دانش جوین
پنجشنبه, تیر ۲۶, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

لذت دیدن امام (ره) از فاصله نزدیک؛ قصه سرودی که فرودگاه را ساکت کرد

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۲۱ بهمن ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
1
لذت دیدن امام (ره) از فاصله نزدیک؛ قصه سرودی که فرودگاه را ساکت کرد
5
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «برخیزید» مشتمل بر خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان از آهنگسازان و پیشکسوتان موسیقی انقلاب یکی از مهم‌ترین آثار مکتوب مرتبط با تاریخ تولید سرودها و ترانه‌های انقلابی است که در سال ۱۳۹۸ با مصاحبه محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی و تحقیق و تدوین روح‌الله رشیدی توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

این کتاب به واسطه گفتگوهای مبسوطی که محققان و تدوین‌کنندگان اثر با سیدحمید شاهنگیان داشته‌اند، یکی از مهم‌ترین مراجع مورد وثوق مرتبط با تاریخ شفاهی موسیقی انقلاب اسلامی است که می‌تواند در برگیرنده شناخت ابعاد جدیدی از فرهنگ و هنر مردمی انقلاب باشد. چارچوبی که در آن توجه به این قسمت از فعالیت‌های فرهنگی هنری هنرمندان و مردم در جریان انقلاب اسلامی به شدت مهم و ضروری است و می‌تواند روایت یکی از مسیرهای رو به پیشرفت فعالیت‌های فرهنگی در کشورمان را پیش روی مدیران و سیاستگذاران این عرصه قرار دهد.

فرآیندی هدفمند با حضور تمام اقشار جامعه که در آن دوران نهایت تلاش خود را به واسطه همدلی و همراهی که داشتند برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی انجام دادند و شرایطی را فراهم آوردند تا به واسطه ابزار فرهنگ و هنر، فرهنگ انقلابی را به سمت پیروزی رهنمون سازند. فضایی که قطعاً قسمت مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زده اما بسیاری از مردم با آن آشنا نیستند و در این مسیر چه بهتر که مجموعه‌های فرهنگی و هنری فعال در این عرصه بتوانند از دریچه فرهنگ و هنر به انعکاس آنچه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از آن صورت گرفت، بپردازند.

آنچه در پروژه «خاطره‌بازی با اهالی موسیقی انقلاب» انجام می‌گیرد، فقط محدود به انعکاس فرازهای کتاب «برخیزید» نمی‌شود و گروه هنر خبرگزاری مهر گزارش‌ها، گفتگوها و نوشته‌های رسانه‌ای دیگری از فعالان عرصه انقلاب اسلامی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

در این شماره از این سلسله گزارش به انعکاس خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان آهنگساز و نوازنده موسیقی از روزهای منتهی به حضورش در واحد موسیقی سازمان صداوسیما و برخی ملاقات‌هایش با امام راحل پرداخته‌ایم که در بخشی از کتاب «برخیزید» مورد توجه محققان و پژوهشگران مرتبط با تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس قرار گرفته است.

حمید شاهنگیان در این بخش از کتاب «برخیزید» ضمن ارائه توضیحاتی درباره تولید و اجرای سرود حین ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به کشورمان در فرودگاه مهرآباد و بهشت زهرا (س) خاطرات جالب توجهی دارد.

وی در این بخش از خاطرات خود که به روایت اجرای سرود در فرودگاه مهرآباد مربوط بود، توضیح داده است: چون قرار بود اجرای سرود فرودگاه در سالن سرپوشیده انجام بگیرد، برای همین، تعداد نفرات گروه فرودگاه را کمتر در نظر گرفتیم. اعضای این گروه از نظر فنی آماده تر بودند. اگر به بهشت زهرا (س) هم می رسیدیم، باز همین گروه نزدیک تر به میکروفن قرار می گرفتند. چون این گروه بهتر می خواندند، در همه اجراها این ها را می گذاشتیم جلوی میکروفن.

در آن شرایط، حق انتخابمان هم کم بود. تعداد بچه هایی که خوب می خواندند کم بودند، بنابراین نمی توانستیم برای کل این دو گروه، بچه هایی را بگذاریم که صدایشان خوب بود. این بچه ها حرفه ای نبودند ولی استعدادهای خوبی در جمعشان وجود داشت. نهایتا گروهی که صدای تنور و همه صداهای لازم را داشت، در فرودگاه حاضر شد.

قرارمان این بود که گروه اول بعد از اجرای سرود «خمینی ای امام» در فرودگاه، سریع خودشان را برسانند به بهشت زهرا (س) و به گروه دیگر بپیوندد و سرود «برخیزید» را بخوانند.

