دانش جوین
یکشنبه, مرداد ۵, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۲ بهمن ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟
5
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

مهدی باقری تهیه‌کننده و کارگردان مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساخت مستندهای تاریخی گفت: علاقه من به روایت تاریخ ایران از طریق کارهای مستندسازی‌ام شکل گرفت. به عنوان یک مستندساز، همواره تلاش کرده‌ام تا موضوعاتی را که به آنها علاقه‌مندم، دنبال کنم. یکی از این موضوعات، نگاه تاریخی به ایران و چگونگی روایت‌های تاریخی در تاریخ معاصر است. در این راستا، زندگی اریک اشمیت باستان‌شناس و همسرش هلن را که بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۸ در ایران حضور داشتند، بررسی و داستان کاوش‌های باستان‌شناسی آنها را در مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» روایت کردم.

وی درباره جنبه‌هایی از فعالیت‌های اریک اشمیت و همسرش در این مستند توضیح داد: این مستند به ۲ بخش اصلی می‌پردازد؛ بخش اول، فعالیت‌های علمی و باستان‌شناسی اریک اشمیت است که در مناطق مهمی مانند تپه‌های دامغان، تخت جمشید و دیگر محوطه‌های باستانی ایران انجام شده و همه آنها به صورت آکادمیک، تصویری و مکتوب آرشیو شده است. بخش دوم، زندگی شخصی و همراهی او با همسرش هلن است. یکی از دستاوردهای مهم آن‌ها، خرید یک هواپیما به نام «دوست ایران» بود که با آن برای اولین بار عکس‌های هوایی علمی از مناطق باستانی ایران تهیه کردند. این کار، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اریک اشمیت در طول هشت سال حضور او در ایران بود.

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش‌ها در ساخت مستندهای تاریخی در ایران چیست، بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش در ساخت مستندهای تاریخی، نبود آرشیوهای منسجم و دسترسی دشوار به منابع است. در بسیاری از کشورها، آرشیوها به‌صورت سازمان‌یافته و دسته‌بندی‌شده نگهداری می‌شوند اما متأسفانه در ایران آرشیوها پراکنده و غیرمنسجم هستند. این موضوع باعث می‌شود که حتی برای یافتن یک عکس یا فیلم تاریخی، زمان و هزینه زیادی صرف شود. علاوه بر این، هزینه‌های دسترسی به آرشیوهای خارجی نیز بسیار بالا است. محدودیت آرشیو در ایران منجر به این اتفاق شده است که نمایش آرشیو ناشناخته در یک فیلم مستند حُسن آن اثر محسوب شود، درحالی که چنین نیست.

باقری درباره وضعیت اکران مستند به‌ویژه در پلتفرم‌های نمایش خانگی تصریح کرد: به نظر من، تلویزیون هنوز خانه اصلی مستندهاست و باید انواع مستندها در آنجا پخش شود. اما متأسفانه در حال حاضر، بسیاری از مستندها امکان پخش در تلویزیون را ندارند. پلتفرم‌های دیجیتال نیز می‌توانند نقش مهمی در نمایش مستندها ایفا کنند، اما متأسفانه بسیاری از این پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند به جای حمایت از تولید و پخش مستندهای ایرانی، به تولید سریال‌ها و فیلم‌های میلیاردی و تجاری بپردازند. به نظر من، مدیران این پلتفرم‌ها باید به این موضوع توجه کنند که حمایت از سینمای مستند نه‌تنها یک اقدام فرهنگی است، بلکه می‌تواند به غنای فرهنگی جامعه نیز کمک کند. مدیران پلتفرم‌ها که دغدغه فرهنگی دارند باید در کنار پول درآوردن به بحث فرهنگی هم توجه کنند و در بحث عرضه و تولید مستند قدم بردارند. همانطور که دولت ها وظیفه دارند از سینمای مستند حمایت کنند به این دلیل که سینمای مستند وظیفه ثبت و ضبط تاریخ مملکت را برعهده دارد و پلتفرم‌ها نیز باید در زمینه تولید و عرضه مستندهای مختلف فعالیت کنند.

