دانش جوین
سه شنبه, تیر ۱۷, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

نگاهی به فیلم «خدای جنگ»؛ دغدغه‌مندی در روایت یک اتفاق تاریخی حساس

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۲۲ بهمن ۱۴۰۳
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
نگاهی به فیلم «خدای جنگ»؛ دغدغه‌مندی در روایت یک اتفاق تاریخی حساس
3
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی از جمله آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر است که نامزد دریافت بهترین جلوه‌ ویژه بصری نیز شده است از این رو ندا الماسیان طهرانی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در یادداشتی به این فیلم پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

«ایران به دلیل تحریم، هیچ موشکی ندارد که به سوی عراق پرتاب کند. این در حالی است که هر روز نقاط مختلف کشور از سوی صدام موشکباران می شود. گروهی از لیبی به فرماندهی سرهنگ سلمان به همراه چند قطعه موشک می آیند تا به عراق موشک بزنند اما ابراهیم و همرزمانش متوجه اتفاقاتی می شوند و تلاش می کنند خودشان موشک بسازند.

«خدای جنگ» روایتی حساس از یک اتفاق تاریخی و مهم معاصر را در جنگ ایران و عراق با محوریت شهیدحسن طهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) به تصویر می‌کشد.

سومین ساخته حسین دارابی باز هم یکی از موضوعات و مضامین مرتبط با توان علمی و داخلی ایرانیان را در برهه ای سخت به تصویر می کشد. هرچقدر در ساخته قبلی این کارگردان، فضایی تلخ در پایان وجود داشت در فیلم «خدای جنگ» پایانی شیرین و امید بخش موج می زند. اینکه البته چه مقدار از داستانی که روایت شده منطبق بر واقعیت است و چه میزان ساختگی به جای خود اما ضعفی که در فیلمنامه «خدای جنگ» وجود دارد چند پاره بودن آن در حوزه روایت است. بخش‌هایی از داستان به زندگی شخصی ابراهیم و ارتباطاتش با پدر همسرش می گذرد و شرط عجیبی که استاد برای ساختن آلیاژ می کند و غیره.

بخش دیگر داستان وارد یک فضای اکشن و پلیسی می شویم که همان ماجرای سرقت لوازم از محل اقامت مستشاران لیبیایی است و بخش سوم و اصلی داستان مسائل و مشکلات پرتاب موشک به سمت عراق و درگیری های داخلی بین آدم های قصه و تلاش برای ساخت موشک است که به نظر می رسد چنانچه نویسنده فیلمنامه بر همان موضوع اصلی یعنی کشمکش ساخت و پرتاب موشک و بومی سازی آن متمرکز می شد و از فضای اکشن و ملودرام خانوادگی فاصله می گرفت بافت منسجم تری را در فیلمنامه می شد جستجو کرد. اما در شکل فعلی فیلمنامه بی رمق است و حتی در بخش هایی که پر تعلیق است (لحظه شلیک موشک اول و دوم توسط رزمندگان و مهندسان ایرانی) مخاطب آنچنان که باید نمی تواند با این بخش ها همراهی کند.

در بخش ساختاری هم با یک اثر کاملا ساده مواجهیم که تقریبا مثل دو اثر قبلی فیلمساز است و این سادگی در بخش های مختلف بازیگری و تصویربرداری و تدوین و دکوپاژ و چهره پردازی و طراحی صحنه و لباس به چشم می خورد. به عبارت دیگر نوآوری در بخش های یاد شده وجود ندارد تا بتوان آن را نسبت به سایر اجزای اجرایی همین فیلم و یا در مقیاس گسترده تر با قسمت های مشابه در آثار سینمای ایران برتر دانست و به مقایسه و قضاوت نشست.

در مجموع اگرچه دارابی در انتخاب موضوع و مضمون اثرش باز هم قابل تحسین عمل کرده و دغدغه مندی خود را نسبت به موضوعاتی که سینمای ایران نسبت به آنها غفلت داشته، نشان داده است اما این دغدغه مندی ارزشمند در سایه فیلمنامه و ساختار نه چندان قوی رنگ باخته است.»

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی از جمله آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر است که نامزد دریافت بهترین جلوه‌ ویژه بصری نیز شده است از این رو ندا الماسیان طهرانی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در یادداشتی به این فیلم پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

«ایران به دلیل تحریم، هیچ موشکی ندارد که به سوی عراق پرتاب کند. این در حالی است که هر روز نقاط مختلف کشور از سوی صدام موشکباران می شود. گروهی از لیبی به فرماندهی سرهنگ سلمان به همراه چند قطعه موشک می آیند تا به عراق موشک بزنند اما ابراهیم و همرزمانش متوجه اتفاقاتی می شوند و تلاش می کنند خودشان موشک بسازند.