خود من با گروه کوچک تر رفتم فرودگاه. موقعی که می خواستم حرکت کنم، فکر کردم اگر خودم نرسم به بهشت زهرا (س) ناهماهنگی هایی پیش می آید و در آن اوضاع شیرتو شیر، گروه بدون سرپرست و فرمانده باقی می ماند. آقای شمسایی و صبحدل هم قرار بود با ما در فرودگاه باشند. دیدم اینطوری احتمال خطا و ناهماهنگی وجود دارد. یکی از بچه های گروه بهشت زهرا (س) را که یکی دو سال از بقیه بزرگ تربود، صدا کردم و به او گفتم در غیاب من شما فرمان شروع را خواهید داد. به بچه ها توصیه کردم که اگر من نرسیدم، این جوان می گوید که چه زمانی شروع کنید. «یک دو سه» ابتدای سرود را او خواهد گفت و بعد شما شروع کنید. البته فرض ما این بود که خودم به بهشت زهرا (س) می رسم و این جوان را برای روز مبادا انتخاب کردم. اتفاقا هم این تدبیر به کار آمد.

بچه ها غالبا کم تجربه و کم سن و سال بودند و احتمال می دادیم نتوانند فضای حضور امام را مدیریت کنند و کارشان خراب شود. به این دلیل از قبل به آنها تذکر داده بودیم که از دیدن امام یکهو ذوق زده نشودند و صف هایشان را به هم نزنند. اگر صف هایشان به هم می خورد، به لحاظ روانی در خواندنشان هم اختلال ایجاد می شد. آنها یاد گرفته و تمرین کرده بودند که کنار هم دیگر سیخ بایستند و گوش هایشان به نفر بغلی باشد. نفس هایشان را با هم تنظیم کرده بودیم. باید باهم نفس می کشیدند. اگر اینها جا به جا می شدند، دیگر همه چیز به هم می خورد. خیلی اصرار کرده بودیم که هیچ کس تکان نخورید. این بچه ها هم انصافا همه نکات را رعایت کرده بودند.

هنگام اجرا در فرودگاه مهرآباد، قرار بود وقتی که حضرت امام وارد سالن می شوند، آقای حمید یگانه که صدای باس خوبی داشت، بگوید «خمینی ای امام». این در واقع هم به جای همان «یک دوسه» شروع بود، هم باعث می شد که توجه ها به طرف ما جلب شود. چون او هم صدای خیلی زیبا و باسی داشت، مطمئن بودیم از پس کار برمی آید. حضرت امام تشریف آوردند. درست در آن لحظه ای که قرار بود حمید بگوید خمینی ای امام، میکروفنی که دست او بود خاموش شد.‌ حالا امام هم وارد سالن شده اند و مردم دور ایشان ریخته اند و سالن حسابی شلوغ است. همه هم دارند از هرجا سرک می کشند که امام را نگاه کنند. طفلک بچه های گروه هم سیخ ایستاده بودند. حمید یگانه که دید میکروفن کار نمی کند ، برگشت به طرف من و گفت: «صدا قطع است.». دیدم اگر تاخیر کنیم، برنامه به هم می ریزد. گفتم: «عیبی ندارد. همین طوری بگو. بدون میکروفن بگو». حمید برای این که صدایش در بیاید و همه را متوجه کند، هرچه توان داشت به دیافراگمش فشار آورد و چنان بلند گفت «خمینی ای امام» که باور کنید تمام سالن فرودگاه در یک لحظه سکوت کرد. به محض اینکه آنها سکوت کردند، بچه های هم شروع کردند. خیلی جالب شد.

در تمام مدتی که بچه ها سرود می خواندند، حضرت امام با همان روحیه ای که بعدها همه با آن آشنا شدند، در سکوت کامل گوش می کردند. نه نگاهی، نه تحسینی، نه خنده ای، نه اخمی، هیچ چیز! خیلی معمولی نشسته بودند و گوش می کردند. یکی از کارگردان ها که آن زمان هم معروف بود، بعدا به من می گفت: «من داشتم شاخ در می آوردم که این سرود و تنظیم و این نظم و این حساب و کتاب و این شعر یکهو از کجا درآمد». البته آنها چون خیلی با جریان انقلاب سر و سری نداشتند، برایشان خیلی ناگهانی و جالب بود، ولی خیلی ها سه چهار هفته بود که خمینی ای امام را می خواندند.

سرود که تمام شد، بچه ها کمی ایستادند تا امام را ببینند. بعد آمدند پایین تا وقتی امام سوار ماشین می شود، ایشان را از نزدیک ببینند. این فرصت برای اعضای گروه دست داد. بچه ها سر راه امام ایستادند و امام را از نزدیک و داخل اتومبیل دیدند.