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

این مستندساز در پایان با اشاره به اینکه فیلم‌های تاریخی را باید به عنوان فیلم‌های اجتماعی گذشته نگاه کرد، یادآور شد: ما به عنوان مستندساز موضوع فیلمی که می‌سازیم برایمان مهم نیست یعنی برچسب خاصی برای فیلم مستندمان درنظر نمی گیریم. مستندهای تاریخی، صرفاً نگاهی به گذشته ندارند، بلکه به تاریخ معاصر و جریان‌های اجتماعی که هنوز در حال شکل‌گیری هستند، می‌پردازند. تاریخ همچنان در زندگی ما جریان دارد و مانند دومینویی به هم پیوسته است و هر رویدادی در گذشته، تأثیر خود را بر حال و آینده ما می‌گذارد. بنابراین، مستندهای تاریخی باید به عنوان فیلم‌های اجتماعی دیده شوند که به بررسی ریشه‌های مسائل امروز می‌پردازند. این نگاه می‌تواند به مخاطبان کمک کند تا تاریخ را به‌عنوان بخشی زنده و پویا از زندگی خود درک کنند. بهتر است که نگاه منتقدان و اهالی رسانه نیز نسبت به فیلمی که درباره تاریخ معاصر است، عوض شود و به آنها در کنار فیلم‌های اجتماعی توجه ویژه داشته باشند.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از کارگردان، تهیه‌کننده و پژوهش: مهدی باقری، فیلمبردار: رضا تیموری، تدوین: مهدی باقری و طاهره حسینی، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، نویسنده گفتار متن: محمد شاه پیری و مهدی باقری، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی.

«پرواز بر فراز سرزمین خورشید» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

مهدی باقری تهیه‌کننده و کارگردان مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساخت مستندهای تاریخی گفت: علاقه من به روایت تاریخ ایران از طریق کارهای مستندسازی‌ام شکل گرفت. به عنوان یک مستندساز، همواره تلاش کرده‌ام تا موضوعاتی را که به آنها علاقه‌مندم، دنبال کنم. یکی از این موضوعات، نگاه تاریخی به ایران و چگونگی روایت‌های تاریخی در تاریخ معاصر است. در این راستا، زندگی اریک اشمیت باستان‌شناس و همسرش هلن را که بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۸ در ایران حضور داشتند، بررسی و داستان کاوش‌های باستان‌شناسی آنها را در مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» روایت کردم.

وی درباره جنبه‌هایی از فعالیت‌های اریک اشمیت و همسرش در این مستند توضیح داد: این مستند به ۲ بخش اصلی می‌پردازد؛ بخش اول، فعالیت‌های علمی و باستان‌شناسی اریک اشمیت است که در مناطق مهمی مانند تپه‌های دامغان، تخت جمشید و دیگر محوطه‌های باستانی ایران انجام شده و همه آنها به صورت آکادمیک، تصویری و مکتوب آرشیو شده است. بخش دوم، زندگی شخصی و همراهی او با همسرش هلن است. یکی از دستاوردهای مهم آن‌ها، خرید یک هواپیما به نام «دوست ایران» بود که با آن برای اولین بار عکس‌های هوایی علمی از مناطق باستانی ایران تهیه کردند. این کار، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اریک اشمیت در طول هشت سال حضور او در ایران بود.

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش‌ها در ساخت مستندهای تاریخی در ایران چیست، بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش در ساخت مستندهای تاریخی، نبود آرشیوهای منسجم و دسترسی دشوار به منابع است. در بسیاری از کشورها، آرشیوها به‌صورت سازمان‌یافته و دسته‌بندی‌شده نگهداری می‌شوند اما متأسفانه در ایران آرشیوها پراکنده و غیرمنسجم هستند. این موضوع باعث می‌شود که حتی برای یافتن یک عکس یا فیلم تاریخی، زمان و هزینه زیادی صرف شود. علاوه بر این، هزینه‌های دسترسی به آرشیوهای خارجی نیز بسیار بالا است. محدودیت آرشیو در ایران منجر به این اتفاق شده است که نمایش آرشیو ناشناخته در یک فیلم مستند حُسن آن اثر محسوب شود، درحالی که چنین نیست.

