دانش جوین
سه شنبه, خرداد ۲۰, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی سیاسی

«عدالت سیاسی، اهلیت و شایسته‌سازی در واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها در سند الگو»

دانش جوین توسط دانش جوین
۱۱ اسفند ۱۴۰۰
در سیاسی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
1
7
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر
«عدالت سیاسی، اهلیت و شایسته‌سازی در واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها در سند الگو»

ابراهیم برزگر در یادداشتی به موضوع «عدالت سیاسی، اهلیت و شایسته‌سازی در واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها در سند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» پرداخت.

به گزارش دانشجو اینترنشنال به نقل از ایسنا، متن یادداشت دکتر ابراهیم برزگر عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بدین شرح است:

شایسته‌سازی در مبانی دینی، ملهم از آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها» با واژه «اهلیت» مفهوم‌سازی می‌شود. واژه «اهلیت» مفهومی مشکک و امری تشکیکی است؛ یعنی دارای مراتب و درجات متفاوت است. همان گونه که عدالتِ افراد دارای مراتب متفاوتی است؛ بنابراین، می‌توان آن را شاخص‌سازی کرد.

مناصب سیاسی و اداری با عنوان «امانت»، مفهوم‌سازی می‌شوند. مفهوم مخالف امانت، طعمه‌پنداری و فرصت‌طلبی برای مال‌اندوزی در دوره تصدی مدیریت‌های اداری و سیاسی است. مالک‌پنداری هم، نقطه مقابل امانت‌پنداری است. مناصب سیاسی و اداری نیز دارای تفاوت موقعیت و درجه حساسیت و سطوح اثرگذاری متفاوتی است؛ بنابراین این مناصب هم شاخص‌سازی می‌شوند.

امانت‌های سیاسی با عدالت سیاسی ارتباط دارد و دو سر امانت‌دهنده و امانت‌گیرنده دارد. امانت‌دهنده به مقتضای رعایت عدالت سیاسی باید امانت را به «اهل آن» واگذار کند و الا عدالت را نقض کرده است.

اقتضای عدالت سیاسی و رعایت فرآیند امانت‌داری سیاسی، آن است که مناصب سیاسی و اداری به کسی واگذار شود که ارزش اهلیت آن منصب را دارد.

در این نظام شایستگی، فردی ممکن است مثلاً اهلیت شهرداری تهران را داشته باشد اما اهلیت ریاست‌جمهوری را نداشته باشد. اگر صلاحیت و اهلیت فردی برای منصبی احراز نشد معنای آن، این نیست که برای مناصب دیگر و پایین‌تر هم تأیید نشود. بر اساس این، عدالت سیاسی در وجه ایجابی و سلبی تحقق می‌یابد.

هر امانت‌گیرنده می‌تواند در دور دوم (با شریک کردن دیگران در امانت)، خود، امانت‌دهنده باشد مثلاً رئیس‌جمهور منتخب مردم، امانت سیاسی را از دست مردم با کسب اکثر آرا به دست می‌آورد؛ اما این رئیس‌جمهور امانت‌گیرنده، وزیران را در امانت خود شریک می‌کند و امانت خود را به وزیران می‌دهد. بنابراین رئیس‌جمهور، امانت‌گیرنده‌ای است که در عین حال، امانت‌دهنده است. در اینجا نیز عدالت سیاسی، بروز و ظهور می‌یابد؛ یعنی رئیس‌جمهور باید امانت وزارت را به کسی واگذار کند که اهلیتِ تراز آن جایگاه را دارد و الا در امانت، خیانت و عدالت سیاسی را نقض کرده است. در دور سوم، وزیر مربوطه، امانت‌گیرنده‌ای است که خود، امانت‌دهنده می‌شود و امانت خود را با مدیرکل خود به اشتراک می‌گذارد و باید در فرآیند واگذاری امانت، فرد واجد میزان اعتبار آن منصب را بیابد تا امانت و عدالت سیاسی را پاس بدارد و این چرخه تا استانداری، فرمانداری، بخشداری، دهداری و جز آن ادامه می‌یابد؛ و بر اساس این، کل نظام سیاسی و اداری ایران، نظام سلسله‌مراتبی امانت‌گیرنده و امانت‌دهنده را در بر می‌گیرد و عدالت سیاسی تحقق پیدا می‌یابد.