ادامه دارد …

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «برخیزید» مشتمل بر خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان از آهنگسازان و پیشکسوتان موسیقی انقلاب یکی از مهم‌ترین آثار مکتوب مرتبط با تاریخ تولید سرودها و ترانه‌های انقلابی است که در سال ۱۳۹۸ با مصاحبه محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی و تحقیق و تدوین روح‌الله رشیدی توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

این کتاب به واسطه گفتگوهای مبسوطی که محققان و تدوین‌کنندگان اثر با سیدحمید شاهنگیان داشته‌اند، یکی از مهم‌ترین مراجع مورد وثوق مرتبط با تاریخ شفاهی موسیقی انقلاب اسلامی است که می‌تواند در برگیرنده شناخت ابعاد جدیدی از فرهنگ و هنر مردمی انقلاب باشد. چارچوبی که در آن توجه به این قسمت از فعالیت‌های فرهنگی هنری هنرمندان و مردم در جریان انقلاب اسلامی به شدت مهم و ضروری است و می‌تواند روایت یکی از مسیرهای رو به پیشرفت فعالیت‌های فرهنگی در کشورمان را پیش روی مدیران و سیاستگذاران این عرصه قرار دهد.

فرآیندی هدفمند با حضور تمام اقشار جامعه که در آن دوران نهایت تلاش خود را به واسطه همدلی و همراهی که داشتند برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی انجام دادند و شرایطی را فراهم آوردند تا به واسطه ابزار فرهنگ و هنر، فرهنگ انقلابی را به سمت پیروزی رهنمون سازند. فضایی که قطعاً قسمت مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زده اما بسیاری از مردم با آن آشنا نیستند و در این مسیر چه بهتر که مجموعه‌های فرهنگی و هنری فعال در این عرصه بتوانند از دریچه فرهنگ و هنر به انعکاس آنچه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از آن صورت گرفت، بپردازند.

آنچه در پروژه «خاطره‌بازی با اهالی موسیقی انقلاب» انجام می‌گیرد، فقط محدود به انعکاس فرازهای کتاب «برخیزید» نمی‌شود و گروه هنر خبرگزاری مهر گزارش‌ها، گفتگوها و نوشته‌های رسانه‌ای دیگری از فعالان عرصه انقلاب اسلامی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

در این شماره از این سلسله گزارش به انعکاس خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان آهنگساز و نوازنده موسیقی از روزهای منتهی به حضورش در واحد موسیقی سازمان صداوسیما و برخی ملاقات‌هایش با امام راحل پرداخته‌ایم که در بخشی از کتاب «برخیزید» مورد توجه محققان و پژوهشگران مرتبط با تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس قرار گرفته است.

حمید شاهنگیان در این بخش از کتاب «برخیزید» ضمن ارائه توضیحاتی درباره تولید و اجرای سرود حین ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به کشورمان در فرودگاه مهرآباد و بهشت زهرا (س) خاطرات جالب توجهی دارد.

وی در این بخش از خاطرات خود که به روایت اجرای سرود در فرودگاه مهرآباد مربوط بود، توضیح داده است: چون قرار بود اجرای سرود فرودگاه در سالن سرپوشیده انجام بگیرد، برای همین، تعداد نفرات گروه فرودگاه را کمتر در نظر گرفتیم. اعضای این گروه از نظر فنی آماده تر بودند. اگر به بهشت زهرا (س) هم می رسیدیم، باز همین گروه نزدیک تر به میکروفن قرار می گرفتند. چون این گروه بهتر می خواندند، در همه اجراها این ها را می گذاشتیم جلوی میکروفن.

در آن شرایط، حق انتخابمان هم کم بود. تعداد بچه هایی که خوب می خواندند کم بودند، بنابراین نمی توانستیم برای کل این دو گروه، بچه هایی را بگذاریم که صدایشان خوب بود. این بچه ها حرفه ای نبودند ولی استعدادهای خوبی در جمعشان وجود داشت. نهایتا گروهی که صدای تنور و همه صداهای لازم را داشت، در فرودگاه حاضر شد.

قرارمان این بود که گروه اول بعد از اجرای سرود «خمینی ای امام» در فرودگاه، سریع خودشان را برسانند به بهشت زهرا (س) و به گروه دیگر بپیوندد و سرود «برخیزید» را بخوانند.

خود من با گروه کوچک تر رفتم فرودگاه. موقعی که می خواستم حرکت کنم، فکر کردم اگر خودم نرسم به بهشت زهرا (س) ناهماهنگی هایی پیش می آید و در آن اوضاع شیرتو شیر، گروه بدون سرپرست و فرمانده باقی می ماند. آقای شمسایی و صبحدل هم قرار بود با ما در فرودگاه باشند. دیدم اینطوری احتمال خطا و ناهماهنگی وجود دارد. یکی از بچه های گروه بهشت زهرا (س) را که یکی دو سال از بقیه بزرگ تربود، صدا کردم و به او گفتم در غیاب من شما فرمان شروع را خواهید داد. به بچه ها توصیه کردم که اگر من نرسیدم، این جوان می گوید که چه زمانی شروع کنید. «یک دو سه» ابتدای سرود را او خواهد گفت و بعد شما شروع کنید. البته فرض ما این بود که خودم به بهشت زهرا (س) می رسم و این جوان را برای روز مبادا انتخاب کردم. اتفاقا هم این تدبیر به کار آمد.