باقری درباره وضعیت اکران مستند به‌ویژه در پلتفرم‌های نمایش خانگی تصریح کرد: به نظر من، تلویزیون هنوز خانه اصلی مستندهاست و باید انواع مستندها در آنجا پخش شود. اما متأسفانه در حال حاضر، بسیاری از مستندها امکان پخش در تلویزیون را ندارند. پلتفرم‌های دیجیتال نیز می‌توانند نقش مهمی در نمایش مستندها ایفا کنند، اما متأسفانه بسیاری از این پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند به جای حمایت از تولید و پخش مستندهای ایرانی، به تولید سریال‌ها و فیلم‌های میلیاردی و تجاری بپردازند. به نظر من، مدیران این پلتفرم‌ها باید به این موضوع توجه کنند که حمایت از سینمای مستند نه‌تنها یک اقدام فرهنگی است، بلکه می‌تواند به غنای فرهنگی جامعه نیز کمک کند. مدیران پلتفرم‌ها که دغدغه فرهنگی دارند باید در کنار پول درآوردن به بحث فرهنگی هم توجه کنند و در بحث عرضه و تولید مستند قدم بردارند. همانطور که دولت ها وظیفه دارند از سینمای مستند حمایت کنند به این دلیل که سینمای مستند وظیفه ثبت و ضبط تاریخ مملکت را برعهده دارد و پلتفرم‌ها نیز باید در زمینه تولید و عرضه مستندهای مختلف فعالیت کنند.

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

این مستندساز در پایان با اشاره به اینکه فیلم‌های تاریخی را باید به عنوان فیلم‌های اجتماعی گذشته نگاه کرد، یادآور شد: ما به عنوان مستندساز موضوع فیلمی که می‌سازیم برایمان مهم نیست یعنی برچسب خاصی برای فیلم مستندمان درنظر نمی گیریم. مستندهای تاریخی، صرفاً نگاهی به گذشته ندارند، بلکه به تاریخ معاصر و جریان‌های اجتماعی که هنوز در حال شکل‌گیری هستند، می‌پردازند. تاریخ همچنان در زندگی ما جریان دارد و مانند دومینویی به هم پیوسته است و هر رویدادی در گذشته، تأثیر خود را بر حال و آینده ما می‌گذارد. بنابراین، مستندهای تاریخی باید به عنوان فیلم‌های اجتماعی دیده شوند که به بررسی ریشه‌های مسائل امروز می‌پردازند. این نگاه می‌تواند به مخاطبان کمک کند تا تاریخ را به‌عنوان بخشی زنده و پویا از زندگی خود درک کنند. بهتر است که نگاه منتقدان و اهالی رسانه نیز نسبت به فیلمی که درباره تاریخ معاصر است، عوض شود و به آنها در کنار فیلم‌های اجتماعی توجه ویژه داشته باشند.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از کارگردان، تهیه‌کننده و پژوهش: مهدی باقری، فیلمبردار: رضا تیموری، تدوین: مهدی باقری و طاهره حسینی، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، نویسنده گفتار متن: محمد شاه پیری و مهدی باقری، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی.

«پرواز بر فراز سرزمین خورشید» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

اخبارجدیدترین

علیرضا قربانی «سووشون» را به مردم میهن دوست ایران تقدیم کرد

پخش سه نمایش رادیویی با موضوعات متفاوت در رادیو نمایش

کلاری و کاکایی مهمانان اولین نشست «سینمای ایران برای وطن»

مهدی باقری تهیه‌کننده و کارگردان مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساخت مستندهای تاریخی گفت: علاقه من به روایت تاریخ ایران از طریق کارهای مستندسازی‌ام شکل گرفت. به عنوان یک مستندساز، همواره تلاش کرده‌ام تا موضوعاتی را که به آنها علاقه‌مندم، دنبال کنم. یکی از این موضوعات، نگاه تاریخی به ایران و چگونگی روایت‌های تاریخی در تاریخ معاصر است. در این راستا، زندگی اریک اشمیت باستان‌شناس و همسرش هلن را که بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۸ در ایران حضور داشتند، بررسی و داستان کاوش‌های باستان‌شناسی آنها را در مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» روایت کردم.

