دانش جوین
چهارشنبه, خرداد ۷, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • کنکور 1404
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • کنکور 1404
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

بازتعریف فیلم کوتاه در عصر دیجیتال

مهر نیوز توسط مهر نیوز
۰۴ خرداد ۱۴۰۴
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
بازتعریف فیلم کوتاه در عصر دیجیتال
1
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سومین نشست تخصصی «پیش‌درآمدی بر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» به‌صورت مجازی و با سخنرانی پروفسور توماس لیچ، نظریه‌پرداز حوزه اقتباس، برگزار شد. در این نشست، وی به تحلیل جایگاه فیلم کوتاه در سینمای معاصر و نسبت آن با ادبیات، همچنین مفاهیم بنیادین اقتباس در سینما پرداخت.

پیش از آغاز سخنرانی، نوید پورمحمدرضا پژوهشگر و مدرس سینما و عضو شورای علمی همایش، مقدمه‌ای درباره زندگی، آثار و دیدگاه‌های این استاد سرشناس ارائه کرد.

همچنین مهدی چاوش‌ور به‌عنوان مترجم، وظیفه ترجمه و انتقال مباحث را به‌عهده داشت.

توماس لیچ در آغاز سخنانش، با تأکید بر جایگاه فیلم کوتاه در سینمای مدرن گفت: در دهه‌های گذشته، فیلم کوتاه همواره در حاشیه سینمای جریان اصلی قرار داشته، در حالی‌که از منظر تاریخی، بنیان سینمای مدرن بر پایه همین قالب شکل گرفته است.

وی یکی از عوامل مهجور ماندن فیلم کوتاه را فقدان جایگاه در سیستم توزیع و غلبه فیلم‌های بلند بر گیشه دانست و افزود: حتی در جشنواره‌ها، فیلم کوتاه گاهی صرفاً مکمل یا مقدمه‌ای برای فیلم‌های اصلی است.

در ادامه، وی به چالش‌های اقتباس در فیلم کوتاه پرداخت و تصریح کرد: اقتباس کوتاه‌متراژ دو چالش اصلی دارد؛ نخست، وابستگی به متنی پیشینی که ممکن است مخاطب با آن آشنا نباشد و معنا ناقص منتقل شود؛ دوم، محدودیت در بسط داستان و شخصیت‌پردازی.

لیچ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب درآمدی بر اقتباس اظهار کرد: در این اثر، تلاش کرده‌ام مرز میان وفاداری و خلاقیت را در اقتباس بررسی کنم. اقتباس نه تقلیدی مکانیکی، بلکه تفسیری نو از یک متن موجود است.

این نظریه‌پرداز با معرفی اثر تازه خود با عنوان Engagementation که در سال ۲۰۲۵ منتشر شده است، گفت: در این کتاب، فیلم‌هایی مانند باربی را بررسی کرده‌ام؛ آثاری که هم محصول رسانه‌های جریان اصلی هستند و هم بستری برای نقد فرهنگی. آموزش ارتباطات باید با تمرکز بر این نوع آثار صورت گیرد.

لیچ در ادامه با اشاره به کتاب دیگرش با عنوان تاریخ ادبیات آمریکا در قاب سینما، به کم‌توجهی به اقتباس از ادبیات آمریکا در مقایسه با ادبیات بریتانیا اشاره کرد و گفت: ادبیات آمریکا سهم اندکی در اقتباس‌های سینمایی داشته و این موضوع نیازمند بازنگری جدی است.

این استاد دانشگاه که مقاله معروفش با عنوان «۱۲ خطا در نظریه ارتباطات» در محافل علمی بازتاب گسترده‌ای داشته است، تأکید کرد: مطالعه فیلم کوتاه و اقتباس‌های آن می‌تواند نگاه ما به ساختار قدرت در رسانه و فرهنگ را دگرگون کند.

لیچ در ادامه، با اشاره به کمبود تاریخ‌نگاری منسجم درباره فیلم کوتاه بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۸۵ اظهار کرد: در این بازه، پژوهشگران اندکی فیلم کوتاه را جدی گرفتند و همین موجب شد چارچوب مشخصی برای تحلیل و طبقه‌بندی آن شکل نگیرد.