در این بین، هم امانت‌دهنده در واگذاری امانت باید عدالت سیاسی را رعایت کند و هم امانت‌گیرنده در صورتی که خود را واجد صلاحیت آن منصب نمی‌داند و یا فرد دیگری را می‌شناسد که از او بهتر است نباید آن مسئولیت پیشنهادی را بپذیرد و الا خیانت در امانت کرده‌اند و عدالت سیاسی را نقض کرده‌اند. این دقت، در تدبیر 49 سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، دیده شده است؛ چون هم واگذاری و هم پذیرش مسئولیت قید شده است. در این تدبیر آمده است: «واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها بر پایه شایستگی و پایبندی به هنجارهای اسلامی با محوریت روحیه جهادی، ساده‌زیستی، عدالت، صداقت، درستکاری، فداکاری، پاسخگویی و پایبندی به حد کفاف در معیشت، با بهره‌گیری از نظام شناسایی و تربیت شایستگان به‌ویژه جوانان و پیشگیری از پیدایش حلقه‌های بسته مدیریت».

امانت‌داری متشکل از سه مؤلفه بینشی (علم و تخصص)، گرایشی و کنشی است. بر اساس این، عدالت و عدالت سیاسی با مؤلفه سوم (کنشی) به طور مستقیم پیوند دارند؛ اما دارای دو پیش‌نیاز بینشی و گرایشی است که به طور غیر مستقیم با عدالت سیاسی ارتباط برقرار می‌کنند.

بر اساس تدبیر فوق‌الذکر، چرخه نظام مدیریتی و سیاسی کشور برای نظام امانت-عدالت، متکی بر وجه کارگزارانه و داوطلبانه و یا کنترل درونی و نیز وجه ساختارگرایانه و اجبار از بیرون و عمل بر مبنای استانداردها می‌شود. امانت‌داری، وجهی درونی و وجهی نهادی از بیرون پیدا می‌کند. مفهوم امانت‌پنداری، حلقه واسط بین بحث نظری عدالت سیاسی و عدالت عملی است.

انتهای پیام

«عدالت سیاسی، اهلیت و شایسته‌سازی در واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها در سند الگو»

ابراهیم برزگر در یادداشتی به موضوع «عدالت سیاسی، اهلیت و شایسته‌سازی در واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها در سند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» پرداخت.

به گزارش دانشجو اینترنشنال به نقل از ایسنا، متن یادداشت دکتر ابراهیم برزگر عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بدین شرح است:

شایسته‌سازی در مبانی دینی، ملهم از آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها» با واژه «اهلیت» مفهوم‌سازی می‌شود. واژه «اهلیت» مفهومی مشکک و امری تشکیکی است؛ یعنی دارای مراتب و درجات متفاوت است. همان گونه که عدالتِ افراد دارای مراتب متفاوتی است؛ بنابراین، می‌توان آن را شاخص‌سازی کرد.

مناصب سیاسی و اداری با عنوان «امانت»، مفهوم‌سازی می‌شوند. مفهوم مخالف امانت، طعمه‌پنداری و فرصت‌طلبی برای مال‌اندوزی در دوره تصدی مدیریت‌های اداری و سیاسی است. مالک‌پنداری هم، نقطه مقابل امانت‌پنداری است. مناصب سیاسی و اداری نیز دارای تفاوت موقعیت و درجه حساسیت و سطوح اثرگذاری متفاوتی است؛ بنابراین این مناصب هم شاخص‌سازی می‌شوند.

امانت‌های سیاسی با عدالت سیاسی ارتباط دارد و دو سر امانت‌دهنده و امانت‌گیرنده دارد. امانت‌دهنده به مقتضای رعایت عدالت سیاسی باید امانت را به «اهل آن» واگذار کند و الا عدالت را نقض کرده است.

اقتضای عدالت سیاسی و رعایت فرآیند امانت‌داری سیاسی، آن است که مناصب سیاسی و اداری به کسی واگذار شود که ارزش اهلیت آن منصب را دارد.

در این نظام شایستگی، فردی ممکن است مثلاً اهلیت شهرداری تهران را داشته باشد اما اهلیت ریاست‌جمهوری را نداشته باشد. اگر صلاحیت و اهلیت فردی برای منصبی احراز نشد معنای آن، این نیست که برای مناصب دیگر و پایین‌تر هم تأیید نشود. بر اساس این، عدالت سیاسی در وجه ایجابی و سلبی تحقق می‌یابد.

