در دنیای پر شتاب امروزی که در هر لحظه همه چیز تغییر میکند؛ مشتریان دیگر فقط به دنبال محصولات جدید نیستند. با ایجاد تجربهای منحصر به فرد و جدید مخاطبان جدید را به سمت فروشگاه خود بکشانید. ویترینهای قدیمی که فقط محصولات را به نمایش میگذارند؛ دیگر جذابیت کافی را برای مخاطبان ندارند.
دنیای دیجیتال و کنار هم قرار گرفتن نور و رنگهای مختلف، ویترین فروشگاه شما را به یک جاذبه نمایشی تمام عیار تبدیل میکند. برای پیشرفت، به تکنولوژیهای برتر جهان روی بیاورید وa از سایر رقبای خود متمایز شوید.
نمایشگرهای دیجیتال و ویدئو وال ها
برای طراحی ویترین فروشگاه خود میتوانید از نمایشگرهای دیجیتال و ویدئو والها استفاده کنید. نمایش تصاویر با کیفیت تصویر و وضوح بالا، توجه مشتریان را حتی از فواصل دور به خود جلب میکند. برای نمایش محصولات جدید و اجناس موجود در مغازه میتوانید از ویدیوهای تبلیغاتی بهره ببرید. علاوه بر این، نمایش پیامهای تبلیغاتی و اطلاعات محصول نیز با کمک این نمایشگرها به سادگی امکان پذیر است.
امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، استفاده از ویدیو والها در ویترین فروشگاه مرسوم است. با این حال اما در ایران این تکنولوژی به صورت محدود برای ویترین فروشگاههای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد.
واقعیت افزوده (Augmented Reality)
تکنولوژی واقعیت افزوده یا AR یکی از ابزارهایی است که شانس خرید محصولات را افزایش میدهد. ایجاد تجربه تعاملی با محصولات به صورت مجازی ویژگی اصلی این تکنولوژی به حساب میآید. نمایش محصول به صورت مجازی و تصاویر سه بعدی، تنها با اسکن کردن کد از روی ویترین امکان پذیر میشود. تکنولوژی واقعیت افزوده در فروشگاههای لباس و پوشاک، امکان امتحان لباس روی مانکن یا حتی خود شخص، در ابعاد واقعی را فراهم میکند.
استفاده از این تکنولوژی در خارج از کشور چندین سال است که محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در ایران نیز به صورت محدود برخی از فروشگاههای لوکس و برندهای داخلی شروع به استفاده از این تکنولوژی کردهاند.
نمایشگرهای شفاف (Transparent LED)
نمایشگرهای شفاف همزمان با نمایش محتوا بر روی ویترین، دید مشتری به داخل فروشگاه را مسدود نمیکنند. با کمک این نمایشگرهای نوین میتوان به طور همزمان محتوای دیجیتالی نمایش داد و همچنین محصولات پشت ویترین را به مشتریان نشان داد. این صفحات نمایش شفاف یکی از پیشرفتهترین دستاوردهای تکنولوژی در عصر جدید به حساب میآیند. کنار هم قرار گرفتن ویژگی شفافیت شیشه و نمایش تصاویر با کیفیت بالا، محبوبیت این نمایشگرها را دو چندان میکند.
برندهای مثل Samsung و LG که از پیشگامان تولید نمایشگرهای OLED شفاف هستند؛ در ویترین برخی از فروشگاههای خود از این تکنولوژی استفاده میکنند. در بازار ایران به دلیل قیمت بالا و نیاز به تخصص برای نصب و نگهداری در ویترین فروشگاهها، این نمایشگرها کمتر مورد استفاده قرار میگیرند. تنها در برخی از نمایشگاههای تخصصی و غرفههای بین المللی از نمایشگرهای شفاف استفاده شده است.
در ایران نیز این تکنولوژی طرفداران زیادی دارد و روز به روز استفاده از سیستمهای هوشمند نورپردازی افزایش مییابد. در فروشگاههای مدرن میتوان نمونههایی از این سیستمهای نوری هوشمند دید.