بچه ها غالبا کم تجربه و کم سن و سال بودند و احتمال می دادیم نتوانند فضای حضور امام را مدیریت کنند و کارشان خراب شود. به این دلیل از قبل به آنها تذکر داده بودیم که از دیدن امام یکهو ذوق زده نشودند و صف هایشان را به هم نزنند. اگر صف هایشان به هم می خورد، به لحاظ روانی در خواندنشان هم اختلال ایجاد می شد. آنها یاد گرفته و تمرین کرده بودند که کنار هم دیگر سیخ بایستند و گوش هایشان به نفر بغلی باشد. نفس هایشان را با هم تنظیم کرده بودیم. باید باهم نفس می کشیدند. اگر اینها جا به جا می شدند، دیگر همه چیز به هم می خورد. خیلی اصرار کرده بودیم که هیچ کس تکان نخورید. این بچه ها هم انصافا همه نکات را رعایت کرده بودند.

هنگام اجرا در فرودگاه مهرآباد، قرار بود وقتی که حضرت امام وارد سالن می شوند، آقای حمید یگانه که صدای باس خوبی داشت، بگوید «خمینی ای امام». این در واقع هم به جای همان «یک دوسه» شروع بود، هم باعث می شد که توجه ها به طرف ما جلب شود. چون او هم صدای خیلی زیبا و باسی داشت، مطمئن بودیم از پس کار برمی آید. حضرت امام تشریف آوردند. درست در آن لحظه ای که قرار بود حمید بگوید خمینی ای امام، میکروفنی که دست او بود خاموش شد.‌ حالا امام هم وارد سالن شده اند و مردم دور ایشان ریخته اند و سالن حسابی شلوغ است. همه هم دارند از هرجا سرک می کشند که امام را نگاه کنند. طفلک بچه های گروه هم سیخ ایستاده بودند. حمید یگانه که دید میکروفن کار نمی کند ، برگشت به طرف من و گفت: «صدا قطع است.». دیدم اگر تاخیر کنیم، برنامه به هم می ریزد. گفتم: «عیبی ندارد. همین طوری بگو. بدون میکروفن بگو». حمید برای این که صدایش در بیاید و همه را متوجه کند، هرچه توان داشت به دیافراگمش فشار آورد و چنان بلند گفت «خمینی ای امام» که باور کنید تمام سالن فرودگاه در یک لحظه سکوت کرد. به محض اینکه آنها سکوت کردند، بچه های هم شروع کردند. خیلی جالب شد.

در تمام مدتی که بچه ها سرود می خواندند، حضرت امام با همان روحیه ای که بعدها همه با آن آشنا شدند، در سکوت کامل گوش می کردند. نه نگاهی، نه تحسینی، نه خنده ای، نه اخمی، هیچ چیز! خیلی معمولی نشسته بودند و گوش می کردند. یکی از کارگردان ها که آن زمان هم معروف بود، بعدا به من می گفت: «من داشتم شاخ در می آوردم که این سرود و تنظیم و این نظم و این حساب و کتاب و این شعر یکهو از کجا درآمد». البته آنها چون خیلی با جریان انقلاب سر و سری نداشتند، برایشان خیلی ناگهانی و جالب بود، ولی خیلی ها سه چهار هفته بود که خمینی ای امام را می خواندند.

سرود که تمام شد، بچه ها کمی ایستادند تا امام را ببینند. بعد آمدند پایین تا وقتی امام سوار ماشین می شود، ایشان را از نزدیک ببینند. این فرصت برای اعضای گروه دست داد. بچه ها سر راه امام ایستادند و امام را از نزدیک و داخل اتومبیل دیدند.

ادامه دارد …

اخبارجدیدترین

نباید در جبهه رسانه به دشمن باخت؛ افسوس برای تصاویر مهمی که پاک شدند!

آیا قاتل عاشق سوژه قتل خود شده است؟!

انتشار اولین اثر پروژه «هشت سال و این روزها»

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «برخیزید» مشتمل بر خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان از آهنگسازان و پیشکسوتان موسیقی انقلاب یکی از مهم‌ترین آثار مکتوب مرتبط با تاریخ تولید سرودها و ترانه‌های انقلابی است که در سال ۱۳۹۸ با مصاحبه محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی و تحقیق و تدوین روح‌الله رشیدی توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

این کتاب به واسطه گفتگوهای مبسوطی که محققان و تدوین‌کنندگان اثر با سیدحمید شاهنگیان داشته‌اند، یکی از مهم‌ترین مراجع مورد وثوق مرتبط با تاریخ شفاهی موسیقی انقلاب اسلامی است که می‌تواند در برگیرنده شناخت ابعاد جدیدی از فرهنگ و هنر مردمی انقلاب باشد. چارچوبی که در آن توجه به این قسمت از فعالیت‌های فرهنگی هنری هنرمندان و مردم در جریان انقلاب اسلامی به شدت مهم و ضروری است و می‌تواند روایت یکی از مسیرهای رو به پیشرفت فعالیت‌های فرهنگی در کشورمان را پیش روی مدیران و سیاستگذاران این عرصه قرار دهد.