وی درباره جنبه‌هایی از فعالیت‌های اریک اشمیت و همسرش در این مستند توضیح داد: این مستند به ۲ بخش اصلی می‌پردازد؛ بخش اول، فعالیت‌های علمی و باستان‌شناسی اریک اشمیت است که در مناطق مهمی مانند تپه‌های دامغان، تخت جمشید و دیگر محوطه‌های باستانی ایران انجام شده و همه آنها به صورت آکادمیک، تصویری و مکتوب آرشیو شده است. بخش دوم، زندگی شخصی و همراهی او با همسرش هلن است. یکی از دستاوردهای مهم آن‌ها، خرید یک هواپیما به نام «دوست ایران» بود که با آن برای اولین بار عکس‌های هوایی علمی از مناطق باستانی ایران تهیه کردند. این کار، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اریک اشمیت در طول هشت سال حضور او در ایران بود.

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش‌ها در ساخت مستندهای تاریخی در ایران چیست، بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش در ساخت مستندهای تاریخی، نبود آرشیوهای منسجم و دسترسی دشوار به منابع است. در بسیاری از کشورها، آرشیوها به‌صورت سازمان‌یافته و دسته‌بندی‌شده نگهداری می‌شوند اما متأسفانه در ایران آرشیوها پراکنده و غیرمنسجم هستند. این موضوع باعث می‌شود که حتی برای یافتن یک عکس یا فیلم تاریخی، زمان و هزینه زیادی صرف شود. علاوه بر این، هزینه‌های دسترسی به آرشیوهای خارجی نیز بسیار بالا است. محدودیت آرشیو در ایران منجر به این اتفاق شده است که نمایش آرشیو ناشناخته در یک فیلم مستند حُسن آن اثر محسوب شود، درحالی که چنین نیست.

باقری درباره وضعیت اکران مستند به‌ویژه در پلتفرم‌های نمایش خانگی تصریح کرد: به نظر من، تلویزیون هنوز خانه اصلی مستندهاست و باید انواع مستندها در آنجا پخش شود. اما متأسفانه در حال حاضر، بسیاری از مستندها امکان پخش در تلویزیون را ندارند. پلتفرم‌های دیجیتال نیز می‌توانند نقش مهمی در نمایش مستندها ایفا کنند، اما متأسفانه بسیاری از این پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند به جای حمایت از تولید و پخش مستندهای ایرانی، به تولید سریال‌ها و فیلم‌های میلیاردی و تجاری بپردازند. به نظر من، مدیران این پلتفرم‌ها باید به این موضوع توجه کنند که حمایت از سینمای مستند نه‌تنها یک اقدام فرهنگی است، بلکه می‌تواند به غنای فرهنگی جامعه نیز کمک کند. مدیران پلتفرم‌ها که دغدغه فرهنگی دارند باید در کنار پول درآوردن به بحث فرهنگی هم توجه کنند و در بحث عرضه و تولید مستند قدم بردارند. همانطور که دولت ها وظیفه دارند از سینمای مستند حمایت کنند به این دلیل که سینمای مستند وظیفه ثبت و ضبط تاریخ مملکت را برعهده دارد و پلتفرم‌ها نیز باید در زمینه تولید و عرضه مستندهای مختلف فعالیت کنند.

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

این مستندساز در پایان با اشاره به اینکه فیلم‌های تاریخی را باید به عنوان فیلم‌های اجتماعی گذشته نگاه کرد، یادآور شد: ما به عنوان مستندساز موضوع فیلمی که می‌سازیم برایمان مهم نیست یعنی برچسب خاصی برای فیلم مستندمان درنظر نمی گیریم. مستندهای تاریخی، صرفاً نگاهی به گذشته ندارند، بلکه به تاریخ معاصر و جریان‌های اجتماعی که هنوز در حال شکل‌گیری هستند، می‌پردازند. تاریخ همچنان در زندگی ما جریان دارد و مانند دومینویی به هم پیوسته است و هر رویدادی در گذشته، تأثیر خود را بر حال و آینده ما می‌گذارد. بنابراین، مستندهای تاریخی باید به عنوان فیلم‌های اجتماعی دیده شوند که به بررسی ریشه‌های مسائل امروز می‌پردازند. این نگاه می‌تواند به مخاطبان کمک کند تا تاریخ را به‌عنوان بخشی زنده و پویا از زندگی خود درک کنند. بهتر است که نگاه منتقدان و اهالی رسانه نیز نسبت به فیلمی که درباره تاریخ معاصر است، عوض شود و به آنها در کنار فیلم‌های اجتماعی توجه ویژه داشته باشند.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از کارگردان، تهیه‌کننده و پژوهش: مهدی باقری، فیلمبردار: رضا تیموری، تدوین: مهدی باقری و طاهره حسینی، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، نویسنده گفتار متن: محمد شاه پیری و مهدی باقری، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی.

