دانش جوین
پنجشنبه, خرداد ۲۲, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی صنعت و تجارت

خودسوزی ارز ۴۲۰۰ در بندر!

دانش جوین توسط دانش جوین
۰۸ بهمن ۱۴۰۰
در صنعت و تجارت
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
1
10
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر
خودسوزی ارز ۴۲۰۰ در بندر!

گرچه مسئولان گمرک در واکنش به ماجرای فاسد شدن کنجاله‌های سویا در بندر امام خمینی (ره) اعلام کردند که” این طبیعت این کالا است که در شرایطی دچار خودسوزی می‌شود و واردات آن نیز از این جریان مستثنی نیست”، اما در این بین، تاخیر در ترخیص کالا و ماندگاری آن در وضعیت آب‌و هوایی بنادر و نحوه نگهداری این کالای اساسی و سایر اقلام مربوطه می‌تواند تا حد زیادی در تخریب و فاسد شدن‌شان موثر باشد؛ کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است.

به گزارش دانشجو اینترنشنال،   انتشار ویدئویی در فضای مجازی بار دیگر بیانگر تخریب بخشی از کالاهای اساسی وارداتی در گمرک و بنادر بود و آن هم کالایی که با ارز پرحاشیه ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، تصاویری که نشان داد محموله‌ای از کنجاله‌های سویا در بندر امام خمینی(ره) فاسد شده است.

به طور قطع نمی‌توان گفت محموله برای کیست

 برخی منابع به دانشجو اینترنشنال اعلام کردند که این محموله متعلق به شرکت امور پشتیبانی دام بوده و از تابستان در بندر امام مانده است، با این حال پیگیری موضوع از گمرک با توضیحات دیگری نیز همراه بود.

در این رابطه بلوطی میرزا-ناظر گمرک‌های خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز- گفت که در این ویدئو مشخص نیست که محموله کنجاله سویا مربوط به چه شرکتی بوده و یا زمان آن معلوم نشده و نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که وارد کننده کالا و صاحب آن کیست ولی به هر حال شرکت‌ امور پشتیبانی دام و یا بازرگانی دولتی به همراه شرکت‌های خصوصی محموله‌های وارداتی سویا در گمرک دارند.

طبیعت سویا خودسوزی است و فاجعه نیست

 وی توضیحاتی در مورد وضعیت فاسد شدن سویا ارائه کرد و گفت که سویا و یا کنجاله آن دارای طبیعت خودسوزی است؛ به طوری که وقتی در جایگاه سربسته و یا حتی سرباز قرار می‌گیرد زمانی که بین یک یا دو ماه از انباشت محموله می‌گذرد به دلیل فشار وزنی که روی آن وجود دارد، تولید گاز کرده و شروع به خودسوزی می‌کند، حتی وقتی محموله در کشتی وجود دارد بعد از طولانی شدن زمان تخلیه نیز معمولا کف آن این اتفاق می‌افتد. در عین حال در شرایط گرما، ‌ از خود روغنی تراوش می‌کند که بعد از کاهش دما موجب چسبندگی کنجاله می‌شود.

بلوطی میرزا ادامه داد: اما به هر صورت در فرایند ترخیص، کالا از سمت سازمان استاندارد و دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفته و تا زمانی که تائیدیه آن صادر نشود، ترخیص نخواهد شد، اگر تشخیص داده شود که بخشی از آن تخریب شده، معدوم خواهد شد.

از هر ۵۰ هزار تن ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن خودسوزی شود

این مدیر گمرک، خودسوزی محموله‌های سویا موضوع عجیب و فاجعه‌باری ندانست و  یادآور شد که معمولا از هر ۵۰ هزار تن ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن به طور طبیعی دچار خودسوزی شود و وقتی که در بندر امام خمینی (ره) میلیون‌ها تن از این کالا در حال ورود و تخلیه است، تخریب درصدی از آن عجیب نخواهد بود.