فرآیندی هدفمند با حضور تمام اقشار جامعه که در آن دوران نهایت تلاش خود را به واسطه همدلی و همراهی که داشتند برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی انجام دادند و شرایطی را فراهم آوردند تا به واسطه ابزار فرهنگ و هنر، فرهنگ انقلابی را به سمت پیروزی رهنمون سازند. فضایی که قطعاً قسمت مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زده اما بسیاری از مردم با آن آشنا نیستند و در این مسیر چه بهتر که مجموعه‌های فرهنگی و هنری فعال در این عرصه بتوانند از دریچه فرهنگ و هنر به انعکاس آنچه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از آن صورت گرفت، بپردازند.

آنچه در پروژه «خاطره‌بازی با اهالی موسیقی انقلاب» انجام می‌گیرد، فقط محدود به انعکاس فرازهای کتاب «برخیزید» نمی‌شود و گروه هنر خبرگزاری مهر گزارش‌ها، گفتگوها و نوشته‌های رسانه‌ای دیگری از فعالان عرصه انقلاب اسلامی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

در این شماره از این سلسله گزارش به انعکاس خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان آهنگساز و نوازنده موسیقی از روزهای منتهی به حضورش در واحد موسیقی سازمان صداوسیما و برخی ملاقات‌هایش با امام راحل پرداخته‌ایم که در بخشی از کتاب «برخیزید» مورد توجه محققان و پژوهشگران مرتبط با تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس قرار گرفته است.

حمید شاهنگیان در این بخش از کتاب «برخیزید» ضمن ارائه توضیحاتی درباره تولید و اجرای سرود حین ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به کشورمان در فرودگاه مهرآباد و بهشت زهرا (س) خاطرات جالب توجهی دارد.

وی در این بخش از خاطرات خود که به روایت اجرای سرود در فرودگاه مهرآباد مربوط بود، توضیح داده است: چون قرار بود اجرای سرود فرودگاه در سالن سرپوشیده انجام بگیرد، برای همین، تعداد نفرات گروه فرودگاه را کمتر در نظر گرفتیم. اعضای این گروه از نظر فنی آماده تر بودند. اگر به بهشت زهرا (س) هم می رسیدیم، باز همین گروه نزدیک تر به میکروفن قرار می گرفتند. چون این گروه بهتر می خواندند، در همه اجراها این ها را می گذاشتیم جلوی میکروفن.

در آن شرایط، حق انتخابمان هم کم بود. تعداد بچه هایی که خوب می خواندند کم بودند، بنابراین نمی توانستیم برای کل این دو گروه، بچه هایی را بگذاریم که صدایشان خوب بود. این بچه ها حرفه ای نبودند ولی استعدادهای خوبی در جمعشان وجود داشت. نهایتا گروهی که صدای تنور و همه صداهای لازم را داشت، در فرودگاه حاضر شد.

قرارمان این بود که گروه اول بعد از اجرای سرود «خمینی ای امام» در فرودگاه، سریع خودشان را برسانند به بهشت زهرا (س) و به گروه دیگر بپیوندد و سرود «برخیزید» را بخوانند.

خود من با گروه کوچک تر رفتم فرودگاه. موقعی که می خواستم حرکت کنم، فکر کردم اگر خودم نرسم به بهشت زهرا (س) ناهماهنگی هایی پیش می آید و در آن اوضاع شیرتو شیر، گروه بدون سرپرست و فرمانده باقی می ماند. آقای شمسایی و صبحدل هم قرار بود با ما در فرودگاه باشند. دیدم اینطوری احتمال خطا و ناهماهنگی وجود دارد. یکی از بچه های گروه بهشت زهرا (س) را که یکی دو سال از بقیه بزرگ تربود، صدا کردم و به او گفتم در غیاب من شما فرمان شروع را خواهید داد. به بچه ها توصیه کردم که اگر من نرسیدم، این جوان می گوید که چه زمانی شروع کنید. «یک دو سه» ابتدای سرود را او خواهد گفت و بعد شما شروع کنید. البته فرض ما این بود که خودم به بهشت زهرا (س) می رسم و این جوان را برای روز مبادا انتخاب کردم. اتفاقا هم این تدبیر به کار آمد.