«خدای جنگ» روایتی حساس از یک اتفاق تاریخی و مهم معاصر را در جنگ ایران و عراق با محوریت شهیدحسن طهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) به تصویر می‌کشد.

سومین ساخته حسین دارابی باز هم یکی از موضوعات و مضامین مرتبط با توان علمی و داخلی ایرانیان را در برهه ای سخت به تصویر می کشد. هرچقدر در ساخته قبلی این کارگردان، فضایی تلخ در پایان وجود داشت در فیلم «خدای جنگ» پایانی شیرین و امید بخش موج می زند. اینکه البته چه مقدار از داستانی که روایت شده منطبق بر واقعیت است و چه میزان ساختگی به جای خود اما ضعفی که در فیلمنامه «خدای جنگ» وجود دارد چند پاره بودن آن در حوزه روایت است. بخش‌هایی از داستان به زندگی شخصی ابراهیم و ارتباطاتش با پدر همسرش می گذرد و شرط عجیبی که استاد برای ساختن آلیاژ می کند و غیره.

بخش دیگر داستان وارد یک فضای اکشن و پلیسی می شویم که همان ماجرای سرقت لوازم از محل اقامت مستشاران لیبیایی است و بخش سوم و اصلی داستان مسائل و مشکلات پرتاب موشک به سمت عراق و درگیری های داخلی بین آدم های قصه و تلاش برای ساخت موشک است که به نظر می رسد چنانچه نویسنده فیلمنامه بر همان موضوع اصلی یعنی کشمکش ساخت و پرتاب موشک و بومی سازی آن متمرکز می شد و از فضای اکشن و ملودرام خانوادگی فاصله می گرفت بافت منسجم تری را در فیلمنامه می شد جستجو کرد. اما در شکل فعلی فیلمنامه بی رمق است و حتی در بخش هایی که پر تعلیق است (لحظه شلیک موشک اول و دوم توسط رزمندگان و مهندسان ایرانی) مخاطب آنچنان که باید نمی تواند با این بخش ها همراهی کند.

در بخش ساختاری هم با یک اثر کاملا ساده مواجهیم که تقریبا مثل دو اثر قبلی فیلمساز است و این سادگی در بخش های مختلف بازیگری و تصویربرداری و تدوین و دکوپاژ و چهره پردازی و طراحی صحنه و لباس به چشم می خورد. به عبارت دیگر نوآوری در بخش های یاد شده وجود ندارد تا بتوان آن را نسبت به سایر اجزای اجرایی همین فیلم و یا در مقیاس گسترده تر با قسمت های مشابه در آثار سینمای ایران برتر دانست و به مقایسه و قضاوت نشست.

در مجموع اگرچه دارابی در انتخاب موضوع و مضمون اثرش باز هم قابل تحسین عمل کرده و دغدغه مندی خود را نسبت به موضوعاتی که سینمای ایران نسبت به آنها غفلت داشته، نشان داده است اما این دغدغه مندی ارزشمند در سایه فیلمنامه و ساختار نه چندان قوی رنگ باخته است.»

اخبارجدیدترین

تهیه‌کننده آمریکایی: ترامپ دیکتاتور و نوچه‌هایش را بیرون می‌کنیم

۲۰ سخنرانی عاشورایی در ایران‌صدا؛ «با کاروان محرم» همراه شوید

امضای تفاهم‌نامه میان موزه سینما و انجمن صنفی عکاسان سینما

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی از جمله آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر است که نامزد دریافت بهترین جلوه‌ ویژه بصری نیز شده است از این رو ندا الماسیان طهرانی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در یادداشتی به این فیلم پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

«ایران به دلیل تحریم، هیچ موشکی ندارد که به سوی عراق پرتاب کند. این در حالی است که هر روز نقاط مختلف کشور از سوی صدام موشکباران می شود. گروهی از لیبی به فرماندهی سرهنگ سلمان به همراه چند قطعه موشک می آیند تا به عراق موشک بزنند اما ابراهیم و همرزمانش متوجه اتفاقاتی می شوند و تلاش می کنند خودشان موشک بسازند.

«خدای جنگ» روایتی حساس از یک اتفاق تاریخی و مهم معاصر را در جنگ ایران و عراق با محوریت شهیدحسن طهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) به تصویر می‌کشد.