وی از آثار آرتور نایت و فرانک لینزی به‌عنوان نمونه‌هایی از توجه محدود به فیلم کوتاه یاد کرد و افزود: در این دوره، تعریف دقیق یا ویژگی متمایزی برای فیلم کوتاه ارائه نشد و حتی هنگام اوج تولید، توجه تخصصی کافی به آن وجود نداشت.

بازتعریف فیلم کوتاه در عصر دیجیتال

لیچ با مرور تحولات مطالعات سینمایی در دهه ۱۹۷۰ گفت: سینما به‌عنوان رشته‌ای دانشگاهی مستقل شکل گرفت، اما مطالعات اقتباس همواره در حاشیه بوده‌اند. اگر اولویت‌بندی کنیم، اقتباس در انتهای این فهرست قرار دارد.

وی با اشاره به دگرگونی‌های دو دهه اخیر افزود: امروز دانشجویان می‌توانند به‌صورت هم‌زمان در حوزه‌های ادبیات، سینما و رسانه تحصیل کنند. این امر، نگاه ترکیبی و مدرنی به مقوله اقتباس فراهم کرده است.

توماس لیچ با اشاره به «بازگشت فیلم کوتاه» به عرصه سرگرمی گفت: فیلم‌های کوتاه امروزی دیگر شبیه آثار کلاسیک یک‌حلقه‌ای قرن گذشته نیستند، بلکه به‌شکل ویدیوهایی در یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک عرضه می‌شوند. این بازگشت، هم نویدبخش است و هم چالش‌برانگیز؛ چراکه این ویدیوها بیشتر ابزارهای سرگرمی، تعامل یا برندسازی شخصی‌اند و از ساختارهای کلاسیک فاصله دارند.

وی ادامه داد: امروز با کلیپ‌هایی چندثانیه‌ای مواجه‌ایم که اثری قدرتمند بر مخاطب دارند. آن‌ها دیوار چهارم را می‌شکنند، واکنش‌محورند، و از مرزهای اقتباس سنتی عبور کرده‌اند. این آثار اغلب شخصی‌اند و به‌ندرت از منبعی ادبی یا سینمایی اقتباس شده‌اند. شاید بتوان گفت فیلم کوتاه کلاسیک، در مقایسه با این‌ها، یک فیلم بلند محسوب می‌شود.

این نظریه‌پرداز سرشناس اقتباس در بخش پایانی سخنان خود، به نقش رسانه‌های نوین در بازتعریف مفاهیم سینمایی اشاره کرد و گفت: سینما و روایت‌های کوتاه دیگر محدود به سالن سینما یا تلویزیون نیستند. آن‌ها اکنون در دسترس و در گوشی تلفن همراه ما هستند، در پلتفرم‌هایی چون تیک‌تاک زندگی می‌کنند و بیش از هر زمان بر مخاطب تأثیر می‌گذارند.

لیچ همچنین درباره آینده نمایش فیلم‌های کوتاه اقتباسی گفت: باید تلاش کنیم تا فناوری‌های نوین را در خدمت نمایش بهتر این آثار قرار دهیم. می‌توان سینماهای ملی را در این زمینه فعال کرد تا فیلم کوتاه جایگاه برجسته‌تری بیابد.

وی درباره رابطه اقتباس و متن اصلی اظهار کرد: نظرات متعددی وجود دارد؛ برخی اقتباس را خوانشی تازه می‌دانند و برخی آن را اثری مستقل تلقی می‌کنند. یک اثر اقتباسی می‌تواند حتی بدون شناخت منبع اولیه، برای مخاطب جذاب باشد.

لیچ در پایان نشست، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان، ابراز امیدواری کرد که مباحث مطرح‌شده در آینده ادامه یابند و اعلام کرد کتاب جدیدش به‌زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سومین نشست تخصصی «پیش‌درآمدی بر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» به‌صورت مجازی و با سخنرانی پروفسور توماس لیچ، نظریه‌پرداز حوزه اقتباس، برگزار شد. در این نشست، وی به تحلیل جایگاه فیلم کوتاه در سینمای معاصر و نسبت آن با ادبیات، همچنین مفاهیم بنیادین اقتباس در سینما پرداخت.