بچه ها غالبا کم تجربه و کم سن و سال بودند و احتمال می دادیم نتوانند فضای حضور امام را مدیریت کنند و کارشان خراب شود. به این دلیل از قبل به آنها تذکر داده بودیم که از دیدن امام یکهو ذوق زده نشودند و صف هایشان را به هم نزنند. اگر صف هایشان به هم می خورد، به لحاظ روانی در خواندنشان هم اختلال ایجاد می شد. آنها یاد گرفته و تمرین کرده بودند که کنار هم دیگر سیخ بایستند و گوش هایشان به نفر بغلی باشد. نفس هایشان را با هم تنظیم کرده بودیم. باید باهم نفس می کشیدند. اگر اینها جا به جا می شدند، دیگر همه چیز به هم می خورد. خیلی اصرار کرده بودیم که هیچ کس تکان نخورید. این بچه ها هم انصافا همه نکات را رعایت کرده بودند.

هنگام اجرا در فرودگاه مهرآباد، قرار بود وقتی که حضرت امام وارد سالن می شوند، آقای حمید یگانه که صدای باس خوبی داشت، بگوید «خمینی ای امام». این در واقع هم به جای همان «یک دوسه» شروع بود، هم باعث می شد که توجه ها به طرف ما جلب شود. چون او هم صدای خیلی زیبا و باسی داشت، مطمئن بودیم از پس کار برمی آید. حضرت امام تشریف آوردند. درست در آن لحظه ای که قرار بود حمید بگوید خمینی ای امام، میکروفنی که دست او بود خاموش شد.‌ حالا امام هم وارد سالن شده اند و مردم دور ایشان ریخته اند و سالن حسابی شلوغ است. همه هم دارند از هرجا سرک می کشند که امام را نگاه کنند. طفلک بچه های گروه هم سیخ ایستاده بودند. حمید یگانه که دید میکروفن کار نمی کند ، برگشت به طرف من و گفت: «صدا قطع است.». دیدم اگر تاخیر کنیم، برنامه به هم می ریزد. گفتم: «عیبی ندارد. همین طوری بگو. بدون میکروفن بگو». حمید برای این که صدایش در بیاید و همه را متوجه کند، هرچه توان داشت به دیافراگمش فشار آورد و چنان بلند گفت «خمینی ای امام» که باور کنید تمام سالن فرودگاه در یک لحظه سکوت کرد. به محض اینکه آنها سکوت کردند، بچه های هم شروع کردند. خیلی جالب شد.

در تمام مدتی که بچه ها سرود می خواندند، حضرت امام با همان روحیه ای که بعدها همه با آن آشنا شدند، در سکوت کامل گوش می کردند. نه نگاهی، نه تحسینی، نه خنده ای، نه اخمی، هیچ چیز! خیلی معمولی نشسته بودند و گوش می کردند. یکی از کارگردان ها که آن زمان هم معروف بود، بعدا به من می گفت: «من داشتم شاخ در می آوردم که این سرود و تنظیم و این نظم و این حساب و کتاب و این شعر یکهو از کجا درآمد». البته آنها چون خیلی با جریان انقلاب سر و سری نداشتند، برایشان خیلی ناگهانی و جالب بود، ولی خیلی ها سه چهار هفته بود که خمینی ای امام را می خواندند.

سرود که تمام شد، بچه ها کمی ایستادند تا امام را ببینند. بعد آمدند پایین تا وقتی امام سوار ماشین می شود، ایشان را از نزدیک ببینند. این فرصت برای اعضای گروه دست داد. بچه ها سر راه امام ایستادند و امام را از نزدیک و داخل اتومبیل دیدند.

ادامه دارد …

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «برخیزید» مشتمل بر خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان از آهنگسازان و پیشکسوتان موسیقی انقلاب یکی از مهم‌ترین آثار مکتوب مرتبط با تاریخ تولید سرودها و ترانه‌های انقلابی است که در سال ۱۳۹۸ با مصاحبه محمدجواد کربلایی و مرتضی قاضی و تحقیق و تدوین روح‌الله رشیدی توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

این کتاب به واسطه گفتگوهای مبسوطی که محققان و تدوین‌کنندگان اثر با سیدحمید شاهنگیان داشته‌اند، یکی از مهم‌ترین مراجع مورد وثوق مرتبط با تاریخ شفاهی موسیقی انقلاب اسلامی است که می‌تواند در برگیرنده شناخت ابعاد جدیدی از فرهنگ و هنر مردمی انقلاب باشد. چارچوبی که در آن توجه به این قسمت از فعالیت‌های فرهنگی هنری هنرمندان و مردم در جریان انقلاب اسلامی به شدت مهم و ضروری است و می‌تواند روایت یکی از مسیرهای رو به پیشرفت فعالیت‌های فرهنگی در کشورمان را پیش روی مدیران و سیاستگذاران این عرصه قرار دهد.

فرآیندی هدفمند با حضور تمام اقشار جامعه که در آن دوران نهایت تلاش خود را به واسطه همدلی و همراهی که داشتند برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی انجام دادند و شرایطی را فراهم آوردند تا به واسطه ابزار فرهنگ و هنر، فرهنگ انقلابی را به سمت پیروزی رهنمون سازند. فضایی که قطعاً قسمت مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زده اما بسیاری از مردم با آن آشنا نیستند و در این مسیر چه بهتر که مجموعه‌های فرهنگی و هنری فعال در این عرصه بتوانند از دریچه فرهنگ و هنر به انعکاس آنچه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از آن صورت گرفت، بپردازند.

