دانش جوین
دوشنبه, خرداد ۱۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی هنر و فرهنگ

قهرمان‌گرایی باعث بهبود شرایط جامعه‌ می‌شود

دانش جوین توسط دانش جوین
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
در هنر و فرهنگ
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
0
1
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر

به گزارش روز چهارشنبه دانشجو اینترنشنال از جشنواره فیلم فجر، نشست فرهنگی؛ قهرمان‌گرایی در سینمای ایران با سخنرانی «روح‌الله رجبی» پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید، «عبدالحسین پیروز» مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر ساعت ۱۵ در سالن ۴ برگزار شد.  

عبدالحسین پیروز مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر در ابتدای این نشست عنوان کرد: فیلسوفان معتقدند نظریه قهرمان‌گرایی باعث بهبود شرایط جامعه‌ می‌شود. نظریه‌ها با که در یک دوره تاریخی ایجاد شدند اما هنوز در جامعه جاری هستند.

وی افزود: گروهی از متفکران از باب قهرمان‌شناسی وارد کار شدند و معتقدند قهرمان ذهنی مربوط به روان انسان است. حدود ۲۰ نظریه قهرمان‌گرایی وجود دارد. اخیرا تعریف جدیدی از قهرمان با عنوان آدمی عادی با ویژگی‌های غیرعادی باب شده‌ است. در حکمت انسانی تعریف مدونی در رابطه با قهرمان نداریم. در اسلام نیز موجودیت برتر همواره با عنوان ویژگی ذاتی فطرت یاد می‌شود.

چیزی که نشان دهنده درک درست از مفهوم قهرمان باشد نداریم

مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر در ادامه بیان کرد: ما هنوز در مفهوم قهرمان مشکل داریم. ما هیچ چیزی نداریم که نشان دهنده درک درستی از این مفهوم باشد و این پیش از آن است که بخواهیم از قهرمان پردازشی انجام دهیم. مشکل اصلی ما استفاده از واژه قهرمان است. ما این واژه را به هر کسی نسبت می‌دهیم.

پیروز با بیان اینکه الزاما هر آدم خوبی قهرمان نیست، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های تخصصی این به‌کارگیری اشتباه است. تعریف‌مان از قهرمان الگو دیگران بودن و فداکار بودن است. این‌ها صورت واقعی قهرمان نیست. ما برخی اوقات به صورت استعاره‌ای از واژه قهرمان استفاده می‌کنیم. گاهی برای بزرگداشت و احترام و حتی برای شخصیت اصلی این واژه را به‌کار می‌بریم. این موضوع دوگانه پهلوان و قهرمان را به وجد می‌آورد. به عنوان مثال پوریای‌ولی شکست خورد اما قهرمان بود.

وی ادامه داد: مفهوم توقع نیز برای مردم در مواجهه با قهرمان مهم است. درباره واژه قهرمان تعریف دقیقی نیست اما از برآیند نظریات اینگونه بر می‌آید که قهرمان دارای توانایی و قدرت بالایی است. به‌ عنوان ‌مثال  قهرمان دارای یک ویژگی درونی مانند شجاعت، مبارزه با شر و تهدید و به جا گذاشتن میراثی برای آیندگان و به جا گذاشتن دستاوردها است.

روح‌الله رجبی پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید درباره بحران قهرمان در سینما گفت: به‌نظر من خوب است که در سینمای ایران قهرمان نداریم. سینمای ایران داستان عجیبی دارد. از زمان انقلاب اتفاقاتی رخ می‌دهد که جمعیت عظیمی به دنبال تحولی بزرگ بودند و به خاطر آن جان هم می‌دادند.

سینما در دهه ۶۰ تلاش می‌کرد به سینمای قهرمان تبدیل شود

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ سینما تلاش می‌کرد تا به سینمای قهرمان تبدیل شود اما با تغییر مدیران، تحولات بزرگی در سبک سینمای ایران ایجاد شد که بیشتر به معانی دینی و معنوی اهمیت می‌دادند.

پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید بیان کرد: در سینمای ایران باید به ویژگی‌های قهرمان توجه کرد. باید دلیل رد شدن قهرمان‌پروری در سینما توسط مدیران مشخص کرد.

رجبی خاطرنشان کرد: مدیران معتقدند در سینمای ایران و انقلاب نیازی به قهرمان نیست. قهرمان فردی متمایز و محدود است. در مدیوم سینما قهرمان باید یک نفر باشد و قصه داستان را یک نفر روایت کند. این فرد باید متمایز از باقی مردم جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید درباره ویژگی‌های قهرمان صحبت شود، افزود: جریان‌های روشن فکری پس از انقلاب تمام تلاشش بر این است که بگوید انقلاب ایران نیاز به قهرمان ندارد و توجیحاتی را برای بیان این موضوع به‌کار می‌گرفتند. قصه باید روایت قهرمان باشد.

پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید ما جریان سینمای انقلابی و روشنفکری داریم که هر دو مشکلاتی دارند. رهبر انقلاب تاکید کردند که باید آتش به اختیار بود. قهرمان ما باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. باید روابط او با خانواده و جامعه تعریف شود اما در سینمای ایران رابطه قهرمان با جامعه باز تعریف می‌شود.

رجبی تصریح کرد: قهرمان در تفکرات دینی، در مقابل دشمن هیچ است و همه ابزارهای قدرتش از بین می‌رود. موضوع فرازمینی که به تعبیری آواز پر جبرائیل است. قهرمان برای ماست و از ذات تفکر دینی درآمده‌ است. در قرآن، روایت قهرمانان مانند ابراهیم و پیامبران دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: چرا ما به دنبال ضدقهرمان در فیلم‌ها نیستیم؟ چرا غرب با وجود تفکرات سرمایه‌داری این حجم از پول را صرف سینما می‌کند؟ ابرقهرمان‌ها باعث فروش بسیار بالای فیلم هستند.

قهرمان‌ها در ریل سینما، باید ویژگی‌های قهرمانانه داشته باشد

رجبی بیان کرد: اگر ما از مخاطب شروع کنیم. باید بدانیم چه محتوایی به مخاطب می‌دهیم و سپس به سراغ رده‌های سنی برویم. باید روی نیاز آنها کار کنیم و پایه کار ما مدیریت نسل باشد. قهرمان‌هایی را در ریل سینما قرار دهیم که دارای ویژگی‌های قهرمانانه باشد حالا اگر مثل رستم خیالی باشند مشکلی ندارد اما روی چهار یا پنج قهرمان سرمایه‌گذاری دقیق کنیم.

به گزارش روز چهارشنبه دانشجو اینترنشنال از جشنواره فیلم فجر، نشست فرهنگی؛ قهرمان‌گرایی در سینمای ایران با سخنرانی «روح‌الله رجبی» پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید، «عبدالحسین پیروز» مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر ساعت ۱۵ در سالن ۴ برگزار شد.  

عبدالحسین پیروز مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر در ابتدای این نشست عنوان کرد: فیلسوفان معتقدند نظریه قهرمان‌گرایی باعث بهبود شرایط جامعه‌ می‌شود. نظریه‌ها با که در یک دوره تاریخی ایجاد شدند اما هنوز در جامعه جاری هستند.

وی افزود: گروهی از متفکران از باب قهرمان‌شناسی وارد کار شدند و معتقدند قهرمان ذهنی مربوط به روان انسان است. حدود ۲۰ نظریه قهرمان‌گرایی وجود دارد. اخیرا تعریف جدیدی از قهرمان با عنوان آدمی عادی با ویژگی‌های غیرعادی باب شده‌ است. در حکمت انسانی تعریف مدونی در رابطه با قهرمان نداریم. در اسلام نیز موجودیت برتر همواره با عنوان ویژگی ذاتی فطرت یاد می‌شود.