پیش از آغاز سخنرانی، نوید پورمحمدرضا پژوهشگر و مدرس سینما و عضو شورای علمی همایش، مقدمه‌ای درباره زندگی، آثار و دیدگاه‌های این استاد سرشناس ارائه کرد.

همچنین مهدی چاوش‌ور به‌عنوان مترجم، وظیفه ترجمه و انتقال مباحث را به‌عهده داشت.

توماس لیچ در آغاز سخنانش، با تأکید بر جایگاه فیلم کوتاه در سینمای مدرن گفت: در دهه‌های گذشته، فیلم کوتاه همواره در حاشیه سینمای جریان اصلی قرار داشته، در حالی‌که از منظر تاریخی، بنیان سینمای مدرن بر پایه همین قالب شکل گرفته است.

وی یکی از عوامل مهجور ماندن فیلم کوتاه را فقدان جایگاه در سیستم توزیع و غلبه فیلم‌های بلند بر گیشه دانست و افزود: حتی در جشنواره‌ها، فیلم کوتاه گاهی صرفاً مکمل یا مقدمه‌ای برای فیلم‌های اصلی است.

در ادامه، وی به چالش‌های اقتباس در فیلم کوتاه پرداخت و تصریح کرد: اقتباس کوتاه‌متراژ دو چالش اصلی دارد؛ نخست، وابستگی به متنی پیشینی که ممکن است مخاطب با آن آشنا نباشد و معنا ناقص منتقل شود؛ دوم، محدودیت در بسط داستان و شخصیت‌پردازی.

لیچ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب درآمدی بر اقتباس اظهار کرد: در این اثر، تلاش کرده‌ام مرز میان وفاداری و خلاقیت را در اقتباس بررسی کنم. اقتباس نه تقلیدی مکانیکی، بلکه تفسیری نو از یک متن موجود است.

این نظریه‌پرداز با معرفی اثر تازه خود با عنوان Engagementation که در سال ۲۰۲۵ منتشر شده است، گفت: در این کتاب، فیلم‌هایی مانند باربی را بررسی کرده‌ام؛ آثاری که هم محصول رسانه‌های جریان اصلی هستند و هم بستری برای نقد فرهنگی. آموزش ارتباطات باید با تمرکز بر این نوع آثار صورت گیرد.

لیچ در ادامه با اشاره به کتاب دیگرش با عنوان تاریخ ادبیات آمریکا در قاب سینما، به کم‌توجهی به اقتباس از ادبیات آمریکا در مقایسه با ادبیات بریتانیا اشاره کرد و گفت: ادبیات آمریکا سهم اندکی در اقتباس‌های سینمایی داشته و این موضوع نیازمند بازنگری جدی است.

این استاد دانشگاه که مقاله معروفش با عنوان «۱۲ خطا در نظریه ارتباطات» در محافل علمی بازتاب گسترده‌ای داشته است، تأکید کرد: مطالعه فیلم کوتاه و اقتباس‌های آن می‌تواند نگاه ما به ساختار قدرت در رسانه و فرهنگ را دگرگون کند.

لیچ در ادامه، با اشاره به کمبود تاریخ‌نگاری منسجم درباره فیلم کوتاه بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۸۵ اظهار کرد: در این بازه، پژوهشگران اندکی فیلم کوتاه را جدی گرفتند و همین موجب شد چارچوب مشخصی برای تحلیل و طبقه‌بندی آن شکل نگیرد.

وی از آثار آرتور نایت و فرانک لینزی به‌عنوان نمونه‌هایی از توجه محدود به فیلم کوتاه یاد کرد و افزود: در این دوره، تعریف دقیق یا ویژگی متمایزی برای فیلم کوتاه ارائه نشد و حتی هنگام اوج تولید، توجه تخصصی کافی به آن وجود نداشت.

بازتعریف فیلم کوتاه در عصر دیجیتال

لیچ با مرور تحولات مطالعات سینمایی در دهه ۱۹۷۰ گفت: سینما به‌عنوان رشته‌ای دانشگاهی مستقل شکل گرفت، اما مطالعات اقتباس همواره در حاشیه بوده‌اند. اگر اولویت‌بندی کنیم، اقتباس در انتهای این فهرست قرار دارد.