هر امانت‌گیرنده می‌تواند در دور دوم (با شریک کردن دیگران در امانت)، خود، امانت‌دهنده باشد مثلاً رئیس‌جمهور منتخب مردم، امانت سیاسی را از دست مردم با کسب اکثر آرا به دست می‌آورد؛ اما این رئیس‌جمهور امانت‌گیرنده، وزیران را در امانت خود شریک می‌کند و امانت خود را به وزیران می‌دهد. بنابراین رئیس‌جمهور، امانت‌گیرنده‌ای است که در عین حال، امانت‌دهنده است. در اینجا نیز عدالت سیاسی، بروز و ظهور می‌یابد؛ یعنی رئیس‌جمهور باید امانت وزارت را به کسی واگذار کند که اهلیتِ تراز آن جایگاه را دارد و الا در امانت، خیانت و عدالت سیاسی را نقض کرده است. در دور سوم، وزیر مربوطه، امانت‌گیرنده‌ای است که خود، امانت‌دهنده می‌شود و امانت خود را با مدیرکل خود به اشتراک می‌گذارد و باید در فرآیند واگذاری امانت، فرد واجد میزان اعتبار آن منصب را بیابد تا امانت و عدالت سیاسی را پاس بدارد و این چرخه تا استانداری، فرمانداری، بخشداری، دهداری و جز آن ادامه می‌یابد؛ و بر اساس این، کل نظام سیاسی و اداری ایران، نظام سلسله‌مراتبی امانت‌گیرنده و امانت‌دهنده را در بر می‌گیرد و عدالت سیاسی تحقق پیدا می‌یابد.

در این بین، هم امانت‌دهنده در واگذاری امانت باید عدالت سیاسی را رعایت کند و هم امانت‌گیرنده در صورتی که خود را واجد صلاحیت آن منصب نمی‌داند و یا فرد دیگری را می‌شناسد که از او بهتر است نباید آن مسئولیت پیشنهادی را بپذیرد و الا خیانت در امانت کرده‌اند و عدالت سیاسی را نقض کرده‌اند. این دقت، در تدبیر 49 سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، دیده شده است؛ چون هم واگذاری و هم پذیرش مسئولیت قید شده است. در این تدبیر آمده است: «واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها بر پایه شایستگی و پایبندی به هنجارهای اسلامی با محوریت روحیه جهادی، ساده‌زیستی، عدالت، صداقت، درستکاری، فداکاری، پاسخگویی و پایبندی به حد کفاف در معیشت، با بهره‌گیری از نظام شناسایی و تربیت شایستگان به‌ویژه جوانان و پیشگیری از پیدایش حلقه‌های بسته مدیریت».

امانت‌داری متشکل از سه مؤلفه بینشی (علم و تخصص)، گرایشی و کنشی است. بر اساس این، عدالت و عدالت سیاسی با مؤلفه سوم (کنشی) به طور مستقیم پیوند دارند؛ اما دارای دو پیش‌نیاز بینشی و گرایشی است که به طور غیر مستقیم با عدالت سیاسی ارتباط برقرار می‌کنند.

بر اساس تدبیر فوق‌الذکر، چرخه نظام مدیریتی و سیاسی کشور برای نظام امانت-عدالت، متکی بر وجه کارگزارانه و داوطلبانه و یا کنترل درونی و نیز وجه ساختارگرایانه و اجبار از بیرون و عمل بر مبنای استانداردها می‌شود. امانت‌داری، وجهی درونی و وجهی نهادی از بیرون پیدا می‌کند. مفهوم امانت‌پنداری، حلقه واسط بین بحث نظری عدالت سیاسی و عدالت عملی است.

انتهای پیام

اخبارجدیدترین

پای طالبان روی حق‌آبه ایران

ائمه جمعه با رفتار خود امر به تقوا کنند/تفاوت گفتار و رفتار امام جمعه مستمع را سر لج می‌آورد

مرگ در بازگشت به غربت

«عدالت سیاسی، اهلیت و شایسته‌سازی در واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها در سند الگو»

ابراهیم برزگر در یادداشتی به موضوع «عدالت سیاسی، اهلیت و شایسته‌سازی در واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها در سند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» پرداخت.

به گزارش دانشجو اینترنشنال به نقل از ایسنا، متن یادداشت دکتر ابراهیم برزگر عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بدین شرح است:

شایسته‌سازی در مبانی دینی، ملهم از آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها» با واژه «اهلیت» مفهوم‌سازی می‌شود. واژه «اهلیت» مفهومی مشکک و امری تشکیکی است؛ یعنی دارای مراتب و درجات متفاوت است. همان گونه که عدالتِ افراد دارای مراتب متفاوتی است؛ بنابراین، می‌توان آن را شاخص‌سازی کرد.