لزوم تغییر انبارها از سوله به سیلوهای استاندارد

در رابطه با شرایط نگهداری و اهمیت کاهش این اتلاف سرمایه‌ به دلیل شرایط انبارها نیز، ناظر گمرکات خوزستان گفت که به هر صورت در چند سال اخیر سازمان بنادر اقدام به ایجاد تغییر در شرایط انبارداری خود کرده و از حالت سوله‌ای به سیلو در حال حرکت  است؛ به طوری که در چند انبار ایجاد شده، شاهد هستیم که سیلوهایی استاندارد هستیم، ‌به هر حال باید سیلوهای مجهز به دستگاه‌های نگهداری، هوادهی و آفت‌کش می‌تواند به نوعی مانع از یکسری تغییرات در محموله‌های مانند سویا شود.

ماجرا فقط ذات کالا نیست، پس سهم دستگاه‌ها در ترخیص و صاحب کالا چه می‌شود!؟

اما در حالی فرایند خودسوزی و تخریب سویا فرایندی طبیعی اعلام شد که  در این بین نمی‌توان از جریان تاخیرهایی که در ترخیص کالا وجود دارد، عدم ورود به موقع صاحب کالا و شرایط نگهداری آن در افزایش موارد تخریب کالاهای اساسی چشم‌پوشی کرد و تمامی آن را به ذات کالا ربط داد، ‌ این در حالی است که در شرایط جوی بنادر که گرما و رطوبت بالایی وجود دارد که هر کالایی که به موقع ترخیص و تخلیه نشود می‌تواند در آستانه تخریب قرار گیرد که اگر کالای حساس به این شرایط باشد به طور حتم حجم بالایی از آن در آستانه فاسد شدن قرار خواهد گرفت، موضوعی که بارها نسبت به آن هشدار شده ولی به توجهی به آن نمونه‌هایی مانند جریان آلوده شدن ۵۰۰۰ تن ذرت، جوهای حشره زده، جو های جوانه زده و یا برنج های درآستانه فساد بوده، منتهی شده است.

 در مورد سویا نیز، آمار قابل تامل خواهد بود، طبق آخرین گزارش از وضعیت واردات در ۱۰ ماهه اول امسال، از واردات حدود ۲۰ میلیون تن از هفت قلم کالای اساسی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده است، ۱.۹ میلیون تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار متعلق به سویا است،   در عین حال که تا ششم بهمن‌ماه از سه میلیون تن کالای اساسی در بنادر ۳۲۰.۸ هزار تن متعلق به سویا بوده و بالغ بر ۶۸ هزار تن نیز در شناورها در کنار اسکله قرار داشته است.

براین اساس گرچه فاسد شدن و یا همان خودسوزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن از محموله ۵۰ هزار تنی طبیعی به نظر می‌رسد ولی برای نزدیک به دو میلیون تن در ۱۰ ماه رقم کمی‌نخواهد، آنهم زمانی که این کالا با ارز ترجیحی وارد می‌شود و هزینه تامین آن در سال جاری به طور قابل توجهی بالا رفته است.

 این پایان تخریب و فساد کالا در گمرک و بنادر نیست و بازهم اذهان ععمومی شاهد چنین ویدئوها و یا اعلام های رسمی مبنی بر فاسد شدن کالاها خواهند بود و بعید به نظر می‌رسد با این چرخه معیوب تجاری و وجود عوامل ایجاد رسوب کالا و کندی ترخیص و ناهماهنگی‌هایی که بین دستگاه‌های حوزه تجارت وجود دارد و جریانی که بر واردات کالاهای اساسی به ویژه برای شرکت‌های دولتی وجود دارد، بتوان تسهیل شرایط و اصلاح وضع موجود در جریان تجارت را متصور بود، این در حالی است که بارها مصوبات و دستورالعمل‌هایی در این رابطه صادر شده و بارها ولی اراده چندانی از سوی سازمان‌های مربوطه برای عمل به آن نبوده و به نتیجه مطلوبی هم نرسیده است.

انتهای پیام

خودسوزی ارز ۴۲۰۰ در بندر!

گرچه مسئولان گمرک در واکنش به ماجرای فاسد شدن کنجاله‌های سویا در بندر امام خمینی (ره) اعلام کردند که” این طبیعت این کالا است که در شرایطی دچار خودسوزی می‌شود و واردات آن نیز از این جریان مستثنی نیست”، اما در این بین، تاخیر در ترخیص کالا و ماندگاری آن در وضعیت آب‌و هوایی بنادر و نحوه نگهداری این کالای اساسی و سایر اقلام مربوطه می‌تواند تا حد زیادی در تخریب و فاسد شدن‌شان موثر باشد؛ کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است.