چیزی که نشان دهنده درک درست از مفهوم قهرمان باشد نداریم

مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر در ادامه بیان کرد: ما هنوز در مفهوم قهرمان مشکل داریم. ما هیچ چیزی نداریم که نشان دهنده درک درستی از این مفهوم باشد و این پیش از آن است که بخواهیم از قهرمان پردازشی انجام دهیم. مشکل اصلی ما استفاده از واژه قهرمان است. ما این واژه را به هر کسی نسبت می‌دهیم.

پیروز با بیان اینکه الزاما هر آدم خوبی قهرمان نیست، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های تخصصی این به‌کارگیری اشتباه است. تعریف‌مان از قهرمان الگو دیگران بودن و فداکار بودن است. این‌ها صورت واقعی قهرمان نیست. ما برخی اوقات به صورت استعاره‌ای از واژه قهرمان استفاده می‌کنیم. گاهی برای بزرگداشت و احترام و حتی برای شخصیت اصلی این واژه را به‌کار می‌بریم. این موضوع دوگانه پهلوان و قهرمان را به وجد می‌آورد. به عنوان مثال پوریای‌ولی شکست خورد اما قهرمان بود.

وی ادامه داد: مفهوم توقع نیز برای مردم در مواجهه با قهرمان مهم است. درباره واژه قهرمان تعریف دقیقی نیست اما از برآیند نظریات اینگونه بر می‌آید که قهرمان دارای توانایی و قدرت بالایی است. به‌ عنوان ‌مثال  قهرمان دارای یک ویژگی درونی مانند شجاعت، مبارزه با شر و تهدید و به جا گذاشتن میراثی برای آیندگان و به جا گذاشتن دستاوردها است.

روح‌الله رجبی پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید درباره بحران قهرمان در سینما گفت: به‌نظر من خوب است که در سینمای ایران قهرمان نداریم. سینمای ایران داستان عجیبی دارد. از زمان انقلاب اتفاقاتی رخ می‌دهد که جمعیت عظیمی به دنبال تحولی بزرگ بودند و به خاطر آن جان هم می‌دادند.

سینما در دهه ۶۰ تلاش می‌کرد به سینمای قهرمان تبدیل شود

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ سینما تلاش می‌کرد تا به سینمای قهرمان تبدیل شود اما با تغییر مدیران، تحولات بزرگی در سبک سینمای ایران ایجاد شد که بیشتر به معانی دینی و معنوی اهمیت می‌دادند.

پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید بیان کرد: در سینمای ایران باید به ویژگی‌های قهرمان توجه کرد. باید دلیل رد شدن قهرمان‌پروری در سینما توسط مدیران مشخص کرد.

رجبی خاطرنشان کرد: مدیران معتقدند در سینمای ایران و انقلاب نیازی به قهرمان نیست. قهرمان فردی متمایز و محدود است. در مدیوم سینما قهرمان باید یک نفر باشد و قصه داستان را یک نفر روایت کند. این فرد باید متمایز از باقی مردم جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید درباره ویژگی‌های قهرمان صحبت شود، افزود: جریان‌های روشن فکری پس از انقلاب تمام تلاشش بر این است که بگوید انقلاب ایران نیاز به قهرمان ندارد و توجیحاتی را برای بیان این موضوع به‌کار می‌گرفتند. قصه باید روایت قهرمان باشد.

پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید ما جریان سینمای انقلابی و روشنفکری داریم که هر دو مشکلاتی دارند. رهبر انقلاب تاکید کردند که باید آتش به اختیار بود. قهرمان ما باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. باید روابط او با خانواده و جامعه تعریف شود اما در سینمای ایران رابطه قهرمان با جامعه باز تعریف می‌شود.