وی با اشاره به دگرگونی‌های دو دهه اخیر افزود: امروز دانشجویان می‌توانند به‌صورت هم‌زمان در حوزه‌های ادبیات، سینما و رسانه تحصیل کنند. این امر، نگاه ترکیبی و مدرنی به مقوله اقتباس فراهم کرده است.

توماس لیچ با اشاره به «بازگشت فیلم کوتاه» به عرصه سرگرمی گفت: فیلم‌های کوتاه امروزی دیگر شبیه آثار کلاسیک یک‌حلقه‌ای قرن گذشته نیستند، بلکه به‌شکل ویدیوهایی در یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک عرضه می‌شوند. این بازگشت، هم نویدبخش است و هم چالش‌برانگیز؛ چراکه این ویدیوها بیشتر ابزارهای سرگرمی، تعامل یا برندسازی شخصی‌اند و از ساختارهای کلاسیک فاصله دارند.

وی ادامه داد: امروز با کلیپ‌هایی چندثانیه‌ای مواجه‌ایم که اثری قدرتمند بر مخاطب دارند. آن‌ها دیوار چهارم را می‌شکنند، واکنش‌محورند، و از مرزهای اقتباس سنتی عبور کرده‌اند. این آثار اغلب شخصی‌اند و به‌ندرت از منبعی ادبی یا سینمایی اقتباس شده‌اند. شاید بتوان گفت فیلم کوتاه کلاسیک، در مقایسه با این‌ها، یک فیلم بلند محسوب می‌شود.

این نظریه‌پرداز سرشناس اقتباس در بخش پایانی سخنان خود، به نقش رسانه‌های نوین در بازتعریف مفاهیم سینمایی اشاره کرد و گفت: سینما و روایت‌های کوتاه دیگر محدود به سالن سینما یا تلویزیون نیستند. آن‌ها اکنون در دسترس و در گوشی تلفن همراه ما هستند، در پلتفرم‌هایی چون تیک‌تاک زندگی می‌کنند و بیش از هر زمان بر مخاطب تأثیر می‌گذارند.

لیچ همچنین درباره آینده نمایش فیلم‌های کوتاه اقتباسی گفت: باید تلاش کنیم تا فناوری‌های نوین را در خدمت نمایش بهتر این آثار قرار دهیم. می‌توان سینماهای ملی را در این زمینه فعال کرد تا فیلم کوتاه جایگاه برجسته‌تری بیابد.

وی درباره رابطه اقتباس و متن اصلی اظهار کرد: نظرات متعددی وجود دارد؛ برخی اقتباس را خوانشی تازه می‌دانند و برخی آن را اثری مستقل تلقی می‌کنند. یک اثر اقتباسی می‌تواند حتی بدون شناخت منبع اولیه، برای مخاطب جذاب باشد.

لیچ در پایان نشست، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان، ابراز امیدواری کرد که مباحث مطرح‌شده در آینده ادامه یابند و اعلام کرد کتاب جدیدش به‌زودی منتشر می‌شود.

اخبارجدیدترین

آغاز زندگی مشترک یک زوج با «عروسی خوبان» رادیو صبا

رقابت «نوروز» در جشنواره کینولوب لهستان

«بانو قدس ایران» به موزه سینما رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سومین نشست تخصصی «پیش‌درآمدی بر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» به‌صورت مجازی و با سخنرانی پروفسور توماس لیچ، نظریه‌پرداز حوزه اقتباس، برگزار شد. در این نشست، وی به تحلیل جایگاه فیلم کوتاه در سینمای معاصر و نسبت آن با ادبیات، همچنین مفاهیم بنیادین اقتباس در سینما پرداخت.

پیش از آغاز سخنرانی، نوید پورمحمدرضا پژوهشگر و مدرس سینما و عضو شورای علمی همایش، مقدمه‌ای درباره زندگی، آثار و دیدگاه‌های این استاد سرشناس ارائه کرد.

همچنین مهدی چاوش‌ور به‌عنوان مترجم، وظیفه ترجمه و انتقال مباحث را به‌عهده داشت.