ویترینهای هوشمند مجهز به حسگرهای حرکتی
شخصی سازی تبلیغات یکی از راههایی است که تاثیر گذاری بر روی مخاطب را چندین برابر میکند. با کمک ویترینهای هوشمند مجهز به حسگرهای حرکتی میتوان، تجربهای جدید برای مخاطب به وجود آورد. نمایشگرهای مجهز به این سنسورها به محض نزدیک شدن مشتری به صورت خودکار روشن میشوند. تصاویر و اطلاعات موجود بر روی نمایشگر به صورت همزمان با حرکت مخاطب و سرعت او حرکت میکنند.
در ایران استفاده از ویترینهای هوشمند با حسگرهای حرکتی هنوز رواج پیدا نکرده است. در کشورهای خارجی نمونههایی از این تکنولوژی را میتوان در فروشگاههای بزرگ دید. انتظار میرود که در آینده ای نزدیک شاهد ورود گسترده این فناوری نوین به داخل کشور و استفاده از آن در مغازههای ایرانی نیز باشیم.
هولوگرام سه بعدی
نمایش سه بعدی محصول با هولوگرامهای سه بعدی که در فضا شناور هستند؛ روشی جذاب برای معرفی کالاها است. این تکنولوژی با استفاده از تداخل نور لیزر یا پروژکتورهای پیشرفته، تصاویر را به گونهای ایجاد میکند که کاملاً واقعی به نظر برسند. بدون نیاز به عینکهای ویژه، مخاطبان میتوانند تصاویر سه بعدی کالاها را ببینند. این فناوری هنوز در داخل کشور هنوز در مراحل اولیه است و به طور گسترده استفاده نمیشود.
نورپردازی هوشمند
برای جلب توجه مخاطبان توجه به تمامی اجزای ویترین و دکور فروشگاه لازم است. نورپردازی یکی از فاکتورهای مهمی است که حس و حال مخاطبان را میتواند تحت تاثیر خود قرار دهد. امروزه از سیستمهای نورپردازی هوشمند برای طراحی فروشگاهها استفاده میشود تا در کنار جلب توجه موثر، مصرف انرژی کمتری هم داشته باشند. ایده دکور فروشگاهی با سیستمهای هوشمند تغییر رنگ و شدت نور به صورت خودکار مخاطبان بیشتری به سمت فروشگاه جذب میکند.
رباتهای دکوری و ویترین گردان
در دنیای دیجیتالی، حتی استقبال و خوشامدگویی به مشتریان در ورودی مغازه با کمک رباتها انجام میشود. رباتهای انسان نما به عنوان دستیار مجازی میتوانند در ویترین مغازه قرار بگیرند و توجه عابران را به سمت فروشگاه جلب کنند. معرفی محصول و دادن اطلاعات در مورد فروشگاه، به راحتی توسط این رباتها انجام میشود.
در کشورهای پیشرفته به تدریج رباتها جای فروشندگان را میگیرند و جایگزینی کم هزینه و در عین حال جذاب برای مخاطبان هستند. تکنولوژی ساخت ربات در ایران هنوز در مراحل ابتدایی هست و تنها در برخی نمایشگاهها نمونههایی از این رباتها معرفی شده است.
جذابیت ویترین فروشگاهها با کمک تکنولوژیهای نوین
ویترین مهمترین بخش دکور مغازه به حساب میآید که بیش از 70% تصمیم گیری افراد برای کیفیت فروشگاه را تحت تاثیر خود قرار میدهد. استفاده از فناوریهای نوین و نمایشگرهای دیجیتال میتواند جذابیت ویترین را برای مخاطبان دو چندان کند. تکنولوژیهای نوین این بار هم به کمک صاحبان کسب و کارهای مختلف آمده اند تا بتوانند توجه مخاطبان بیشتری را به سمت فروشگاه خود بیاورند.
واقعاً عالی بود، مخصوصاً اون بخش واقعیت افزوده برای فروشگاههای پوشاک. فقط یه سوال داشتم، پیادهسازی AR تو ایران واقعاً امکانپذیره؟ یا بیشتر توی مقالههاست؟
خیلی خوشحالیم که مقاله برات مفید بوده!
در مورد AR باید بگیم بله، کاملاً امکانپذیره. الان برخی برندهای داخلی لوکس شروع کردن به استفاده ازش، البته هنوز خیلی گسترده نشده چون نیاز به زیرساخت و اپلیکیشن اختصاصی داره. ولی اگر با یک تیم متخصص کار بشه، اجرای اون حتی برای فروشگاههای متوسط هم امکانپذیره. آیندهاش قطعاً روشنه.