رجبی تصریح کرد: قهرمان در تفکرات دینی، در مقابل دشمن هیچ است و همه ابزارهای قدرتش از بین می‌رود. موضوع فرازمینی که به تعبیری آواز پر جبرائیل است. قهرمان برای ماست و از ذات تفکر دینی درآمده‌ است. در قرآن، روایت قهرمانان مانند ابراهیم و پیامبران دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: چرا ما به دنبال ضدقهرمان در فیلم‌ها نیستیم؟ چرا غرب با وجود تفکرات سرمایه‌داری این حجم از پول را صرف سینما می‌کند؟ ابرقهرمان‌ها باعث فروش بسیار بالای فیلم هستند.

قهرمان‌ها در ریل سینما، باید ویژگی‌های قهرمانانه داشته باشد

رجبی بیان کرد: اگر ما از مخاطب شروع کنیم. باید بدانیم چه محتوایی به مخاطب می‌دهیم و سپس به سراغ رده‌های سنی برویم. باید روی نیاز آنها کار کنیم و پایه کار ما مدیریت نسل باشد. قهرمان‌هایی را در ریل سینما قرار دهیم که دارای ویژگی‌های قهرمانانه باشد حالا اگر مثل رستم خیالی باشند مشکلی ندارد اما روی چهار یا پنج قهرمان سرمایه‌گذاری دقیق کنیم.

اخبارجدیدترین

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود

مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد

این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!

به گزارش روز چهارشنبه دانشجو اینترنشنال از جشنواره فیلم فجر، نشست فرهنگی؛ قهرمان‌گرایی در سینمای ایران با سخنرانی «روح‌الله رجبی» پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید، «عبدالحسین پیروز» مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر ساعت ۱۵ در سالن ۴ برگزار شد.  

عبدالحسین پیروز مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر در ابتدای این نشست عنوان کرد: فیلسوفان معتقدند نظریه قهرمان‌گرایی باعث بهبود شرایط جامعه‌ می‌شود. نظریه‌ها با که در یک دوره تاریخی ایجاد شدند اما هنوز در جامعه جاری هستند.

وی افزود: گروهی از متفکران از باب قهرمان‌شناسی وارد کار شدند و معتقدند قهرمان ذهنی مربوط به روان انسان است. حدود ۲۰ نظریه قهرمان‌گرایی وجود دارد. اخیرا تعریف جدیدی از قهرمان با عنوان آدمی عادی با ویژگی‌های غیرعادی باب شده‌ است. در حکمت انسانی تعریف مدونی در رابطه با قهرمان نداریم. در اسلام نیز موجودیت برتر همواره با عنوان ویژگی ذاتی فطرت یاد می‌شود.

چیزی که نشان دهنده درک درست از مفهوم قهرمان باشد نداریم

مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر در ادامه بیان کرد: ما هنوز در مفهوم قهرمان مشکل داریم. ما هیچ چیزی نداریم که نشان دهنده درک درستی از این مفهوم باشد و این پیش از آن است که بخواهیم از قهرمان پردازشی انجام دهیم. مشکل اصلی ما استفاده از واژه قهرمان است. ما این واژه را به هر کسی نسبت می‌دهیم.

پیروز با بیان اینکه الزاما هر آدم خوبی قهرمان نیست، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های تخصصی این به‌کارگیری اشتباه است. تعریف‌مان از قهرمان الگو دیگران بودن و فداکار بودن است. این‌ها صورت واقعی قهرمان نیست. ما برخی اوقات به صورت استعاره‌ای از واژه قهرمان استفاده می‌کنیم. گاهی برای بزرگداشت و احترام و حتی برای شخصیت اصلی این واژه را به‌کار می‌بریم. این موضوع دوگانه پهلوان و قهرمان را به وجد می‌آورد. به عنوان مثال پوریای‌ولی شکست خورد اما قهرمان بود.