توماس لیچ در آغاز سخنانش، با تأکید بر جایگاه فیلم کوتاه در سینمای مدرن گفت: در دهه‌های گذشته، فیلم کوتاه همواره در حاشیه سینمای جریان اصلی قرار داشته، در حالی‌که از منظر تاریخی، بنیان سینمای مدرن بر پایه همین قالب شکل گرفته است.

وی یکی از عوامل مهجور ماندن فیلم کوتاه را فقدان جایگاه در سیستم توزیع و غلبه فیلم‌های بلند بر گیشه دانست و افزود: حتی در جشنواره‌ها، فیلم کوتاه گاهی صرفاً مکمل یا مقدمه‌ای برای فیلم‌های اصلی است.

در ادامه، وی به چالش‌های اقتباس در فیلم کوتاه پرداخت و تصریح کرد: اقتباس کوتاه‌متراژ دو چالش اصلی دارد؛ نخست، وابستگی به متنی پیشینی که ممکن است مخاطب با آن آشنا نباشد و معنا ناقص منتقل شود؛ دوم، محدودیت در بسط داستان و شخصیت‌پردازی.

لیچ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب درآمدی بر اقتباس اظهار کرد: در این اثر، تلاش کرده‌ام مرز میان وفاداری و خلاقیت را در اقتباس بررسی کنم. اقتباس نه تقلیدی مکانیکی، بلکه تفسیری نو از یک متن موجود است.

این نظریه‌پرداز با معرفی اثر تازه خود با عنوان Engagementation که در سال ۲۰۲۵ منتشر شده است، گفت: در این کتاب، فیلم‌هایی مانند باربی را بررسی کرده‌ام؛ آثاری که هم محصول رسانه‌های جریان اصلی هستند و هم بستری برای نقد فرهنگی. آموزش ارتباطات باید با تمرکز بر این نوع آثار صورت گیرد.

لیچ در ادامه با اشاره به کتاب دیگرش با عنوان تاریخ ادبیات آمریکا در قاب سینما، به کم‌توجهی به اقتباس از ادبیات آمریکا در مقایسه با ادبیات بریتانیا اشاره کرد و گفت: ادبیات آمریکا سهم اندکی در اقتباس‌های سینمایی داشته و این موضوع نیازمند بازنگری جدی است.

این استاد دانشگاه که مقاله معروفش با عنوان «۱۲ خطا در نظریه ارتباطات» در محافل علمی بازتاب گسترده‌ای داشته است، تأکید کرد: مطالعه فیلم کوتاه و اقتباس‌های آن می‌تواند نگاه ما به ساختار قدرت در رسانه و فرهنگ را دگرگون کند.

لیچ در ادامه، با اشاره به کمبود تاریخ‌نگاری منسجم درباره فیلم کوتاه بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۸۵ اظهار کرد: در این بازه، پژوهشگران اندکی فیلم کوتاه را جدی گرفتند و همین موجب شد چارچوب مشخصی برای تحلیل و طبقه‌بندی آن شکل نگیرد.

وی از آثار آرتور نایت و فرانک لینزی به‌عنوان نمونه‌هایی از توجه محدود به فیلم کوتاه یاد کرد و افزود: در این دوره، تعریف دقیق یا ویژگی متمایزی برای فیلم کوتاه ارائه نشد و حتی هنگام اوج تولید، توجه تخصصی کافی به آن وجود نداشت.

بازتعریف فیلم کوتاه در عصر دیجیتال

لیچ با مرور تحولات مطالعات سینمایی در دهه ۱۹۷۰ گفت: سینما به‌عنوان رشته‌ای دانشگاهی مستقل شکل گرفت، اما مطالعات اقتباس همواره در حاشیه بوده‌اند. اگر اولویت‌بندی کنیم، اقتباس در انتهای این فهرست قرار دارد.

وی با اشاره به دگرگونی‌های دو دهه اخیر افزود: امروز دانشجویان می‌توانند به‌صورت هم‌زمان در حوزه‌های ادبیات، سینما و رسانه تحصیل کنند. این امر، نگاه ترکیبی و مدرنی به مقوله اقتباس فراهم کرده است.