آنچه در پروژه «خاطره‌بازی با اهالی موسیقی انقلاب» انجام می‌گیرد، فقط محدود به انعکاس فرازهای کتاب «برخیزید» نمی‌شود و گروه هنر خبرگزاری مهر گزارش‌ها، گفتگوها و نوشته‌های رسانه‌ای دیگری از فعالان عرصه انقلاب اسلامی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

در این شماره از این سلسله گزارش به انعکاس خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان آهنگساز و نوازنده موسیقی از روزهای منتهی به حضورش در واحد موسیقی سازمان صداوسیما و برخی ملاقات‌هایش با امام راحل پرداخته‌ایم که در بخشی از کتاب «برخیزید» مورد توجه محققان و پژوهشگران مرتبط با تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس قرار گرفته است.

حمید شاهنگیان در این بخش از کتاب «برخیزید» ضمن ارائه توضیحاتی درباره تولید و اجرای سرود حین ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به کشورمان در فرودگاه مهرآباد و بهشت زهرا (س) خاطرات جالب توجهی دارد.

وی در این بخش از خاطرات خود که به روایت اجرای سرود در فرودگاه مهرآباد مربوط بود، توضیح داده است: چون قرار بود اجرای سرود فرودگاه در سالن سرپوشیده انجام بگیرد، برای همین، تعداد نفرات گروه فرودگاه را کمتر در نظر گرفتیم. اعضای این گروه از نظر فنی آماده تر بودند. اگر به بهشت زهرا (س) هم می رسیدیم، باز همین گروه نزدیک تر به میکروفن قرار می گرفتند. چون این گروه بهتر می خواندند، در همه اجراها این ها را می گذاشتیم جلوی میکروفن.

در آن شرایط، حق انتخابمان هم کم بود. تعداد بچه هایی که خوب می خواندند کم بودند، بنابراین نمی توانستیم برای کل این دو گروه، بچه هایی را بگذاریم که صدایشان خوب بود. این بچه ها حرفه ای نبودند ولی استعدادهای خوبی در جمعشان وجود داشت. نهایتا گروهی که صدای تنور و همه صداهای لازم را داشت، در فرودگاه حاضر شد.

قرارمان این بود که گروه اول بعد از اجرای سرود «خمینی ای امام» در فرودگاه، سریع خودشان را برسانند به بهشت زهرا (س) و به گروه دیگر بپیوندد و سرود «برخیزید» را بخوانند.

خود من با گروه کوچک تر رفتم فرودگاه. موقعی که می خواستم حرکت کنم، فکر کردم اگر خودم نرسم به بهشت زهرا (س) ناهماهنگی هایی پیش می آید و در آن اوضاع شیرتو شیر، گروه بدون سرپرست و فرمانده باقی می ماند. آقای شمسایی و صبحدل هم قرار بود با ما در فرودگاه باشند. دیدم اینطوری احتمال خطا و ناهماهنگی وجود دارد. یکی از بچه های گروه بهشت زهرا (س) را که یکی دو سال از بقیه بزرگ تربود، صدا کردم و به او گفتم در غیاب من شما فرمان شروع را خواهید داد. به بچه ها توصیه کردم که اگر من نرسیدم، این جوان می گوید که چه زمانی شروع کنید. «یک دو سه» ابتدای سرود را او خواهد گفت و بعد شما شروع کنید. البته فرض ما این بود که خودم به بهشت زهرا (س) می رسم و این جوان را برای روز مبادا انتخاب کردم. اتفاقا هم این تدبیر به کار آمد.

بچه ها غالبا کم تجربه و کم سن و سال بودند و احتمال می دادیم نتوانند فضای حضور امام را مدیریت کنند و کارشان خراب شود. به این دلیل از قبل به آنها تذکر داده بودیم که از دیدن امام یکهو ذوق زده نشودند و صف هایشان را به هم نزنند. اگر صف هایشان به هم می خورد، به لحاظ روانی در خواندنشان هم اختلال ایجاد می شد. آنها یاد گرفته و تمرین کرده بودند که کنار هم دیگر سیخ بایستند و گوش هایشان به نفر بغلی باشد. نفس هایشان را با هم تنظیم کرده بودیم. باید باهم نفس می کشیدند. اگر اینها جا به جا می شدند، دیگر همه چیز به هم می خورد. خیلی اصرار کرده بودیم که هیچ کس تکان نخورید. این بچه ها هم انصافا همه نکات را رعایت کرده بودند.