وی ادامه داد: مفهوم توقع نیز برای مردم در مواجهه با قهرمان مهم است. درباره واژه قهرمان تعریف دقیقی نیست اما از برآیند نظریات اینگونه بر می‌آید که قهرمان دارای توانایی و قدرت بالایی است. به‌ عنوان ‌مثال  قهرمان دارای یک ویژگی درونی مانند شجاعت، مبارزه با شر و تهدید و به جا گذاشتن میراثی برای آیندگان و به جا گذاشتن دستاوردها است.

روح‌الله رجبی پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید درباره بحران قهرمان در سینما گفت: به‌نظر من خوب است که در سینمای ایران قهرمان نداریم. سینمای ایران داستان عجیبی دارد. از زمان انقلاب اتفاقاتی رخ می‌دهد که جمعیت عظیمی به دنبال تحولی بزرگ بودند و به خاطر آن جان هم می‌دادند.

سینما در دهه ۶۰ تلاش می‌کرد به سینمای قهرمان تبدیل شود

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ سینما تلاش می‌کرد تا به سینمای قهرمان تبدیل شود اما با تغییر مدیران، تحولات بزرگی در سبک سینمای ایران ایجاد شد که بیشتر به معانی دینی و معنوی اهمیت می‌دادند.

پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید بیان کرد: در سینمای ایران باید به ویژگی‌های قهرمان توجه کرد. باید دلیل رد شدن قهرمان‌پروری در سینما توسط مدیران مشخص کرد.

رجبی خاطرنشان کرد: مدیران معتقدند در سینمای ایران و انقلاب نیازی به قهرمان نیست. قهرمان فردی متمایز و محدود است. در مدیوم سینما قهرمان باید یک نفر باشد و قصه داستان را یک نفر روایت کند. این فرد باید متمایز از باقی مردم جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید درباره ویژگی‌های قهرمان صحبت شود، افزود: جریان‌های روشن فکری پس از انقلاب تمام تلاشش بر این است که بگوید انقلاب ایران نیاز به قهرمان ندارد و توجیحاتی را برای بیان این موضوع به‌کار می‌گرفتند. قصه باید روایت قهرمان باشد.

پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید ما جریان سینمای انقلابی و روشنفکری داریم که هر دو مشکلاتی دارند. رهبر انقلاب تاکید کردند که باید آتش به اختیار بود. قهرمان ما باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. باید روابط او با خانواده و جامعه تعریف شود اما در سینمای ایران رابطه قهرمان با جامعه باز تعریف می‌شود.

رجبی تصریح کرد: قهرمان در تفکرات دینی، در مقابل دشمن هیچ است و همه ابزارهای قدرتش از بین می‌رود. موضوع فرازمینی که به تعبیری آواز پر جبرائیل است. قهرمان برای ماست و از ذات تفکر دینی درآمده‌ است. در قرآن، روایت قهرمانان مانند ابراهیم و پیامبران دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: چرا ما به دنبال ضدقهرمان در فیلم‌ها نیستیم؟ چرا غرب با وجود تفکرات سرمایه‌داری این حجم از پول را صرف سینما می‌کند؟ ابرقهرمان‌ها باعث فروش بسیار بالای فیلم هستند.

قهرمان‌ها در ریل سینما، باید ویژگی‌های قهرمانانه داشته باشد

رجبی بیان کرد: اگر ما از مخاطب شروع کنیم. باید بدانیم چه محتوایی به مخاطب می‌دهیم و سپس به سراغ رده‌های سنی برویم. باید روی نیاز آنها کار کنیم و پایه کار ما مدیریت نسل باشد. قهرمان‌هایی را در ریل سینما قرار دهیم که دارای ویژگی‌های قهرمانانه باشد حالا اگر مثل رستم خیالی باشند مشکلی ندارد اما روی چهار یا پنج قهرمان سرمایه‌گذاری دقیق کنیم.

به گزارش روز چهارشنبه دانشجو اینترنشنال از جشنواره فیلم فجر، نشست فرهنگی؛ قهرمان‌گرایی در سینمای ایران با سخنرانی «روح‌الله رجبی» پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید، «عبدالحسین پیروز» مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر ساعت ۱۵ در سالن ۴ برگزار شد.  

