موضوعی که امروزه در شرکت ها و ادارات از اهمیت فراوانی برخوردار است دانستن نکاتی برای چیدمان بهتر مبلمان اداری است.
چیدمان مبلمان ادارات اگر به خوبی انجام گیرد سبب القای حس خوب به کارکنان و ارباب رجوع خواهد شد و همچنین تاثیر بسزایی در عملکرد و فعالیت کارکنان خواهد داشت.
دکوراسیون و نحوه چیدمان مبلمان اداری در بهره وری و جذب مخاطب موثر خواهد بود. از این رو در این مقاله مطالبی را در این باره بررسی خواهیم کرد.
کاملا واضح است که خرید مبلمان مناسب اولین قدم برای داشتن دکوراسیونی زیبا است بنابراین باید اطلاعاتی راجع به مبلمان اداری داشته باشید.
میز اداری
میز اداری بخشی از مبلمان اداری محسوب میشود که با توجه به نقش و شغل هر فرد در اداره برای انجام فعالیت متناسب می تواند متفاوت باشد و چون کارکنان مدت طولانی در محل کار حضور دارند باید میز اداری استانداردهای لازم را داشته باشد.
میز کارشناسی: میز کارشناسی نمونهای از میز اداری است که در سازمان ها و ادارات برای کارمندان، منشی و سایر کارکنان در دیگر نقش های شغلی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی میز کارشناسی به گونهای است که می توان ارتفاع آن را تغییر داد و به دلیل فضای کافی در اختیار کارکنان قرار می دهد میتوان لوازم را به خوبی بر روی آن جا داد که سبب ایجاد نظم خاص میشود.
میز مدیریتی: میز مدیریتی برای اتاق مدیریت استفاده می شود پس باید خصوصیاتی ویژه داشته باشد و در جای مناسب از اتاق قرار گیرد میز مدیریتی با دیگر میزها تفاوت هایی دارد مثلاً شکل ظاهری آن به گونه ای است که بتواند به خوبی نقش مدیریتی را نشان دهد و ظاهر زیبای آن می تواند در طراحی و دکوراسیون اتاق تاثیر گذار باشد.
صندلی اداری
صندلی اداری یکی دیگر از لوازمی است که در طراحی داخلی نقش دارد و جزئی از مبلمان اداری محسوب می شود. این صندلی ها باید متناسب با میز کار باشند و به طوری باشند که در مدت زمانی طولانی که کارکنان بر روی آن مینشیند به سلامت آن ها آسیبی وارد نشود و کمتر احساس خستگی کنند.
صندلی مدیریتی: یکی از انواع صندلی اداری است که محبوبیت زیادی دارد از خصوصیات خاصی برخوردار است اندازه آن به نسبت صندلی های دیگر بزرگتر است و برای ایجاد تناسب با میز و محیط باید با طراحی آنها هماهنگ باشد. بهتر است بدانید قیمت صندلی مدیریتی بیشتر از سایر صندلی هاست.
صندلی کارمندی: صندلی کارمندی هم نوعی از صندلی اداری به حساب می آید که باید اندازه کمتری نسبت به صندلی مدیریتی داشته باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.
انتخاب هر کدام از این ها به صورت هماهنگ و در طراحی مناسب به نمای اداره و سازمان جلوه ای خاص می دهد.
رعایت نکات مهم برای چیدمان مبلمان اداری
یکی از مهم ترین نکاتی که در ابتدا باید مد نظر شما باشد این است که میخواهید محیط کاری شما چگونه باشد و چه نوع چیدمانی را داشته باشید. اگر شما طرحی را که برای دفتر کار خود در نظر گرفته اید به خوبی درک کنید و آن را متناسب با نوع شغل و فعالیت خود انتخاب کنید در هنگام خرید وسایل و مبلمان می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و از مبلمان با مدل و جنس و رنگ دلخواه استفاده کنید.