«پرواز بر فراز سرزمین خورشید» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

مهدی باقری تهیه‌کننده و کارگردان مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ساخت مستندهای تاریخی گفت: علاقه من به روایت تاریخ ایران از طریق کارهای مستندسازی‌ام شکل گرفت. به عنوان یک مستندساز، همواره تلاش کرده‌ام تا موضوعاتی را که به آنها علاقه‌مندم، دنبال کنم. یکی از این موضوعات، نگاه تاریخی به ایران و چگونگی روایت‌های تاریخی در تاریخ معاصر است. در این راستا، زندگی اریک اشمیت باستان‌شناس و همسرش هلن را که بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۸ در ایران حضور داشتند، بررسی و داستان کاوش‌های باستان‌شناسی آنها را در مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» روایت کردم.

وی درباره جنبه‌هایی از فعالیت‌های اریک اشمیت و همسرش در این مستند توضیح داد: این مستند به ۲ بخش اصلی می‌پردازد؛ بخش اول، فعالیت‌های علمی و باستان‌شناسی اریک اشمیت است که در مناطق مهمی مانند تپه‌های دامغان، تخت جمشید و دیگر محوطه‌های باستانی ایران انجام شده و همه آنها به صورت آکادمیک، تصویری و مکتوب آرشیو شده است. بخش دوم، زندگی شخصی و همراهی او با همسرش هلن است. یکی از دستاوردهای مهم آن‌ها، خرید یک هواپیما به نام «دوست ایران» بود که با آن برای اولین بار عکس‌های هوایی علمی از مناطق باستانی ایران تهیه کردند. این کار، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اریک اشمیت در طول هشت سال حضور او در ایران بود.

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش‌ها در ساخت مستندهای تاریخی در ایران چیست، بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش در ساخت مستندهای تاریخی، نبود آرشیوهای منسجم و دسترسی دشوار به منابع است. در بسیاری از کشورها، آرشیوها به‌صورت سازمان‌یافته و دسته‌بندی‌شده نگهداری می‌شوند اما متأسفانه در ایران آرشیوها پراکنده و غیرمنسجم هستند. این موضوع باعث می‌شود که حتی برای یافتن یک عکس یا فیلم تاریخی، زمان و هزینه زیادی صرف شود. علاوه بر این، هزینه‌های دسترسی به آرشیوهای خارجی نیز بسیار بالا است. محدودیت آرشیو در ایران منجر به این اتفاق شده است که نمایش آرشیو ناشناخته در یک فیلم مستند حُسن آن اثر محسوب شود، درحالی که چنین نیست.

باقری درباره وضعیت اکران مستند به‌ویژه در پلتفرم‌های نمایش خانگی تصریح کرد: به نظر من، تلویزیون هنوز خانه اصلی مستندهاست و باید انواع مستندها در آنجا پخش شود. اما متأسفانه در حال حاضر، بسیاری از مستندها امکان پخش در تلویزیون را ندارند. پلتفرم‌های دیجیتال نیز می‌توانند نقش مهمی در نمایش مستندها ایفا کنند، اما متأسفانه بسیاری از این پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند به جای حمایت از تولید و پخش مستندهای ایرانی، به تولید سریال‌ها و فیلم‌های میلیاردی و تجاری بپردازند. به نظر من، مدیران این پلتفرم‌ها باید به این موضوع توجه کنند که حمایت از سینمای مستند نه‌تنها یک اقدام فرهنگی است، بلکه می‌تواند به غنای فرهنگی جامعه نیز کمک کند. مدیران پلتفرم‌ها که دغدغه فرهنگی دارند باید در کنار پول درآوردن به بحث فرهنگی هم توجه کنند و در بحث عرضه و تولید مستند قدم بردارند. همانطور که دولت ها وظیفه دارند از سینمای مستند حمایت کنند به این دلیل که سینمای مستند وظیفه ثبت و ضبط تاریخ مملکت را برعهده دارد و پلتفرم‌ها نیز باید در زمینه تولید و عرضه مستندهای مختلف فعالیت کنند.