عبدالحسین پیروز مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر در ابتدای این نشست عنوان کرد: فیلسوفان معتقدند نظریه قهرمان‌گرایی باعث بهبود شرایط جامعه‌ می‌شود. نظریه‌ها با که در یک دوره تاریخی ایجاد شدند اما هنوز در جامعه جاری هستند.

وی افزود: گروهی از متفکران از باب قهرمان‌شناسی وارد کار شدند و معتقدند قهرمان ذهنی مربوط به روان انسان است. حدود ۲۰ نظریه قهرمان‌گرایی وجود دارد. اخیرا تعریف جدیدی از قهرمان با عنوان آدمی عادی با ویژگی‌های غیرعادی باب شده‌ است. در حکمت انسانی تعریف مدونی در رابطه با قهرمان نداریم. در اسلام نیز موجودیت برتر همواره با عنوان ویژگی ذاتی فطرت یاد می‌شود.

چیزی که نشان دهنده درک درست از مفهوم قهرمان باشد نداریم

مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر در ادامه بیان کرد: ما هنوز در مفهوم قهرمان مشکل داریم. ما هیچ چیزی نداریم که نشان دهنده درک درستی از این مفهوم باشد و این پیش از آن است که بخواهیم از قهرمان پردازشی انجام دهیم. مشکل اصلی ما استفاده از واژه قهرمان است. ما این واژه را به هر کسی نسبت می‌دهیم.

پیروز با بیان اینکه الزاما هر آدم خوبی قهرمان نیست، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های تخصصی این به‌کارگیری اشتباه است. تعریف‌مان از قهرمان الگو دیگران بودن و فداکار بودن است. این‌ها صورت واقعی قهرمان نیست. ما برخی اوقات به صورت استعاره‌ای از واژه قهرمان استفاده می‌کنیم. گاهی برای بزرگداشت و احترام و حتی برای شخصیت اصلی این واژه را به‌کار می‌بریم. این موضوع دوگانه پهلوان و قهرمان را به وجد می‌آورد. به عنوان مثال پوریای‌ولی شکست خورد اما قهرمان بود.

وی ادامه داد: مفهوم توقع نیز برای مردم در مواجهه با قهرمان مهم است. درباره واژه قهرمان تعریف دقیقی نیست اما از برآیند نظریات اینگونه بر می‌آید که قهرمان دارای توانایی و قدرت بالایی است. به‌ عنوان ‌مثال  قهرمان دارای یک ویژگی درونی مانند شجاعت، مبارزه با شر و تهدید و به جا گذاشتن میراثی برای آیندگان و به جا گذاشتن دستاوردها است.

روح‌الله رجبی پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید درباره بحران قهرمان در سینما گفت: به‌نظر من خوب است که در سینمای ایران قهرمان نداریم. سینمای ایران داستان عجیبی دارد. از زمان انقلاب اتفاقاتی رخ می‌دهد که جمعیت عظیمی به دنبال تحولی بزرگ بودند و به خاطر آن جان هم می‌دادند.

سینما در دهه ۶۰ تلاش می‌کرد به سینمای قهرمان تبدیل شود

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ سینما تلاش می‌کرد تا به سینمای قهرمان تبدیل شود اما با تغییر مدیران، تحولات بزرگی در سبک سینمای ایران ایجاد شد که بیشتر به معانی دینی و معنوی اهمیت می‌دادند.

پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید بیان کرد: در سینمای ایران باید به ویژگی‌های قهرمان توجه کرد. باید دلیل رد شدن قهرمان‌پروری در سینما توسط مدیران مشخص کرد.