مناصب سیاسی و اداری با عنوان «امانت»، مفهوم‌سازی می‌شوند. مفهوم مخالف امانت، طعمه‌پنداری و فرصت‌طلبی برای مال‌اندوزی در دوره تصدی مدیریت‌های اداری و سیاسی است. مالک‌پنداری هم، نقطه مقابل امانت‌پنداری است. مناصب سیاسی و اداری نیز دارای تفاوت موقعیت و درجه حساسیت و سطوح اثرگذاری متفاوتی است؛ بنابراین این مناصب هم شاخص‌سازی می‌شوند.

امانت‌های سیاسی با عدالت سیاسی ارتباط دارد و دو سر امانت‌دهنده و امانت‌گیرنده دارد. امانت‌دهنده به مقتضای رعایت عدالت سیاسی باید امانت را به «اهل آن» واگذار کند و الا عدالت را نقض کرده است.

اقتضای عدالت سیاسی و رعایت فرآیند امانت‌داری سیاسی، آن است که مناصب سیاسی و اداری به کسی واگذار شود که ارزش اهلیت آن منصب را دارد.

در این نظام شایستگی، فردی ممکن است مثلاً اهلیت شهرداری تهران را داشته باشد اما اهلیت ریاست‌جمهوری را نداشته باشد. اگر صلاحیت و اهلیت فردی برای منصبی احراز نشد معنای آن، این نیست که برای مناصب دیگر و پایین‌تر هم تأیید نشود. بر اساس این، عدالت سیاسی در وجه ایجابی و سلبی تحقق می‌یابد.

هر امانت‌گیرنده می‌تواند در دور دوم (با شریک کردن دیگران در امانت)، خود، امانت‌دهنده باشد مثلاً رئیس‌جمهور منتخب مردم، امانت سیاسی را از دست مردم با کسب اکثر آرا به دست می‌آورد؛ اما این رئیس‌جمهور امانت‌گیرنده، وزیران را در امانت خود شریک می‌کند و امانت خود را به وزیران می‌دهد. بنابراین رئیس‌جمهور، امانت‌گیرنده‌ای است که در عین حال، امانت‌دهنده است. در اینجا نیز عدالت سیاسی، بروز و ظهور می‌یابد؛ یعنی رئیس‌جمهور باید امانت وزارت را به کسی واگذار کند که اهلیتِ تراز آن جایگاه را دارد و الا در امانت، خیانت و عدالت سیاسی را نقض کرده است. در دور سوم، وزیر مربوطه، امانت‌گیرنده‌ای است که خود، امانت‌دهنده می‌شود و امانت خود را با مدیرکل خود به اشتراک می‌گذارد و باید در فرآیند واگذاری امانت، فرد واجد میزان اعتبار آن منصب را بیابد تا امانت و عدالت سیاسی را پاس بدارد و این چرخه تا استانداری، فرمانداری، بخشداری، دهداری و جز آن ادامه می‌یابد؛ و بر اساس این، کل نظام سیاسی و اداری ایران، نظام سلسله‌مراتبی امانت‌گیرنده و امانت‌دهنده را در بر می‌گیرد و عدالت سیاسی تحقق پیدا می‌یابد.

در این بین، هم امانت‌دهنده در واگذاری امانت باید عدالت سیاسی را رعایت کند و هم امانت‌گیرنده در صورتی که خود را واجد صلاحیت آن منصب نمی‌داند و یا فرد دیگری را می‌شناسد که از او بهتر است نباید آن مسئولیت پیشنهادی را بپذیرد و الا خیانت در امانت کرده‌اند و عدالت سیاسی را نقض کرده‌اند. این دقت، در تدبیر 49 سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، دیده شده است؛ چون هم واگذاری و هم پذیرش مسئولیت قید شده است. در این تدبیر آمده است: «واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها بر پایه شایستگی و پایبندی به هنجارهای اسلامی با محوریت روحیه جهادی، ساده‌زیستی، عدالت، صداقت، درستکاری، فداکاری، پاسخگویی و پایبندی به حد کفاف در معیشت، با بهره‌گیری از نظام شناسایی و تربیت شایستگان به‌ویژه جوانان و پیشگیری از پیدایش حلقه‌های بسته مدیریت».