به گزارش دانشجو اینترنشنال،   انتشار ویدئویی در فضای مجازی بار دیگر بیانگر تخریب بخشی از کالاهای اساسی وارداتی در گمرک و بنادر بود و آن هم کالایی که با ارز پرحاشیه ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، تصاویری که نشان داد محموله‌ای از کنجاله‌های سویا در بندر امام خمینی(ره) فاسد شده است.

به طور قطع نمی‌توان گفت محموله برای کیست

 برخی منابع به دانشجو اینترنشنال اعلام کردند که این محموله متعلق به شرکت امور پشتیبانی دام بوده و از تابستان در بندر امام مانده است، با این حال پیگیری موضوع از گمرک با توضیحات دیگری نیز همراه بود.

در این رابطه بلوطی میرزا-ناظر گمرک‌های خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز- گفت که در این ویدئو مشخص نیست که محموله کنجاله سویا مربوط به چه شرکتی بوده و یا زمان آن معلوم نشده و نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که وارد کننده کالا و صاحب آن کیست ولی به هر حال شرکت‌ امور پشتیبانی دام و یا بازرگانی دولتی به همراه شرکت‌های خصوصی محموله‌های وارداتی سویا در گمرک دارند.

طبیعت سویا خودسوزی است و فاجعه نیست

 وی توضیحاتی در مورد وضعیت فاسد شدن سویا ارائه کرد و گفت که سویا و یا کنجاله آن دارای طبیعت خودسوزی است؛ به طوری که وقتی در جایگاه سربسته و یا حتی سرباز قرار می‌گیرد زمانی که بین یک یا دو ماه از انباشت محموله می‌گذرد به دلیل فشار وزنی که روی آن وجود دارد، تولید گاز کرده و شروع به خودسوزی می‌کند، حتی وقتی محموله در کشتی وجود دارد بعد از طولانی شدن زمان تخلیه نیز معمولا کف آن این اتفاق می‌افتد. در عین حال در شرایط گرما، ‌ از خود روغنی تراوش می‌کند که بعد از کاهش دما موجب چسبندگی کنجاله می‌شود.

بلوطی میرزا ادامه داد: اما به هر صورت در فرایند ترخیص، کالا از سمت سازمان استاندارد و دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفته و تا زمانی که تائیدیه آن صادر نشود، ترخیص نخواهد شد، اگر تشخیص داده شود که بخشی از آن تخریب شده، معدوم خواهد شد.

از هر ۵۰ هزار تن ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن خودسوزی شود

این مدیر گمرک، خودسوزی محموله‌های سویا موضوع عجیب و فاجعه‌باری ندانست و  یادآور شد که معمولا از هر ۵۰ هزار تن ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن به طور طبیعی دچار خودسوزی شود و وقتی که در بندر امام خمینی (ره) میلیون‌ها تن از این کالا در حال ورود و تخلیه است، تخریب درصدی از آن عجیب نخواهد بود.

لزوم تغییر انبارها از سوله به سیلوهای استاندارد

در رابطه با شرایط نگهداری و اهمیت کاهش این اتلاف سرمایه‌ به دلیل شرایط انبارها نیز، ناظر گمرکات خوزستان گفت که به هر صورت در چند سال اخیر سازمان بنادر اقدام به ایجاد تغییر در شرایط انبارداری خود کرده و از حالت سوله‌ای به سیلو در حال حرکت  است؛ به طوری که در چند انبار ایجاد شده، شاهد هستیم که سیلوهایی استاندارد هستیم، ‌به هر حال باید سیلوهای مجهز به دستگاه‌های نگهداری، هوادهی و آفت‌کش می‌تواند به نوعی مانع از یکسری تغییرات در محموله‌های مانند سویا شود.