هنگام اجرا در فرودگاه مهرآباد، قرار بود وقتی که حضرت امام وارد سالن می شوند، آقای حمید یگانه که صدای باس خوبی داشت، بگوید «خمینی ای امام». این در واقع هم به جای همان «یک دوسه» شروع بود، هم باعث می شد که توجه ها به طرف ما جلب شود. چون او هم صدای خیلی زیبا و باسی داشت، مطمئن بودیم از پس کار برمی آید. حضرت امام تشریف آوردند. درست در آن لحظه ای که قرار بود حمید بگوید خمینی ای امام، میکروفنی که دست او بود خاموش شد.‌ حالا امام هم وارد سالن شده اند و مردم دور ایشان ریخته اند و سالن حسابی شلوغ است. همه هم دارند از هرجا سرک می کشند که امام را نگاه کنند. طفلک بچه های گروه هم سیخ ایستاده بودند. حمید یگانه که دید میکروفن کار نمی کند ، برگشت به طرف من و گفت: «صدا قطع است.». دیدم اگر تاخیر کنیم، برنامه به هم می ریزد. گفتم: «عیبی ندارد. همین طوری بگو. بدون میکروفن بگو». حمید برای این که صدایش در بیاید و همه را متوجه کند، هرچه توان داشت به دیافراگمش فشار آورد و چنان بلند گفت «خمینی ای امام» که باور کنید تمام سالن فرودگاه در یک لحظه سکوت کرد. به محض اینکه آنها سکوت کردند، بچه های هم شروع کردند. خیلی جالب شد.

در تمام مدتی که بچه ها سرود می خواندند، حضرت امام با همان روحیه ای که بعدها همه با آن آشنا شدند، در سکوت کامل گوش می کردند. نه نگاهی، نه تحسینی، نه خنده ای، نه اخمی، هیچ چیز! خیلی معمولی نشسته بودند و گوش می کردند. یکی از کارگردان ها که آن زمان هم معروف بود، بعدا به من می گفت: «من داشتم شاخ در می آوردم که این سرود و تنظیم و این نظم و این حساب و کتاب و این شعر یکهو از کجا درآمد». البته آنها چون خیلی با جریان انقلاب سر و سری نداشتند، برایشان خیلی ناگهانی و جالب بود، ولی خیلی ها سه چهار هفته بود که خمینی ای امام را می خواندند.

سرود که تمام شد، بچه ها کمی ایستادند تا امام را ببینند. بعد آمدند پایین تا وقتی امام سوار ماشین می شود، ایشان را از نزدیک ببینند. این فرصت برای اعضای گروه دست داد. بچه ها سر راه امام ایستادند و امام را از نزدیک و داخل اتومبیل دیدند.

ادامه دارد …

پست قبلی

رونمایی از «خدای جنگ»؛ جشنواره با «گوزن‌های اتوبان» به پایان می‌رسد

پست بعدی

آکادمی اسکار هم در برابر هوش مصنوعی می‌ایستد؛ وضع قوانین جدید

مربوطه پست ها

نباید در جبهه رسانه به دشمن باخت؛ افسوس برای تصاویر مهمی که پاک شدند!
هنر و فرهنگ

نباید در جبهه رسانه به دشمن باخت؛ افسوس برای تصاویر مهمی که پاک شدند!

۲۶ تیر ۱۴۰۴
آیا قاتل عاشق سوژه قتل خود شده است؟!
هنر و فرهنگ

آیا قاتل عاشق سوژه قتل خود شده است؟!

۲۶ تیر ۱۴۰۴
انتشار اولین اثر پروژه «هشت سال و این روزها»
هنر و فرهنگ

انتشار اولین اثر پروژه «هشت سال و این روزها»

۲۶ تیر ۱۴۰۴
ویژه‌برنامه «روی موج کودک» برای شش سالگی «سوینا»
هنر و فرهنگ

ویژه‌برنامه «روی موج کودک» برای شش سالگی «سوینا»

۲۶ تیر ۱۴۰۴
بازخوانی تهدید خاموش اصفهان در نمایشگاه هنری «فرونشست»
هنر و فرهنگ

بازخوانی تهدید خاموش اصفهان در نمایشگاه هنری «فرونشست»

۲۶ تیر ۱۴۰۴
«سوپر من» یادآور خباثت رژیم صهیونیستی در فلسطین شد
هنر و فرهنگ

«سوپر من» یادآور خباثت رژیم صهیونیستی در فلسطین شد

۲۶ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 4 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • بازسازی خانه‌های آسیب دیده در جنگ از شنبه آغاز می‌شود/ تأمین بخشی از مسکن مورد نیاز از واحدهای آماده
  • نتایج کنکور چه زمانی اعلام می‌شود؟/ شناسایی و دستگیری شبکه‌های شایعه‌ساز کنکور
  • آخرین وضعیت ترافیک در آزادراه تهران- شمال
  • سقف قیمت بلیت اتوبوس اربعین مشخص شد/ طرح شکایات در سامانه ۱۴۱
  • جزییات سهمیه شهدا و جانباران جنگ 12 روزه در کنکور سراسری
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.