سومین ساخته حسین دارابی باز هم یکی از موضوعات و مضامین مرتبط با توان علمی و داخلی ایرانیان را در برهه ای سخت به تصویر می کشد. هرچقدر در ساخته قبلی این کارگردان، فضایی تلخ در پایان وجود داشت در فیلم «خدای جنگ» پایانی شیرین و امید بخش موج می زند. اینکه البته چه مقدار از داستانی که روایت شده منطبق بر واقعیت است و چه میزان ساختگی به جای خود اما ضعفی که در فیلمنامه «خدای جنگ» وجود دارد چند پاره بودن آن در حوزه روایت است. بخش‌هایی از داستان به زندگی شخصی ابراهیم و ارتباطاتش با پدر همسرش می گذرد و شرط عجیبی که استاد برای ساختن آلیاژ می کند و غیره.

بخش دیگر داستان وارد یک فضای اکشن و پلیسی می شویم که همان ماجرای سرقت لوازم از محل اقامت مستشاران لیبیایی است و بخش سوم و اصلی داستان مسائل و مشکلات پرتاب موشک به سمت عراق و درگیری های داخلی بین آدم های قصه و تلاش برای ساخت موشک است که به نظر می رسد چنانچه نویسنده فیلمنامه بر همان موضوع اصلی یعنی کشمکش ساخت و پرتاب موشک و بومی سازی آن متمرکز می شد و از فضای اکشن و ملودرام خانوادگی فاصله می گرفت بافت منسجم تری را در فیلمنامه می شد جستجو کرد. اما در شکل فعلی فیلمنامه بی رمق است و حتی در بخش هایی که پر تعلیق است (لحظه شلیک موشک اول و دوم توسط رزمندگان و مهندسان ایرانی) مخاطب آنچنان که باید نمی تواند با این بخش ها همراهی کند.

در بخش ساختاری هم با یک اثر کاملا ساده مواجهیم که تقریبا مثل دو اثر قبلی فیلمساز است و این سادگی در بخش های مختلف بازیگری و تصویربرداری و تدوین و دکوپاژ و چهره پردازی و طراحی صحنه و لباس به چشم می خورد. به عبارت دیگر نوآوری در بخش های یاد شده وجود ندارد تا بتوان آن را نسبت به سایر اجزای اجرایی همین فیلم و یا در مقیاس گسترده تر با قسمت های مشابه در آثار سینمای ایران برتر دانست و به مقایسه و قضاوت نشست.

در مجموع اگرچه دارابی در انتخاب موضوع و مضمون اثرش باز هم قابل تحسین عمل کرده و دغدغه مندی خود را نسبت به موضوعاتی که سینمای ایران نسبت به آنها غفلت داشته، نشان داده است اما این دغدغه مندی ارزشمند در سایه فیلمنامه و ساختار نه چندان قوی رنگ باخته است.»

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم سینمایی «خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی از جمله آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر است که نامزد دریافت بهترین جلوه‌ ویژه بصری نیز شده است از این رو ندا الماسیان طهرانی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در یادداشتی به این فیلم پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

«ایران به دلیل تحریم، هیچ موشکی ندارد که به سوی عراق پرتاب کند. این در حالی است که هر روز نقاط مختلف کشور از سوی صدام موشکباران می شود. گروهی از لیبی به فرماندهی سرهنگ سلمان به همراه چند قطعه موشک می آیند تا به عراق موشک بزنند اما ابراهیم و همرزمانش متوجه اتفاقاتی می شوند و تلاش می کنند خودشان موشک بسازند.

«خدای جنگ» روایتی حساس از یک اتفاق تاریخی و مهم معاصر را در جنگ ایران و عراق با محوریت شهیدحسن طهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) به تصویر می‌کشد.

سومین ساخته حسین دارابی باز هم یکی از موضوعات و مضامین مرتبط با توان علمی و داخلی ایرانیان را در برهه ای سخت به تصویر می کشد. هرچقدر در ساخته قبلی این کارگردان، فضایی تلخ در پایان وجود داشت در فیلم «خدای جنگ» پایانی شیرین و امید بخش موج می زند. اینکه البته چه مقدار از داستانی که روایت شده منطبق بر واقعیت است و چه میزان ساختگی به جای خود اما ضعفی که در فیلمنامه «خدای جنگ» وجود دارد چند پاره بودن آن در حوزه روایت است. بخش‌هایی از داستان به زندگی شخصی ابراهیم و ارتباطاتش با پدر همسرش می گذرد و شرط عجیبی که استاد برای ساختن آلیاژ می کند و غیره.