ماجرا فقط ذات کالا نیست، پس سهم دستگاه‌ها در ترخیص و صاحب کالا چه می‌شود!؟

اما در حالی فرایند خودسوزی و تخریب سویا فرایندی طبیعی اعلام شد که  در این بین نمی‌توان از جریان تاخیرهایی که در ترخیص کالا وجود دارد، عدم ورود به موقع صاحب کالا و شرایط نگهداری آن در افزایش موارد تخریب کالاهای اساسی چشم‌پوشی کرد و تمامی آن را به ذات کالا ربط داد، ‌ این در حالی است که در شرایط جوی بنادر که گرما و رطوبت بالایی وجود دارد که هر کالایی که به موقع ترخیص و تخلیه نشود می‌تواند در آستانه تخریب قرار گیرد که اگر کالای حساس به این شرایط باشد به طور حتم حجم بالایی از آن در آستانه فاسد شدن قرار خواهد گرفت، موضوعی که بارها نسبت به آن هشدار شده ولی به توجهی به آن نمونه‌هایی مانند جریان آلوده شدن ۵۰۰۰ تن ذرت، جوهای حشره زده، جو های جوانه زده و یا برنج های درآستانه فساد بوده، منتهی شده است.

 در مورد سویا نیز، آمار قابل تامل خواهد بود، طبق آخرین گزارش از وضعیت واردات در ۱۰ ماهه اول امسال، از واردات حدود ۲۰ میلیون تن از هفت قلم کالای اساسی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده است، ۱.۹ میلیون تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار متعلق به سویا است،   در عین حال که تا ششم بهمن‌ماه از سه میلیون تن کالای اساسی در بنادر ۳۲۰.۸ هزار تن متعلق به سویا بوده و بالغ بر ۶۸ هزار تن نیز در شناورها در کنار اسکله قرار داشته است.

براین اساس گرچه فاسد شدن و یا همان خودسوزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن از محموله ۵۰ هزار تنی طبیعی به نظر می‌رسد ولی برای نزدیک به دو میلیون تن در ۱۰ ماه رقم کمی‌نخواهد، آنهم زمانی که این کالا با ارز ترجیحی وارد می‌شود و هزینه تامین آن در سال جاری به طور قابل توجهی بالا رفته است.

 این پایان تخریب و فساد کالا در گمرک و بنادر نیست و بازهم اذهان ععمومی شاهد چنین ویدئوها و یا اعلام های رسمی مبنی بر فاسد شدن کالاها خواهند بود و بعید به نظر می‌رسد با این چرخه معیوب تجاری و وجود عوامل ایجاد رسوب کالا و کندی ترخیص و ناهماهنگی‌هایی که بین دستگاه‌های حوزه تجارت وجود دارد و جریانی که بر واردات کالاهای اساسی به ویژه برای شرکت‌های دولتی وجود دارد، بتوان تسهیل شرایط و اصلاح وضع موجود در جریان تجارت را متصور بود، این در حالی است که بارها مصوبات و دستورالعمل‌هایی در این رابطه صادر شده و بارها ولی اراده چندانی از سوی سازمان‌های مربوطه برای عمل به آن نبوده و به نتیجه مطلوبی هم نرسیده است.

انتهای پیام

اخبارجدیدترین

ایجاد فضای جدید معدنی در کشور با ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری

بخش خصوصی آماده کمک به تحقق برنامه‌های ایمیدرو است

سرمایه‌گذار تنها تأمین‌کننده پول نیست، بلکه شریک توسعه پایدار است

خودسوزی ارز ۴۲۰۰ در بندر!

گرچه مسئولان گمرک در واکنش به ماجرای فاسد شدن کنجاله‌های سویا در بندر امام خمینی (ره) اعلام کردند که” این طبیعت این کالا است که در شرایطی دچار خودسوزی می‌شود و واردات آن نیز از این جریان مستثنی نیست”، اما در این بین، تاخیر در ترخیص کالا و ماندگاری آن در وضعیت آب‌و هوایی بنادر و نحوه نگهداری این کالای اساسی و سایر اقلام مربوطه می‌تواند تا حد زیادی در تخریب و فاسد شدن‌شان موثر باشد؛ کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است.

به گزارش دانشجو اینترنشنال،   انتشار ویدئویی در فضای مجازی بار دیگر بیانگر تخریب بخشی از کالاهای اساسی وارداتی در گمرک و بنادر بود و آن هم کالایی که با ارز پرحاشیه ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، تصاویری که نشان داد محموله‌ای از کنجاله‌های سویا در بندر امام خمینی(ره) فاسد شده است.