توماس لیچ با اشاره به «بازگشت فیلم کوتاه» به عرصه سرگرمی گفت: فیلم‌های کوتاه امروزی دیگر شبیه آثار کلاسیک یک‌حلقه‌ای قرن گذشته نیستند، بلکه به‌شکل ویدیوهایی در یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک عرضه می‌شوند. این بازگشت، هم نویدبخش است و هم چالش‌برانگیز؛ چراکه این ویدیوها بیشتر ابزارهای سرگرمی، تعامل یا برندسازی شخصی‌اند و از ساختارهای کلاسیک فاصله دارند.

وی ادامه داد: امروز با کلیپ‌هایی چندثانیه‌ای مواجه‌ایم که اثری قدرتمند بر مخاطب دارند. آن‌ها دیوار چهارم را می‌شکنند، واکنش‌محورند، و از مرزهای اقتباس سنتی عبور کرده‌اند. این آثار اغلب شخصی‌اند و به‌ندرت از منبعی ادبی یا سینمایی اقتباس شده‌اند. شاید بتوان گفت فیلم کوتاه کلاسیک، در مقایسه با این‌ها، یک فیلم بلند محسوب می‌شود.

این نظریه‌پرداز سرشناس اقتباس در بخش پایانی سخنان خود، به نقش رسانه‌های نوین در بازتعریف مفاهیم سینمایی اشاره کرد و گفت: سینما و روایت‌های کوتاه دیگر محدود به سالن سینما یا تلویزیون نیستند. آن‌ها اکنون در دسترس و در گوشی تلفن همراه ما هستند، در پلتفرم‌هایی چون تیک‌تاک زندگی می‌کنند و بیش از هر زمان بر مخاطب تأثیر می‌گذارند.

لیچ همچنین درباره آینده نمایش فیلم‌های کوتاه اقتباسی گفت: باید تلاش کنیم تا فناوری‌های نوین را در خدمت نمایش بهتر این آثار قرار دهیم. می‌توان سینماهای ملی را در این زمینه فعال کرد تا فیلم کوتاه جایگاه برجسته‌تری بیابد.

وی درباره رابطه اقتباس و متن اصلی اظهار کرد: نظرات متعددی وجود دارد؛ برخی اقتباس را خوانشی تازه می‌دانند و برخی آن را اثری مستقل تلقی می‌کنند. یک اثر اقتباسی می‌تواند حتی بدون شناخت منبع اولیه، برای مخاطب جذاب باشد.

لیچ در پایان نشست، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان، ابراز امیدواری کرد که مباحث مطرح‌شده در آینده ادامه یابند و اعلام کرد کتاب جدیدش به‌زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سومین نشست تخصصی «پیش‌درآمدی بر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» به‌صورت مجازی و با سخنرانی پروفسور توماس لیچ، نظریه‌پرداز حوزه اقتباس، برگزار شد. در این نشست، وی به تحلیل جایگاه فیلم کوتاه در سینمای معاصر و نسبت آن با ادبیات، همچنین مفاهیم بنیادین اقتباس در سینما پرداخت.

پیش از آغاز سخنرانی، نوید پورمحمدرضا پژوهشگر و مدرس سینما و عضو شورای علمی همایش، مقدمه‌ای درباره زندگی، آثار و دیدگاه‌های این استاد سرشناس ارائه کرد.

همچنین مهدی چاوش‌ور به‌عنوان مترجم، وظیفه ترجمه و انتقال مباحث را به‌عهده داشت.

توماس لیچ در آغاز سخنانش، با تأکید بر جایگاه فیلم کوتاه در سینمای مدرن گفت: در دهه‌های گذشته، فیلم کوتاه همواره در حاشیه سینمای جریان اصلی قرار داشته، در حالی‌که از منظر تاریخی، بنیان سینمای مدرن بر پایه همین قالب شکل گرفته است.

وی یکی از عوامل مهجور ماندن فیلم کوتاه را فقدان جایگاه در سیستم توزیع و غلبه فیلم‌های بلند بر گیشه دانست و افزود: حتی در جشنواره‌ها، فیلم کوتاه گاهی صرفاً مکمل یا مقدمه‌ای برای فیلم‌های اصلی است.

