دانش جوین
چهارشنبه, مرداد ۱, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

عبور کارگردان «تاری» از تجربه‌های پیشین و غافلگیری بصری که در خدمت اجراست

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۱۱ بهمن ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
1
عبور کارگردان «تاری» از تجربه‌های پیشین و غافلگیری بصری که در خدمت اجراست
4
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

اخبارجدیدترین

جانی دپ شخصیت اصلی پروژه بعدی ریدلی اسکات را خلق می‌کند

چالش «آلا» در تولید؛ بازیگری که حضور در پلتفرم دستمزدش را ۱۰ برابر کرد

«۴۰ هزار سرباز» آماده نمایش شد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «تاری» به نویسندگی پویا صادقی و عاطفه غیبی و کارگردانی محمد برهمنی از آثار حاضر در بخش مرور تئاتر ایران در چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر است.

این اثر، نشانه‌ای از تغییر رویکرد این کارگردان دارد، هرچند این تغییر به معنای تحولی کامل نیست و برهمنی برخی از المان‌های تجربه‌های قبلی خود را همچنان در «تاری» حفظ کرده است.

روایتی بدون پیرنگ؛ چالشی دشوار برای نگه‌داشتن مخاطب

«تاری» از منظر روایی، ساختاری بدون پیرنگ دارد؛ در این نمایش، خبری از رابطه علت‌ومعلولی نیست و داستان در فضایی بی‌مکان و بی‌زمان پیش می‌رود. خلق چنین آثاری، چالش‌های زیادی برای نمایشنامه‌نویس دارد، چراکه در غیاب پیرنگ، حفظ تمرکز مخاطب و جلوگیری از دل‌زدگی او بسیار دشوار است. با این حال، نویسندگان «تاری» موفق شده‌اند متنی را ارائه دهند که با وجود دوری از ساختارهای روایی متداول، همچنان اثرگذاری خود را حفظ کند.

کارگردانی؛ بلوغ نسبی اما هنوز ناتمام

در کارگردانی، برهمنی به بلوغ نزدیک شده است، اما همچنان جای پیشرفت دارد. ریتم اجرا هنوز به نقطه‌ای نرسیده که فرصت فکر کردن را از مخاطب بگیرد و او را کاملاً در جهان نمایش غرق کند. تماشاگر در طول اجرا مدام به دنبال یافتن پل‌های ارتباطی میان گسست‌های روایی است و این مسئله می‌تواند او را از درگیر شدن با اثر بازدارد. با این حال، میزانسن‌های غیرخطی و ساختارشکنانه که به نوعی امضای این کارگردان محسوب می‌شود، به درستی در اجرا پیاده شده و به تقویت وجه بصری اثر کمک شایانی کرده است.

عبور کارگردان «تاری» از تجربه‌های پیشین و غافلگیری بصری که در خدمت اجراست

بازیگری فراتر از استانداردهای رایج تئاتر ایران

در بخش بازیگری، «تاری» از حضور بازیگرانی بهره می‌برد که سطحی فراتر از استانداردهای رایج تئاتر ایران دارند. توانایی آنها در استفاده از بدن، بیان، لحن و درک موقعیت‌های نمایشی، به کیفیت اجرا افزوده است. برهمنی در لایه‌های عمیق متن، رگه‌هایی از عناصر کلاسیک را در دل ساختاری مدرن جای داده است و این ویژگی در میزانسن‌ها، حرکات و حتی بازی بازیگران نیز منعکس شده است.

طراحی صحنه و نور؛ غافلگیری بصری در خدمت اجرا

طراحی صحنه، لباس و نورپردازی نیز هوشمندانه انجام شده و هرکدام به‌تنهایی می‌توانند مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند. طراحی صحنه پویا و متغیر، با تغییر زاویه‌های دید به القای فضاهای مختلف در نمایش کمک کرده است. این ویژگی‌ها که عاملی برای غافلگیری تماشاگر محسوب می‌شوند، در خدمت متنی قرار گرفته‌اند که به‌ صورت مشخص برای مخاطب عام طراحی نشده است. با این حال، نتیجه نهایی اجرایی است که هرچند عامه‌پسند نیست، اما می‌تواند تماشاگر را تا پایان با خود همراه نگه دارد.

«تاری» اثری‌ است که خبر از تغییر رویکرد محمد برهمنی می‌دهد و این تغییر رویکرد به معنای تحولی کامل نیست و این کارگردان از تجارب پیشین خود اِلمان هایی را به «تاری» نیز آورده است.

پست قبلی

برپایی نمایشگاه عکس «پرتره‌های ایران، ۲۰۲۲»‌ در خانه هنرمندان ایران

پست بعدی

کارگاه «شیوه‌های معاصر اجرا»؛ در بازیگری نباید تظاهر کرد

مربوطه پست ها

جانی دپ شخصیت اصلی پروژه بعدی ریدلی اسکات را خلق می‌کند
هنر و فرهنگ

جانی دپ شخصیت اصلی پروژه بعدی ریدلی اسکات را خلق می‌کند

۳۱ تیر ۱۴۰۴
چالش «آلا» در تولید؛ بازیگری که حضور در پلتفرم دستمزدش را ۱۰ برابر کرد
هنر و فرهنگ

چالش «آلا» در تولید؛ بازیگری که حضور در پلتفرم دستمزدش را ۱۰ برابر کرد

۳۱ تیر ۱۴۰۴
«۴۰ هزار سرباز» آماده نمایش شد
هنر و فرهنگ

«۴۰ هزار سرباز» آماده نمایش شد

۳۱ تیر ۱۴۰۴
باید سینماگران را آزاد گذاشت تا در سینما فکر تولید کنند
هنر و فرهنگ

باید سینماگران را آزاد گذاشت تا در سینما فکر تولید کنند

۳۱ تیر ۱۴۰۴
«همه پنگوئن یا چی؟» به مرکز تئاتر کانون می‌آید
هنر و فرهنگ

«همه پنگوئن یا چی؟» به مرکز تئاتر کانون می‌آید

۳۱ تیر ۱۴۰۴
نسل‌کشی بی‌سابقه در غزه از اربعین جدا نیست؛ میدان جهانی عدالت‌خواهی
هنر و فرهنگ

نسل‌کشی بی‌سابقه در غزه از اربعین جدا نیست؛ میدان جهانی عدالت‌خواهی

۳۱ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یک =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • بانک مرکزی: ریال دیجیتال وارد فاز اجرایی شد
  • آیا SHIB شیبا اینو می‌تواند پابه‌پای اتریوم صعود کند؟+ نمودار
  • گام بزرگ اتریوم به سوی آینده‌ای مقیاس‌پذیرتر!
  • حباب بیت‌کوین در آستانه ترکیدن/ کیوساکی بهترین زمان برای خرید را فاش کرد!
  • واگذاری مابقی سهام استقلال و پرسپولیس: قیمت‌های جدید اعلام شد
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.