بخش دیگر داستان وارد یک فضای اکشن و پلیسی می شویم که همان ماجرای سرقت لوازم از محل اقامت مستشاران لیبیایی است و بخش سوم و اصلی داستان مسائل و مشکلات پرتاب موشک به سمت عراق و درگیری های داخلی بین آدم های قصه و تلاش برای ساخت موشک است که به نظر می رسد چنانچه نویسنده فیلمنامه بر همان موضوع اصلی یعنی کشمکش ساخت و پرتاب موشک و بومی سازی آن متمرکز می شد و از فضای اکشن و ملودرام خانوادگی فاصله می گرفت بافت منسجم تری را در فیلمنامه می شد جستجو کرد. اما در شکل فعلی فیلمنامه بی رمق است و حتی در بخش هایی که پر تعلیق است (لحظه شلیک موشک اول و دوم توسط رزمندگان و مهندسان ایرانی) مخاطب آنچنان که باید نمی تواند با این بخش ها همراهی کند.

در بخش ساختاری هم با یک اثر کاملا ساده مواجهیم که تقریبا مثل دو اثر قبلی فیلمساز است و این سادگی در بخش های مختلف بازیگری و تصویربرداری و تدوین و دکوپاژ و چهره پردازی و طراحی صحنه و لباس به چشم می خورد. به عبارت دیگر نوآوری در بخش های یاد شده وجود ندارد تا بتوان آن را نسبت به سایر اجزای اجرایی همین فیلم و یا در مقیاس گسترده تر با قسمت های مشابه در آثار سینمای ایران برتر دانست و به مقایسه و قضاوت نشست.

در مجموع اگرچه دارابی در انتخاب موضوع و مضمون اثرش باز هم قابل تحسین عمل کرده و دغدغه مندی خود را نسبت به موضوعاتی که سینمای ایران نسبت به آنها غفلت داشته، نشان داده است اما این دغدغه مندی ارزشمند در سایه فیلمنامه و ساختار نه چندان قوی رنگ باخته است.»

پست قبلی

اعلام تاریخ واریز عیدی بازنشستگان | این افراد ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان دریافت می کنند

پست بعدی

دل نوشته یک خواننده در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

مربوطه پست ها

تهیه‌کننده آمریکایی: ترامپ دیکتاتور و نوچه‌هایش را بیرون می‌کنیم
هنر و فرهنگ

تهیه‌کننده آمریکایی: ترامپ دیکتاتور و نوچه‌هایش را بیرون می‌کنیم

۱۷ تیر ۱۴۰۴
۲۰ سخنرانی عاشورایی در ایران‌صدا؛ «با کاروان محرم» همراه شوید
هنر و فرهنگ

۲۰ سخنرانی عاشورایی در ایران‌صدا؛ «با کاروان محرم» همراه شوید

۱۷ تیر ۱۴۰۴
امضای تفاهم‌نامه میان موزه سینما و انجمن صنفی عکاسان سینما
هنر و فرهنگ

امضای تفاهم‌نامه میان موزه سینما و انجمن صنفی عکاسان سینما

۱۷ تیر ۱۴۰۴
۲۷ تیر آخرین مهلت ثبت‌نام در هجدهمین رویداد موسیقی جوان
هنر و فرهنگ

۲۷ تیر آخرین مهلت ثبت‌نام در هجدهمین رویداد موسیقی جوان

۱۷ تیر ۱۴۰۴
«قوی‌دل» به اکران آنلاین آمد
هنر و فرهنگ

«قوی‌دل» به اکران آنلاین آمد

۱۷ تیر ۱۴۰۴
درگذشت تعزیه‌خوان پیشکسوت و نویسنده «نانوشته‌های تعزیه»
هنر و فرهنگ

درگذشت تعزیه‌خوان پیشکسوت و نویسنده «نانوشته‌های تعزیه»

۱۷ تیر ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • تهیه‌کننده آمریکایی: ترامپ دیکتاتور و نوچه‌هایش را بیرون می‌کنیم
  • ۲۰ سخنرانی عاشورایی در ایران‌صدا؛ «با کاروان محرم» همراه شوید
  • امضای تفاهم‌نامه میان موزه سینما و انجمن صنفی عکاسان سینما
  • ۲۷ تیر آخرین مهلت ثبت‌نام در هجدهمین رویداد موسیقی جوان
  • «قوی‌دل» به اکران آنلاین آمد
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.