میز مدیریتی، میز کارشناسی و کارمندی، صندلی اداری، صندلی مدیریتی، فایل ها و کمدها، ویترین و کتابخانه و بسیاری دیگر از وسایل همگی با هم نمایی از دفتر کار را تشکیل می دهند که اگر به خوبی انتخاب شوند و به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند می توانند دکوراسیون زیبایی را به وجود بیاورند. تمامی این وسایل باید طبق اصول خاصی چیده شوند. در چیدمان مبلمان اداری به محیط دقت کنید اگر محیط شما جای کمتری دارد بهتر است از میزهای با اندازه بزرگ استفاده نکنید. مبلمان را طوری قرار دهید که کارکنان بتوانند در طول روز به راحتی کار خود را انجام دهند. در ابتدا میزهای مدیریتی و کارکنان را بچینید و در کنار آنها میتوانید از وسایل دیگری همچون اکسسوری ها برای زیباتر کردن دکوراسیون استفاده کنید.
یکی دیگر از نکاتی که به شما کمک میکند چیدمان مبلمان اداری بهتری داشته باشید قرار دادن لوازم و دستگاه ها در نزدیکی مبلمان و میز کارکنان است که در مدت زمان کاری از آنها بسیار استفاده می شود این کار موجب بالا رفتن کارایی و عملکرد بهتر کارکنان خواهد شد.
اگر دفتر کار شما دارای پنجره است بهتر است که میز کارمندان را در کنار پنجره قرار دهید زیرا به سبب انرژی که از نور خورشید دریافت می کنند سلامت و شادابی آن ها تحت تاثیر قرار میگیرد و سرحال تر می شوند و می تواند کار باکیفیت تری را ارائه کنند و کارایی بهتری داشته باشند.
محیط اداره باید به گونه ای باشد که بتواند در عین زیبایی نمایی کاملاً رسمی داشته باشد. بنابراین چیدمان مبلمان آن باید نمای اداری آن را به خوبی نشان دهد تا مراجعین رسمیت اداره را به خوبی درک کنند.
نکته دیگری که در چیدمان مبلمان اداری باید به آن دقت شود این است که تمامی وسایل و امکانات موجود باید در طرح و نقشی مشابه هم باشند. میزها و صندلی ها باید طوری باشند که وقتی کنار هم قرار می گیرند تناسب داشته باشند. رنگ انتخابی برای خرید مبلمان اداری باید مناسب باشد و با هم هماهنگی داشته باشند تا فضای زیبا و جذاب را به وجود آورند.
هدف از چیدمان مبلمان اداری
برای اینکه بتوان از محیطی که داریم به بهترین شکل استفاده کنیم باید بتوانیم چیدمانی درست انجام دهیم .
به پریز های برق و لوازم مورد نیاز دیگر به خوبی و در زمان سریع تر دسترسی داشته باشیم.
زیر نظر گرفتن محیط کار راحت تر می شود و می توان به محیط مسلط بود و تمامی موارد و جزئیات محیط را کنترل کرد.
با یک چیدمان بر مبنای درست ارتباط و کارکنان به راحتی صورت می گیرد و فضای مناسب برای رفت و آمد آنان در محیط کار به وجود می آید.
طراحی اتاق مدیریت باید به طوری باشد که مدیر بتواند نظارت کافی بر عملکرد کارکنان خود را داشته باشد.
در طراحی و چیدمان وسایل و مبلمان اداری باید در نظر داشت که اگر قرار شد لوازم و تجهیزات دیگری به محیط اضافه شود به مشکل بر نخوریم و به راحتی بتوان چیدمان را تغییر داد.
نکته پایانی
ممکن است چیدمان مبلمان اداری و طراحی داخلی محیط اداری از نظر برخی کار سختی باشد اما اگر شما به خوبی نیازهای خود را بشناسید و طبق اصول و بر مبنای خاصی این کار را انجام دهید میتوانید چیدمانی عالی داشته باشید. ظاهر یک اداره یا سازمان اولین چیزی است که مراجعین و مشتریان با آن مواجه میشوند بنابراین تاثیر زیادی بر جلب نظر آنها خواهد داشت.
اداری نت که کار خود را از سال ۱۳۹۰ آغاز نموده و در این مدت توانسته به محبوبیت زیادی دست پیدا کند در زمینه طراحی و تولید مبلمان اداری در سراسر ایران با استفاده از تیم حرفه ای خود خدمات شایانی را ارائه کرده است. اداری نت در فراهم آوردن محیط کاری زیبا و در چیدمان بهتر مبلمان اداری می تواند به شما کمک کند.
سپاس از همراهی شما.