به طور قطع نمی‌توان گفت محموله برای کیست

 برخی منابع به دانشجو اینترنشنال اعلام کردند که این محموله متعلق به شرکت امور پشتیبانی دام بوده و از تابستان در بندر امام مانده است، با این حال پیگیری موضوع از گمرک با توضیحات دیگری نیز همراه بود.

در این رابطه بلوطی میرزا-ناظر گمرک‌های خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز- گفت که در این ویدئو مشخص نیست که محموله کنجاله سویا مربوط به چه شرکتی بوده و یا زمان آن معلوم نشده و نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که وارد کننده کالا و صاحب آن کیست ولی به هر حال شرکت‌ امور پشتیبانی دام و یا بازرگانی دولتی به همراه شرکت‌های خصوصی محموله‌های وارداتی سویا در گمرک دارند.

طبیعت سویا خودسوزی است و فاجعه نیست

 وی توضیحاتی در مورد وضعیت فاسد شدن سویا ارائه کرد و گفت که سویا و یا کنجاله آن دارای طبیعت خودسوزی است؛ به طوری که وقتی در جایگاه سربسته و یا حتی سرباز قرار می‌گیرد زمانی که بین یک یا دو ماه از انباشت محموله می‌گذرد به دلیل فشار وزنی که روی آن وجود دارد، تولید گاز کرده و شروع به خودسوزی می‌کند، حتی وقتی محموله در کشتی وجود دارد بعد از طولانی شدن زمان تخلیه نیز معمولا کف آن این اتفاق می‌افتد. در عین حال در شرایط گرما، ‌ از خود روغنی تراوش می‌کند که بعد از کاهش دما موجب چسبندگی کنجاله می‌شود.

بلوطی میرزا ادامه داد: اما به هر صورت در فرایند ترخیص، کالا از سمت سازمان استاندارد و دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفته و تا زمانی که تائیدیه آن صادر نشود، ترخیص نخواهد شد، اگر تشخیص داده شود که بخشی از آن تخریب شده، معدوم خواهد شد.

از هر ۵۰ هزار تن ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن خودسوزی شود

این مدیر گمرک، خودسوزی محموله‌های سویا موضوع عجیب و فاجعه‌باری ندانست و  یادآور شد که معمولا از هر ۵۰ هزار تن ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن به طور طبیعی دچار خودسوزی شود و وقتی که در بندر امام خمینی (ره) میلیون‌ها تن از این کالا در حال ورود و تخلیه است، تخریب درصدی از آن عجیب نخواهد بود.

لزوم تغییر انبارها از سوله به سیلوهای استاندارد

در رابطه با شرایط نگهداری و اهمیت کاهش این اتلاف سرمایه‌ به دلیل شرایط انبارها نیز، ناظر گمرکات خوزستان گفت که به هر صورت در چند سال اخیر سازمان بنادر اقدام به ایجاد تغییر در شرایط انبارداری خود کرده و از حالت سوله‌ای به سیلو در حال حرکت  است؛ به طوری که در چند انبار ایجاد شده، شاهد هستیم که سیلوهایی استاندارد هستیم، ‌به هر حال باید سیلوهای مجهز به دستگاه‌های نگهداری، هوادهی و آفت‌کش می‌تواند به نوعی مانع از یکسری تغییرات در محموله‌های مانند سویا شود.

ماجرا فقط ذات کالا نیست، پس سهم دستگاه‌ها در ترخیص و صاحب کالا چه می‌شود!؟

اما در حالی فرایند خودسوزی و تخریب سویا فرایندی طبیعی اعلام شد که  در این بین نمی‌توان از جریان تاخیرهایی که در ترخیص کالا وجود دارد، عدم ورود به موقع صاحب کالا و شرایط نگهداری آن در افزایش موارد تخریب کالاهای اساسی چشم‌پوشی کرد و تمامی آن را به ذات کالا ربط داد، ‌ این در حالی است که در شرایط جوی بنادر که گرما و رطوبت بالایی وجود دارد که هر کالایی که به موقع ترخیص و تخلیه نشود می‌تواند در آستانه تخریب قرار گیرد که اگر کالای حساس به این شرایط باشد به طور حتم حجم بالایی از آن در آستانه فاسد شدن قرار خواهد گرفت، موضوعی که بارها نسبت به آن هشدار شده ولی به توجهی به آن نمونه‌هایی مانند جریان آلوده شدن ۵۰۰۰ تن ذرت، جوهای حشره زده، جو های جوانه زده و یا برنج های درآستانه فساد بوده، منتهی شده است.