امانت‌داری متشکل از سه مؤلفه بینشی (علم و تخصص)، گرایشی و کنشی است. بر اساس این، عدالت و عدالت سیاسی با مؤلفه سوم (کنشی) به طور مستقیم پیوند دارند؛ اما دارای دو پیش‌نیاز بینشی و گرایشی است که به طور غیر مستقیم با عدالت سیاسی ارتباط برقرار می‌کنند.

بر اساس تدبیر فوق‌الذکر، چرخه نظام مدیریتی و سیاسی کشور برای نظام امانت-عدالت، متکی بر وجه کارگزارانه و داوطلبانه و یا کنترل درونی و نیز وجه ساختارگرایانه و اجبار از بیرون و عمل بر مبنای استانداردها می‌شود. امانت‌داری، وجهی درونی و وجهی نهادی از بیرون پیدا می‌کند. مفهوم امانت‌پنداری، حلقه واسط بین بحث نظری عدالت سیاسی و عدالت عملی است.

انتهای پیام

«عدالت سیاسی، اهلیت و شایسته‌سازی در واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها در سند الگو»

ابراهیم برزگر در یادداشتی به موضوع «عدالت سیاسی، اهلیت و شایسته‌سازی در واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها در سند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» پرداخت.

به گزارش دانشجو اینترنشنال به نقل از ایسنا، متن یادداشت دکتر ابراهیم برزگر عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بدین شرح است:

شایسته‌سازی در مبانی دینی، ملهم از آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها» با واژه «اهلیت» مفهوم‌سازی می‌شود. واژه «اهلیت» مفهومی مشکک و امری تشکیکی است؛ یعنی دارای مراتب و درجات متفاوت است. همان گونه که عدالتِ افراد دارای مراتب متفاوتی است؛ بنابراین، می‌توان آن را شاخص‌سازی کرد.

مناصب سیاسی و اداری با عنوان «امانت»، مفهوم‌سازی می‌شوند. مفهوم مخالف امانت، طعمه‌پنداری و فرصت‌طلبی برای مال‌اندوزی در دوره تصدی مدیریت‌های اداری و سیاسی است. مالک‌پنداری هم، نقطه مقابل امانت‌پنداری است. مناصب سیاسی و اداری نیز دارای تفاوت موقعیت و درجه حساسیت و سطوح اثرگذاری متفاوتی است؛ بنابراین این مناصب هم شاخص‌سازی می‌شوند.

امانت‌های سیاسی با عدالت سیاسی ارتباط دارد و دو سر امانت‌دهنده و امانت‌گیرنده دارد. امانت‌دهنده به مقتضای رعایت عدالت سیاسی باید امانت را به «اهل آن» واگذار کند و الا عدالت را نقض کرده است.

اقتضای عدالت سیاسی و رعایت فرآیند امانت‌داری سیاسی، آن است که مناصب سیاسی و اداری به کسی واگذار شود که ارزش اهلیت آن منصب را دارد.

در این نظام شایستگی، فردی ممکن است مثلاً اهلیت شهرداری تهران را داشته باشد اما اهلیت ریاست‌جمهوری را نداشته باشد. اگر صلاحیت و اهلیت فردی برای منصبی احراز نشد معنای آن، این نیست که برای مناصب دیگر و پایین‌تر هم تأیید نشود. بر اساس این، عدالت سیاسی در وجه ایجابی و سلبی تحقق می‌یابد.

هر امانت‌گیرنده می‌تواند در دور دوم (با شریک کردن دیگران در امانت)، خود، امانت‌دهنده باشد مثلاً رئیس‌جمهور منتخب مردم، امانت سیاسی را از دست مردم با کسب اکثر آرا به دست می‌آورد؛ اما این رئیس‌جمهور امانت‌گیرنده، وزیران را در امانت خود شریک می‌کند و امانت خود را به وزیران می‌دهد. بنابراین رئیس‌جمهور، امانت‌گیرنده‌ای است که در عین حال، امانت‌دهنده است. در اینجا نیز عدالت سیاسی، بروز و ظهور می‌یابد؛ یعنی رئیس‌جمهور باید امانت وزارت را به کسی واگذار کند که اهلیتِ تراز آن جایگاه را دارد و الا در امانت، خیانت و عدالت سیاسی را نقض کرده است. در دور سوم، وزیر مربوطه، امانت‌گیرنده‌ای است که خود، امانت‌دهنده می‌شود و امانت خود را با مدیرکل خود به اشتراک می‌گذارد و باید در فرآیند واگذاری امانت، فرد واجد میزان اعتبار آن منصب را بیابد تا امانت و عدالت سیاسی را پاس بدارد و این چرخه تا استانداری، فرمانداری، بخشداری، دهداری و جز آن ادامه می‌یابد؛ و بر اساس این، کل نظام سیاسی و اداری ایران، نظام سلسله‌مراتبی امانت‌گیرنده و امانت‌دهنده را در بر می‌گیرد و عدالت سیاسی تحقق پیدا می‌یابد.

