دانش جوین
چهارشنبه, مرداد ۱۵, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

عدالت برای همه در محله بازنده‌ها

دانش جوین توسط دانش جوین
۱۱ بهمن ۱۴۰۰
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
2
15
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

مرد بازنده، هفتمین فیلم محمد حسین مهدویان، تقریبا با همه آثارش متفاوت است و این تمایز با جسارت در محتوای ملتهب و تغییر ژانر نمود پیدا کرده و تبدیل به مهمترین ویژگی‌ اثر می‌شود.

مرد بازنده یک نئونوآر با گرایشات کاملا کلاسیک است که بر پیچیدگی‌های روانی شخصیت‌هایش استوار است.

آخرین ساخته محمد حسین مهدویان اثری جنایی و ساختارشکن متکی بر استعاره‌های و المان‌های ژنریک است که فیلم را به شدت متفاوت و برجسته می‌کند. فیلم با تاکید بر ویژگی فردی کاراگاه پلیس بر بروز رنج‌های درونی او صحه می‌گذارد.

کاراگاه جستجوگر فیلم غیر از ویژگی‌های روانی فردی که در درام بسیار موثر است، دارای نمودهایی بیرونی هم هست. مثل دندان عفونی و مصائبی که در روابط او با سینا، تنها پسرش، تجربه می‌کند. همه این مصائب به علاوه وظیفه‌های شغلی و اجتماعی موقعیتی است تا اراده قوی و تسلیم ناپذیر کاراگاه «خسرو احمدی» را در روندی دراماتیک به بوته آزمایش گذارد.

نوعی بی‌تفاوتی‌های احساسی تاثیر پذیرفته از محیط و نتایج وحشتاکی که از سبقه شخصیت محوری متوفی در لایه‌های مختلف روایی تنیده شده نوعی کنکاش‌گرایی را حول چند شخصیت شکل می‌دهد. این آزمایش‌ها فقط برای کارگاه پلیس طراحی نشده، بلکه «شهاب» کاراکتر به قتل رسیده فیلم نیز مشمول این آزمایش‌ها و پرسشگری واقع می‌شود.

جواد عزتی، کاراگاه خسروی فیلم، در چیدمان روایتی جستجوگر ناخواسته «جیک گیتِس» محله چینی‌ها را در ذهن متبادر می‌کند. البته ظاهر خسته و روان‌پریش‌تر احمدی تفاوت‌هایی این دو کاراکتر را برجسته می‌کند، اما خط روایت و موقعیتی که این دو شخصیت در آن قرار می‌گیرند چندان متفاوت نیست.

در چنین نئوآرهایی قرار نیست کاراگاه قاتل را دستگیر کنند و همچون فیلم کلوت (آلن جی پاکولا) قرار نیست، مسئله پلیسی و دغدغه قانون در پازل‌های دراماتیک فیلم حل شود. بلکه ویژگی‌های مقتول و اثر منفی که او بر سایر اطرافیانش می‌گذارد، گره‌های اصلی فیلم‌ را  دربرمی‌گیرد.  

مرد بازنده اثری وفادارانه به نئونوآر دهه هفتاد با شاخصه‌های پارانویایی است. در چنین ساختاری ویژگی‌هایی جنایی با ملودرام تنیدگی پیدا می‌کند و سرفصل‌های اخلاقی هیچکاکی بخشی از آن را دربرمی‌گیرد.

 وقتی کاراکتر مرضیه در پایان فیلم این گره‌ها را حل می‌کند، درس‌های اخلاقی فیلم در مورد پایبندی و اخلاق‌گرایی عیان می‌شود.

البته مهدویان دیدگاه روشنفکرانه‌ای را چاشنی این جستجوگری می‌کند. نمایش نوعی از تنهایی زودرس در مورد کاراگاه احمدی، بیگانگی و تهی بودن زندگی در میانسالی و عدم پایبندی مقتول در روابط خانوادگی، لایه‌های فرعی و شاخ و برگ‌ها فراوانی را در فیلم می‌افزاید.

اخبارجدیدترین

ارسطو خوش‌رزم: یکی از داوران گفت سالم‌ترین سیمرغ فجر را به تو دادیم

از پورشیرازی تا اکبر عبدی جلوی دوربین؛ کدام کارگردانان سریال می‌سازند؟

محمد فوقانی دبیر نهمین مسابقه عکس سینمای ایران شد

یکی از ویژگی‌های مهم فیلم مرد بازنده خلق و گسترش فضای پُر از شک و نامطمئنی است که در فیلم به تدریج گسترش پیدا می‌کند. این شک مشمول افرادی مثل شهاب می‌شود که در اکوسیستم اقتصادی نامطلوبی رشد کرده‌اند و به همین تصاویر به غایت خفقانه‌ و دلگیرتر تصویر می‌شوند.