 در مورد سویا نیز، آمار قابل تامل خواهد بود، طبق آخرین گزارش از وضعیت واردات در ۱۰ ماهه اول امسال، از واردات حدود ۲۰ میلیون تن از هفت قلم کالای اساسی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده است، ۱.۹ میلیون تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار متعلق به سویا است،   در عین حال که تا ششم بهمن‌ماه از سه میلیون تن کالای اساسی در بنادر ۳۲۰.۸ هزار تن متعلق به سویا بوده و بالغ بر ۶۸ هزار تن نیز در شناورها در کنار اسکله قرار داشته است.

براین اساس گرچه فاسد شدن و یا همان خودسوزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن از محموله ۵۰ هزار تنی طبیعی به نظر می‌رسد ولی برای نزدیک به دو میلیون تن در ۱۰ ماه رقم کمی‌نخواهد، آنهم زمانی که این کالا با ارز ترجیحی وارد می‌شود و هزینه تامین آن در سال جاری به طور قابل توجهی بالا رفته است.

 این پایان تخریب و فساد کالا در گمرک و بنادر نیست و بازهم اذهان ععمومی شاهد چنین ویدئوها و یا اعلام های رسمی مبنی بر فاسد شدن کالاها خواهند بود و بعید به نظر می‌رسد با این چرخه معیوب تجاری و وجود عوامل ایجاد رسوب کالا و کندی ترخیص و ناهماهنگی‌هایی که بین دستگاه‌های حوزه تجارت وجود دارد و جریانی که بر واردات کالاهای اساسی به ویژه برای شرکت‌های دولتی وجود دارد، بتوان تسهیل شرایط و اصلاح وضع موجود در جریان تجارت را متصور بود، این در حالی است که بارها مصوبات و دستورالعمل‌هایی در این رابطه صادر شده و بارها ولی اراده چندانی از سوی سازمان‌های مربوطه برای عمل به آن نبوده و به نتیجه مطلوبی هم نرسیده است.

انتهای پیام

خودسوزی ارز ۴۲۰۰ در بندر!

گرچه مسئولان گمرک در واکنش به ماجرای فاسد شدن کنجاله‌های سویا در بندر امام خمینی (ره) اعلام کردند که” این طبیعت این کالا است که در شرایطی دچار خودسوزی می‌شود و واردات آن نیز از این جریان مستثنی نیست”، اما در این بین، تاخیر در ترخیص کالا و ماندگاری آن در وضعیت آب‌و هوایی بنادر و نحوه نگهداری این کالای اساسی و سایر اقلام مربوطه می‌تواند تا حد زیادی در تخریب و فاسد شدن‌شان موثر باشد؛ کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است.

به گزارش دانشجو اینترنشنال،   انتشار ویدئویی در فضای مجازی بار دیگر بیانگر تخریب بخشی از کالاهای اساسی وارداتی در گمرک و بنادر بود و آن هم کالایی که با ارز پرحاشیه ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، تصاویری که نشان داد محموله‌ای از کنجاله‌های سویا در بندر امام خمینی(ره) فاسد شده است.

به طور قطع نمی‌توان گفت محموله برای کیست

 برخی منابع به دانشجو اینترنشنال اعلام کردند که این محموله متعلق به شرکت امور پشتیبانی دام بوده و از تابستان در بندر امام مانده است، با این حال پیگیری موضوع از گمرک با توضیحات دیگری نیز همراه بود.