در این بین، هم امانت‌دهنده در واگذاری امانت باید عدالت سیاسی را رعایت کند و هم امانت‌گیرنده در صورتی که خود را واجد صلاحیت آن منصب نمی‌داند و یا فرد دیگری را می‌شناسد که از او بهتر است نباید آن مسئولیت پیشنهادی را بپذیرد و الا خیانت در امانت کرده‌اند و عدالت سیاسی را نقض کرده‌اند. این دقت، در تدبیر 49 سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، دیده شده است؛ چون هم واگذاری و هم پذیرش مسئولیت قید شده است. در این تدبیر آمده است: «واگذاری و پذیرش مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها بر پایه شایستگی و پایبندی به هنجارهای اسلامی با محوریت روحیه جهادی، ساده‌زیستی، عدالت، صداقت، درستکاری، فداکاری، پاسخگویی و پایبندی به حد کفاف در معیشت، با بهره‌گیری از نظام شناسایی و تربیت شایستگان به‌ویژه جوانان و پیشگیری از پیدایش حلقه‌های بسته مدیریت».

امانت‌داری متشکل از سه مؤلفه بینشی (علم و تخصص)، گرایشی و کنشی است. بر اساس این، عدالت و عدالت سیاسی با مؤلفه سوم (کنشی) به طور مستقیم پیوند دارند؛ اما دارای دو پیش‌نیاز بینشی و گرایشی است که به طور غیر مستقیم با عدالت سیاسی ارتباط برقرار می‌کنند.

بر اساس تدبیر فوق‌الذکر، چرخه نظام مدیریتی و سیاسی کشور برای نظام امانت-عدالت، متکی بر وجه کارگزارانه و داوطلبانه و یا کنترل درونی و نیز وجه ساختارگرایانه و اجبار از بیرون و عمل بر مبنای استانداردها می‌شود. امانت‌داری، وجهی درونی و وجهی نهادی از بیرون پیدا می‌کند. مفهوم امانت‌پنداری، حلقه واسط بین بحث نظری عدالت سیاسی و عدالت عملی است.

انتهای پیام

برچسب ها: الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت
پست قبلی

مجوز مجلس برای احداث نیروگاه اتمی تولید برق

پست بعدی

گزارش کامل ایسنا از هجدهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

مربوطه پست ها

پای طالبان روی حق‌آبه ایران
سیاسی

پای طالبان روی حق‌آبه ایران

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
ائمه جمعه با رفتار خود امر به تقوا کنند/تفاوت گفتار و رفتار امام جمعه مستمع را سر لج می‌آورد
سیاسی

ائمه جمعه با رفتار خود امر به تقوا کنند/تفاوت گفتار و رفتار امام جمعه مستمع را سر لج می‌آورد

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
مرگ در بازگشت به غربت
سیاسی

مرگ در بازگشت به غربت

۰۶ مرداد ۱۴۰۱
واکنش آمریکا به اظهارات اخیر بورل درباره احیای برجام
سیاسی

واکنش آمریکا به اظهارات اخیر بورل درباره احیای برجام

۰۵ مرداد ۱۴۰۱
اعضای جدید شورای نگهبان را بیشتر بشناسید
سیاسی

اعضای جدید شورای نگهبان را بیشتر بشناسید

۰۵ مرداد ۱۴۰۱
آمریکا: تصمیم سیاسی‌مان را در زمینه احیای برجام گرفته‌ایم
سیاسی

آمریکا: تصمیم سیاسی‌مان را در زمینه احیای برجام گرفته‌ایم

۰۴ مرداد ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + پانزده =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • ۴۰ هزار رشته قنات در کشور احیا می شود
  • آب مسأله اول کشور شده است
  • ۱۹ میلیون هکتار زمین طی ۵ سال آبخیزداری می‌شود
  • بررسی بازار ارزهای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت
  • سیگنال صعودی ارز چین لینک «Chainlink»
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.