در ادامه، وی به چالش‌های اقتباس در فیلم کوتاه پرداخت و تصریح کرد: اقتباس کوتاه‌متراژ دو چالش اصلی دارد؛ نخست، وابستگی به متنی پیشینی که ممکن است مخاطب با آن آشنا نباشد و معنا ناقص منتقل شود؛ دوم، محدودیت در بسط داستان و شخصیت‌پردازی.

لیچ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب درآمدی بر اقتباس اظهار کرد: در این اثر، تلاش کرده‌ام مرز میان وفاداری و خلاقیت را در اقتباس بررسی کنم. اقتباس نه تقلیدی مکانیکی، بلکه تفسیری نو از یک متن موجود است.

این نظریه‌پرداز با معرفی اثر تازه خود با عنوان Engagementation که در سال ۲۰۲۵ منتشر شده است، گفت: در این کتاب، فیلم‌هایی مانند باربی را بررسی کرده‌ام؛ آثاری که هم محصول رسانه‌های جریان اصلی هستند و هم بستری برای نقد فرهنگی. آموزش ارتباطات باید با تمرکز بر این نوع آثار صورت گیرد.

لیچ در ادامه با اشاره به کتاب دیگرش با عنوان تاریخ ادبیات آمریکا در قاب سینما، به کم‌توجهی به اقتباس از ادبیات آمریکا در مقایسه با ادبیات بریتانیا اشاره کرد و گفت: ادبیات آمریکا سهم اندکی در اقتباس‌های سینمایی داشته و این موضوع نیازمند بازنگری جدی است.

این استاد دانشگاه که مقاله معروفش با عنوان «۱۲ خطا در نظریه ارتباطات» در محافل علمی بازتاب گسترده‌ای داشته است، تأکید کرد: مطالعه فیلم کوتاه و اقتباس‌های آن می‌تواند نگاه ما به ساختار قدرت در رسانه و فرهنگ را دگرگون کند.

لیچ در ادامه، با اشاره به کمبود تاریخ‌نگاری منسجم درباره فیلم کوتاه بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۸۵ اظهار کرد: در این بازه، پژوهشگران اندکی فیلم کوتاه را جدی گرفتند و همین موجب شد چارچوب مشخصی برای تحلیل و طبقه‌بندی آن شکل نگیرد.

وی از آثار آرتور نایت و فرانک لینزی به‌عنوان نمونه‌هایی از توجه محدود به فیلم کوتاه یاد کرد و افزود: در این دوره، تعریف دقیق یا ویژگی متمایزی برای فیلم کوتاه ارائه نشد و حتی هنگام اوج تولید، توجه تخصصی کافی به آن وجود نداشت.

بازتعریف فیلم کوتاه در عصر دیجیتال

لیچ با مرور تحولات مطالعات سینمایی در دهه ۱۹۷۰ گفت: سینما به‌عنوان رشته‌ای دانشگاهی مستقل شکل گرفت، اما مطالعات اقتباس همواره در حاشیه بوده‌اند. اگر اولویت‌بندی کنیم، اقتباس در انتهای این فهرست قرار دارد.

وی با اشاره به دگرگونی‌های دو دهه اخیر افزود: امروز دانشجویان می‌توانند به‌صورت هم‌زمان در حوزه‌های ادبیات، سینما و رسانه تحصیل کنند. این امر، نگاه ترکیبی و مدرنی به مقوله اقتباس فراهم کرده است.

توماس لیچ با اشاره به «بازگشت فیلم کوتاه» به عرصه سرگرمی گفت: فیلم‌های کوتاه امروزی دیگر شبیه آثار کلاسیک یک‌حلقه‌ای قرن گذشته نیستند، بلکه به‌شکل ویدیوهایی در یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک عرضه می‌شوند. این بازگشت، هم نویدبخش است و هم چالش‌برانگیز؛ چراکه این ویدیوها بیشتر ابزارهای سرگرمی، تعامل یا برندسازی شخصی‌اند و از ساختارهای کلاسیک فاصله دارند.