در این رابطه بلوطی میرزا-ناظر گمرک‌های خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز- گفت که در این ویدئو مشخص نیست که محموله کنجاله سویا مربوط به چه شرکتی بوده و یا زمان آن معلوم نشده و نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که وارد کننده کالا و صاحب آن کیست ولی به هر حال شرکت‌ امور پشتیبانی دام و یا بازرگانی دولتی به همراه شرکت‌های خصوصی محموله‌های وارداتی سویا در گمرک دارند.

طبیعت سویا خودسوزی است و فاجعه نیست

 وی توضیحاتی در مورد وضعیت فاسد شدن سویا ارائه کرد و گفت که سویا و یا کنجاله آن دارای طبیعت خودسوزی است؛ به طوری که وقتی در جایگاه سربسته و یا حتی سرباز قرار می‌گیرد زمانی که بین یک یا دو ماه از انباشت محموله می‌گذرد به دلیل فشار وزنی که روی آن وجود دارد، تولید گاز کرده و شروع به خودسوزی می‌کند، حتی وقتی محموله در کشتی وجود دارد بعد از طولانی شدن زمان تخلیه نیز معمولا کف آن این اتفاق می‌افتد. در عین حال در شرایط گرما، ‌ از خود روغنی تراوش می‌کند که بعد از کاهش دما موجب چسبندگی کنجاله می‌شود.

بلوطی میرزا ادامه داد: اما به هر صورت در فرایند ترخیص، کالا از سمت سازمان استاندارد و دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفته و تا زمانی که تائیدیه آن صادر نشود، ترخیص نخواهد شد، اگر تشخیص داده شود که بخشی از آن تخریب شده، معدوم خواهد شد.

از هر ۵۰ هزار تن ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن خودسوزی شود

این مدیر گمرک، خودسوزی محموله‌های سویا موضوع عجیب و فاجعه‌باری ندانست و  یادآور شد که معمولا از هر ۵۰ هزار تن ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن به طور طبیعی دچار خودسوزی شود و وقتی که در بندر امام خمینی (ره) میلیون‌ها تن از این کالا در حال ورود و تخلیه است، تخریب درصدی از آن عجیب نخواهد بود.

لزوم تغییر انبارها از سوله به سیلوهای استاندارد

در رابطه با شرایط نگهداری و اهمیت کاهش این اتلاف سرمایه‌ به دلیل شرایط انبارها نیز، ناظر گمرکات خوزستان گفت که به هر صورت در چند سال اخیر سازمان بنادر اقدام به ایجاد تغییر در شرایط انبارداری خود کرده و از حالت سوله‌ای به سیلو در حال حرکت  است؛ به طوری که در چند انبار ایجاد شده، شاهد هستیم که سیلوهایی استاندارد هستیم، ‌به هر حال باید سیلوهای مجهز به دستگاه‌های نگهداری، هوادهی و آفت‌کش می‌تواند به نوعی مانع از یکسری تغییرات در محموله‌های مانند سویا شود.

ماجرا فقط ذات کالا نیست، پس سهم دستگاه‌ها در ترخیص و صاحب کالا چه می‌شود!؟

اما در حالی فرایند خودسوزی و تخریب سویا فرایندی طبیعی اعلام شد که  در این بین نمی‌توان از جریان تاخیرهایی که در ترخیص کالا وجود دارد، عدم ورود به موقع صاحب کالا و شرایط نگهداری آن در افزایش موارد تخریب کالاهای اساسی چشم‌پوشی کرد و تمامی آن را به ذات کالا ربط داد، ‌ این در حالی است که در شرایط جوی بنادر که گرما و رطوبت بالایی وجود دارد که هر کالایی که به موقع ترخیص و تخلیه نشود می‌تواند در آستانه تخریب قرار گیرد که اگر کالای حساس به این شرایط باشد به طور حتم حجم بالایی از آن در آستانه فاسد شدن قرار خواهد گرفت، موضوعی که بارها نسبت به آن هشدار شده ولی به توجهی به آن نمونه‌هایی مانند جریان آلوده شدن ۵۰۰۰ تن ذرت، جوهای حشره زده، جو های جوانه زده و یا برنج های درآستانه فساد بوده، منتهی شده است.