رمز و راز، ابهام و تیرگی‌ شخصیت‌ها و نوعی پرداخت مینیمالیستی کارگردان از چنان کیفیتی برخودار است که مرد بازنده را از سایر آثار مهدویان متمایز می‌کند.

 ویژگی مهدویان این است که در دایره محدود سینمای ایران که تغییر ژانر در آن ممکن نیست او هر بار سراغ فیلم یا سریالی در گونه متفاوتی می‌رود و گاهی به شخصیت‌هایی که در گذشته خلق کرده در قالب یک شخصیت جدید ادای دین می‌کند.

او در هر فیلمی سراغ یک قصه متفاوت می‌رود و گاهی به شخصیت‌هایی که در گذشته خلق کرده در قالب شخصیت‌ها تازه‌تر ادای دین کند. خسروی کاراگاه پلیس فیلم مرد بازنده ادامه امروزی نمایش مردان مقاومی محسوب می‌شود که مهدویان تصاویر سینمایی ممتازی را از آنان خلق کرده است.

مرد بازنده هوش و ذکاوتش را به در لباس یک پلیس وام دار فیلم های پلیسی ریویزیونیستی (تجدید نظرطلبانه) دهه هفتاد است. ترکیبی از تصاویر مینیمالیستی ژان پیر ملویل در کنار سبک قصه‌گویی به شیوه محله‌چینی‌ها با استفاده از فضاهای تیره، غیرآفتابی و معمولا بارانی و روایتی مرموز همراه با پیرنگ جفاکاری، قتل، خیانت که تأثیرهای نئونوآر را به صورتی اساسی‌تر در یک فیلم ایرانی بازتاب می‌دهد و حس اضطراب را در شرایط معاصر بازنمایی می‌کند.

در این فیلم با توجه به ساختار فیلم جواد عزتی از نظر تکنیکی نقشی که ارائه می‌دهد تقریبا فوق‌العاده و منحصر به فرد اجرا شده و شاخصه‌های ساختاری نئونوآر در بازی جواد عزتی تجلی پیدا می‌کند.

عزتی بازیگر تمام‌ناشدنی سینمای ایران است که از حیث اجرا و ایفای نقش‌های متفاوت ممتازترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. مجید نوروزی با اینکه نقش مکمل را در این فیلم اجرا می‌کند اما پتانسیل نادیده‌گرفته‌شده‌تری از خود را به اجرا می‌گذارد و شاید بتوان او را در این اثر به عنوان استعدادی دیرشناخته شده و هدر رفته در سینما کشف کرد.   

برچسب ها: سینمای ایران
پست قبلی

حزب‌الله لبنان: آمریکا و اسرائیل برای نابودی کشورهای مقاوم، هماهنگی دارند

پست بعدی

اولویت اصلی نقل و انتقالاتی بایرن مشخص شد

مربوطه پست ها

ارسطو خوش‌رزم: یکی از داوران گفت سالم‌ترین سیمرغ فجر را به تو دادیم
هنر و فرهنگ

ارسطو خوش‌رزم: یکی از داوران گفت سالم‌ترین سیمرغ فجر را به تو دادیم

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
از پورشیرازی تا اکبر عبدی جلوی دوربین؛ کدام کارگردانان سریال می‌سازند؟
هنر و فرهنگ

از پورشیرازی تا اکبر عبدی جلوی دوربین؛ کدام کارگردانان سریال می‌سازند؟

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
محمد فوقانی دبیر نهمین مسابقه عکس سینمای ایران شد
هنر و فرهنگ

محمد فوقانی دبیر نهمین مسابقه عکس سینمای ایران شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
شاهرخ خان بهترین بازیگر جوایز ملی هند شد
هنر و فرهنگ

شاهرخ خان بهترین بازیگر جوایز ملی هند شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
«آنسوی افسانه» در تماشاخانه سنگلج
هنر و فرهنگ

«آنسوی افسانه» در تماشاخانه سنگلج

۱۴ مرداد ۱۴۰۴
«پُلی بر رودخانه خشک» یادآور جایگاه حیاتی آب است
هنر و فرهنگ

«پُلی بر رودخانه خشک» یادآور جایگاه حیاتی آب است

۱۴ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 11 =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • مدرسه‌ای برای ساختن آینده؛ گزارش اختصاصی از مدارس هیبریدی شهریار ایران
  • مزایا و قابلیت‌های سرور HP DL360 G10 برای مراکز داده مدرن
  • موضوع رپورتاژ: قبل از ساخت هر ابزار هوش مصنوعی، این ۵ نکته حیاتی را بدانید!
  • چگونه فالوور خارجی بگیریم؟ بهترین راهکارها برای گسترش مخاطبین جهانی
  • کارنامه رتبه‌های برتر سال‌های گذشته
  • پاسینیک
  • خرید سرور ایران و خارج
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • پرشین هتل
  • راحت ترین روش یادگیری انگلیسی
  • خرید سرور ابری
  • سنگ قبر

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
    • وبکده

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.