وی ادامه داد: امروز با کلیپ‌هایی چندثانیه‌ای مواجه‌ایم که اثری قدرتمند بر مخاطب دارند. آن‌ها دیوار چهارم را می‌شکنند، واکنش‌محورند، و از مرزهای اقتباس سنتی عبور کرده‌اند. این آثار اغلب شخصی‌اند و به‌ندرت از منبعی ادبی یا سینمایی اقتباس شده‌اند. شاید بتوان گفت فیلم کوتاه کلاسیک، در مقایسه با این‌ها، یک فیلم بلند محسوب می‌شود.

این نظریه‌پرداز سرشناس اقتباس در بخش پایانی سخنان خود، به نقش رسانه‌های نوین در بازتعریف مفاهیم سینمایی اشاره کرد و گفت: سینما و روایت‌های کوتاه دیگر محدود به سالن سینما یا تلویزیون نیستند. آن‌ها اکنون در دسترس و در گوشی تلفن همراه ما هستند، در پلتفرم‌هایی چون تیک‌تاک زندگی می‌کنند و بیش از هر زمان بر مخاطب تأثیر می‌گذارند.

لیچ همچنین درباره آینده نمایش فیلم‌های کوتاه اقتباسی گفت: باید تلاش کنیم تا فناوری‌های نوین را در خدمت نمایش بهتر این آثار قرار دهیم. می‌توان سینماهای ملی را در این زمینه فعال کرد تا فیلم کوتاه جایگاه برجسته‌تری بیابد.

وی درباره رابطه اقتباس و متن اصلی اظهار کرد: نظرات متعددی وجود دارد؛ برخی اقتباس را خوانشی تازه می‌دانند و برخی آن را اثری مستقل تلقی می‌کنند. یک اثر اقتباسی می‌تواند حتی بدون شناخت منبع اولیه، برای مخاطب جذاب باشد.

لیچ در پایان نشست، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان، ابراز امیدواری کرد که مباحث مطرح‌شده در آینده ادامه یابند و اعلام کرد کتاب جدیدش به‌زودی منتشر می‌شود.

پست قبلی

دیوارنگاره میدان انقلاب هشدار پیری داد

پست بعدی

بازی شایسته تحسین جاش اوکانر در فیلم «عقل کل» منتقدان کن را برانگیخت

مربوطه پست ها

هنر و فرهنگ

آغاز زندگی مشترک یک زوج با «عروسی خوبان» رادیو صبا

۰۷ خرداد ۱۴۰۴
رقابت «نوروز» در جشنواره کینولوب لهستان
هنر و فرهنگ

رقابت «نوروز» در جشنواره کینولوب لهستان

۰۷ خرداد ۱۴۰۴
«بانو قدس ایران» به موزه سینما رسید
هنر و فرهنگ

«بانو قدس ایران» به موزه سینما رسید

۰۷ خرداد ۱۴۰۴
برگزاری آیین یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره
هنر و فرهنگ

برگزاری آیین یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره

۰۷ خرداد ۱۴۰۴
انتشار کتاب مصور نمایش «فردریک» حمیدرضا نعیمی
هنر و فرهنگ

انتشار کتاب مصور نمایش «فردریک» حمیدرضا نعیمی

۰۷ خرداد ۱۴۰۴
«به جان تو» منتشر شد
هنر و فرهنگ

«به جان تو» منتشر شد

۰۷ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • آغاز زندگی مشترک یک زوج با «عروسی خوبان» رادیو صبا
  • توافق تاریخی ایران با عمان | انتقال پول آسان شد
  • سود نجومی عراق از تحریم ایران !
  • آمریکا مسیر بازار طلا را مشخص کرد
  • تکلیف گازوئیل یکسره شد | کامیون‌داران برنده میدان شدند !
  • پاسینیک
  • نهال گردو از رویال نهال
  • خرید سرور hp
  • تعمیر کامپیوتر در محل
  • خرید اکشن فیگور انیمه و بازی
  • هدایای تبلیغاتی
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • خرید قسطی ایفون 16
  • ویرایش مقاله
  • دارالترجمه به زبان عربی در تهران
  • نرم افزار کنترل تردد
  • تابلو لایت باکس
  • خرید سرور مجازی
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • کنکور 1404

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.