رجبی خاطرنشان کرد: مدیران معتقدند در سینمای ایران و انقلاب نیازی به قهرمان نیست. قهرمان فردی متمایز و محدود است. در مدیوم سینما قهرمان باید یک نفر باشد و قصه داستان را یک نفر روایت کند. این فرد باید متمایز از باقی مردم جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید درباره ویژگی‌های قهرمان صحبت شود، افزود: جریان‌های روشن فکری پس از انقلاب تمام تلاشش بر این است که بگوید انقلاب ایران نیاز به قهرمان ندارد و توجیحاتی را برای بیان این موضوع به‌کار می‌گرفتند. قصه باید روایت قهرمان باشد.

پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید ما جریان سینمای انقلابی و روشنفکری داریم که هر دو مشکلاتی دارند. رهبر انقلاب تاکید کردند که باید آتش به اختیار بود. قهرمان ما باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. باید روابط او با خانواده و جامعه تعریف شود اما در سینمای ایران رابطه قهرمان با جامعه باز تعریف می‌شود.

رجبی تصریح کرد: قهرمان در تفکرات دینی، در مقابل دشمن هیچ است و همه ابزارهای قدرتش از بین می‌رود. موضوع فرازمینی که به تعبیری آواز پر جبرائیل است. قهرمان برای ماست و از ذات تفکر دینی درآمده‌ است. در قرآن، روایت قهرمانان مانند ابراهیم و پیامبران دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: چرا ما به دنبال ضدقهرمان در فیلم‌ها نیستیم؟ چرا غرب با وجود تفکرات سرمایه‌داری این حجم از پول را صرف سینما می‌کند؟ ابرقهرمان‌ها باعث فروش بسیار بالای فیلم هستند.

قهرمان‌ها در ریل سینما، باید ویژگی‌های قهرمانانه داشته باشد

رجبی بیان کرد: اگر ما از مخاطب شروع کنیم. باید بدانیم چه محتوایی به مخاطب می‌دهیم و سپس به سراغ رده‌های سنی برویم. باید روی نیاز آنها کار کنیم و پایه کار ما مدیریت نسل باشد. قهرمان‌هایی را در ریل سینما قرار دهیم که دارای ویژگی‌های قهرمانانه باشد حالا اگر مثل رستم خیالی باشند مشکلی ندارد اما روی چهار یا پنج قهرمان سرمایه‌گذاری دقیق کنیم.

برچسب ها: جشنواره فیلم فجرچهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
پست قبلی

علی‌منصور پرونده را برد، پنجره تراکتور بسته شد!

پست بعدی

۷۵ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی گلستان فعال هستند

مربوطه پست ها

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود
هنر و فرهنگ

«دلکوکِ» فصل بهار از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود

۱۸ خرداد ۱۴۰۴
مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد
هنر و فرهنگ

مجموعه عکس «دور خدا بگرد» کتاب شد

۱۷ خرداد ۱۴۰۴
این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!
هنر و فرهنگ

این شما و این برنامه کنسرت‌های لاکچری؛ باید زودتر کاری کرد!

۱۷ خرداد ۱۴۰۴
بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد
هنر و فرهنگ

بازیگری یعنی فراموش شدن در نقش؛ روشنفکری که اسیر خود شد

۱۶ خرداد ۱۴۰۴
«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان
هنر و فرهنگ

«میرزا مخنث» و بازخوانی خشونت تاریخی آقامحمدخان در کرمان

۱۶ خرداد ۱۴۰۴
از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر درباره اینکه هنرمند خلاق نیست!
هنر و فرهنگ

از اثر جدید بنکسی تا نظر عجیب یک نگارگر درباره اینکه هنرمند خلاق نیست!

۱۶ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + یازده =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • TTR.ir بهترین سرویس کوتاه کننده لینک ایرانی
  • بهترین برند پودر کاکائو در ایران
  • یحیی گل‌محمدی از فولاد رفتنی شد؟
  • بازگشت اسطوره استقلال به خانه
  • قیمت رهن کامل آپارتمان در تهران ۱۴۰۴ /جدول نرخ‌ها در منطقه ۵ تا ۲ میلیارد
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.