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند؛ اولین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

این مستندساز در پایان با اشاره به اینکه فیلم‌های تاریخی را باید به عنوان فیلم‌های اجتماعی گذشته نگاه کرد، یادآور شد: ما به عنوان مستندساز موضوع فیلمی که می‌سازیم برایمان مهم نیست یعنی برچسب خاصی برای فیلم مستندمان درنظر نمی گیریم. مستندهای تاریخی، صرفاً نگاهی به گذشته ندارند، بلکه به تاریخ معاصر و جریان‌های اجتماعی که هنوز در حال شکل‌گیری هستند، می‌پردازند. تاریخ همچنان در زندگی ما جریان دارد و مانند دومینویی به هم پیوسته است و هر رویدادی در گذشته، تأثیر خود را بر حال و آینده ما می‌گذارد. بنابراین، مستندهای تاریخی باید به عنوان فیلم‌های اجتماعی دیده شوند که به بررسی ریشه‌های مسائل امروز می‌پردازند. این نگاه می‌تواند به مخاطبان کمک کند تا تاریخ را به‌عنوان بخشی زنده و پویا از زندگی خود درک کنند. بهتر است که نگاه منتقدان و اهالی رسانه نیز نسبت به فیلمی که درباره تاریخ معاصر است، عوض شود و به آنها در کنار فیلم‌های اجتماعی توجه ویژه داشته باشند.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از کارگردان، تهیه‌کننده و پژوهش: مهدی باقری، فیلمبردار: رضا تیموری، تدوین: مهدی باقری و طاهره حسینی، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، نویسنده گفتار متن: محمد شاه پیری و مهدی باقری، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی.

«پرواز بر فراز سرزمین خورشید» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

پست قبلی

با یک سال تمرین به جشنواره فجر می‌آییم؛ کمبود سالن تئاتر در بروجن

پست بعدی

هواشناسی امروز ۲ بهمن؛ ادامه بارش برف و باران در ۱۱ استان کشور

مربوطه پست ها

علیرضا قربانی «سووشون» را به مردم میهن دوست ایران تقدیم کرد
هنر و فرهنگ

علیرضا قربانی «سووشون» را به مردم میهن دوست ایران تقدیم کرد

۰۴ مرداد ۱۴۰۴
پخش سه نمایش رادیویی با موضوعات متفاوت در  رادیو نمایش
هنر و فرهنگ

پخش سه نمایش رادیویی با موضوعات متفاوت در رادیو نمایش

۰۴ مرداد ۱۴۰۴
کلاری و کاکایی مهمانان اولین نشست «سینمای ایران برای وطن»
هنر و فرهنگ

کلاری و کاکایی مهمانان اولین نشست «سینمای ایران برای وطن»

۰۴ مرداد ۱۴۰۴
از هدیه روح‌الامین به یک فرمانده تا آثار هنرمندان زن نوگرا که دیده شد
هنر و فرهنگ

از هدیه روح‌الامین به یک فرمانده تا آثار هنرمندان زن نوگرا که دیده شد

۰۴ مرداد ۱۴۰۴
آغاز یک سفر درونی در اولین روز هفته؛ حکایت موسیقی‌های قصه‌گو
هنر و فرهنگ

آغاز یک سفر درونی در اولین روز هفته؛ حکایت موسیقی‌های قصه‌گو

۰۴ مرداد ۱۴۰۴
رادیو اقتصاد بر مدار مطالبه‌گری؛ حفظ اعتماد مخاطب خط قرمز ماست
هنر و فرهنگ

رادیو اقتصاد بر مدار مطالبه‌گری؛ حفظ اعتماد مخاطب خط قرمز ماست

۰۴ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + نه =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • علیرضا قربانی «سووشون» را به مردم میهن دوست ایران تقدیم کرد
  • پخش سه نمایش رادیویی با موضوعات متفاوت در رادیو نمایش
  • کلاری و کاکایی مهمانان اولین نشست «سینمای ایران برای وطن»
  • از هدیه روح‌الامین به یک فرمانده تا آثار هنرمندان زن نوگرا که دیده شد
  • آغاز یک سفر درونی در اولین روز هفته؛ حکایت موسیقی‌های قصه‌گو
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.