 در مورد سویا نیز، آمار قابل تامل خواهد بود، طبق آخرین گزارش از وضعیت واردات در ۱۰ ماهه اول امسال، از واردات حدود ۲۰ میلیون تن از هفت قلم کالای اساسی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده است، ۱.۹ میلیون تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار متعلق به سویا است،   در عین حال که تا ششم بهمن‌ماه از سه میلیون تن کالای اساسی در بنادر ۳۲۰.۸ هزار تن متعلق به سویا بوده و بالغ بر ۶۸ هزار تن نیز در شناورها در کنار اسکله قرار داشته است.

براین اساس گرچه فاسد شدن و یا همان خودسوزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن از محموله ۵۰ هزار تنی طبیعی به نظر می‌رسد ولی برای نزدیک به دو میلیون تن در ۱۰ ماه رقم کمی‌نخواهد، آنهم زمانی که این کالا با ارز ترجیحی وارد می‌شود و هزینه تامین آن در سال جاری به طور قابل توجهی بالا رفته است.

 این پایان تخریب و فساد کالا در گمرک و بنادر نیست و بازهم اذهان ععمومی شاهد چنین ویدئوها و یا اعلام های رسمی مبنی بر فاسد شدن کالاها خواهند بود و بعید به نظر می‌رسد با این چرخه معیوب تجاری و وجود عوامل ایجاد رسوب کالا و کندی ترخیص و ناهماهنگی‌هایی که بین دستگاه‌های حوزه تجارت وجود دارد و جریانی که بر واردات کالاهای اساسی به ویژه برای شرکت‌های دولتی وجود دارد، بتوان تسهیل شرایط و اصلاح وضع موجود در جریان تجارت را متصور بود، این در حالی است که بارها مصوبات و دستورالعمل‌هایی در این رابطه صادر شده و بارها ولی اراده چندانی از سوی سازمان‌های مربوطه برای عمل به آن نبوده و به نتیجه مطلوبی هم نرسیده است.

انتهای پیام

برچسب ها: بندر امام خمینی
پست قبلی

بازار جهانی در انتظار صادرات بالاتر LPG ایران

پست بعدی

پیام تبریک توییتری امیرعبداللهیان به مناسبت صعود تیم ملی فوتبال

مربوطه پست ها

ایجاد فضای جدید معدنی در کشور با ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری
صنعت و تجارت

ایجاد فضای جدید معدنی در کشور با ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری

۱۹ خرداد ۱۴۰۴
بخش خصوصی آماده کمک به تحقق برنامه‌های ایمیدرو است
صنعت و تجارت

بخش خصوصی آماده کمک به تحقق برنامه‌های ایمیدرو است

۱۹ خرداد ۱۴۰۴
سرمایه‌گذار تنها تأمین‌کننده پول نیست، بلکه شریک توسعه پایدار است
صنعت و تجارت

سرمایه‌گذار تنها تأمین‌کننده پول نیست، بلکه شریک توسعه پایدار است

۱۹ خرداد ۱۴۰۴
لزوم گسترش همکاری‌های معدنی بین ایران و افغانستان/ تصدی‌گری دولت در بخش معدن کاهش یابد
صنعت و تجارت

لزوم گسترش همکاری‌های معدنی بین ایران و افغانستان/ تصدی‌گری دولت در بخش معدن کاهش یابد

۱۹ خرداد ۱۴۰۴
بهترين برند پودر كاكائو در ايران
صنعت و تجارت

بهترین برند پودر کاکائو در ایران

۱۸ خرداد ۱۴۰۴
رئیس سازمان حمایت: احتکار خودرو با انبار کردن در پارکینگ فرقی ندارد
صنعت و تجارت

رئیس سازمان حمایت: احتکار خودرو با انبار کردن در پارکینگ فرقی ندارد

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + چهارده =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • ایمپلنت فوری چیست؟ مزایا و معایب کاشت دندان یک روزه
  • خدمات VoIP برای کسب‌وکارها در ایران | راهنمای جامع پیاده‌سازی، مزایا و انتخاب بهترین ارائه‌دهنده
  • بهترین چاپخانه‌های دیجیتال را از کجا پیدا کنیم؟ راهنمای جامع انتخاب چاپخانه حرفه‌ای
  • ۴۰ هزار رشته قنات در کشور احیا می شود
  • آب مسأله اول کشور شده است
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.