تا حالا از خود سوال کرده اید که آژانس های تبلیغاتی دقیقا چه کاری انجام میدهند. اصلا کار یک آژانس تبلیغات چیست؟ Advertising agency یک کسب و کار خدماتی است که به ایجاد، برنامهریزی، اجرا و مدیریت تبلیغات برای مشتریان میپردازد. بنگاه تبلیغاتی میتواند برای مشتریان خود خدماتی مانند برندینگ، بازاریابی (مارکتینگ) و طراحی و اجرای انواع کمپینهای تبلیغاتی را ارائه دهد. در این مقاله قصد داریم کار آژانس های تبلیغاتی را به طور کامل شرح دهیم. اگر قصد کسب اطلاعات درباره این موضوع را دارید تا انتها با دانشجو اینترنشنال همراه باشید.
تاریخچه آژانس های تبلیغاتی
اولین آژانس تبلیغات در جهان توسط ویلیام تیلور در سال ۱۷۸۶ شروع به کار کرد و پس از آن شرکتهای بسیاری در حوزههای کاری مختلف در زمینه تبلیغات شروع به فعالیت کردند که برخی از آنها هنوز هم بعد از گذشت چندین سال به فعالیت خود ادامه میدهند و موفقیتهای بسیاری را هم کسب کردهاند. اما از نظر جهانی سازی تبلیغات میشود گفت که در روزهای اولیه قرن بیستم بهره گیری از تبلیغات به معنای واقعی رخ داد و آژانسهای تبلیغاتی آمریکایی، دفاتر خارج از کشور خود را قبل از دو جنگ جهانی آغاز کرده و در نیمه دوم قرن بیستم با سرعت بیشتری به جهانی شدن فعالیتهای خود پرداختند.
رشد و توسعه گام دوم
در رشد توسعه آژانس های تبلیغاتی اتفاقات بسیاری موثر بودند اما میتوان مهم ترین آنها را نام برد. به عنوان مثال مک کان اریکسون آژانس تبلیغاتی خود را در سال ۱۹۰۲ در نیویورک مستقر کرد. او نخستین دفتر اروپایی خود را تا سال ۱۹۲۷ افتتاح نمود. وی همچنین فعالیتهای دفاتر آمریکای جنوبی را در سال ۱۹۳۵ و دفتر استرالیا را در سال ۱۹۵۹ آغاز کرد. کم کم از دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بود که آژانسهای انگلیسی شروع به تحقق فرصت های خارج از کشور خود آن هم در زمینه ارتباط با جهانی شدن را در پیش گرفتند. چنین حوادثی سبب رشد و توسعه آژانس ای تبلیغاتی در آغاز کار بود.
چه چیزی باعث به وجود آمدن یک آژانس تبلیغات شد؟
به عنوان مثالی ساده، کار یک خیاط جمع آوری مواد اولیه و ابزار قابل استفاده به جهت برش پارچه با طرح دلخواه بوده که در نهایت دوخته شده و در اختیار مشتری قرار میگیرد. آژانس تبلیغاتی نیز دقیقا همین کار را انجام میدهد. آنها تبلیغات را ایجاد کرده و برنامه ریزی میکنند که “چگونه”، “کی” و “کجا” باید تبلیغات خود را به مشتریان تحویل دهند. این آژانسها در بیشتر مواقع به سازمان خاصی وابسته نیستند و تمام تلاش خود را در جهت فروش بیشتر محصول مشتریان انجام میدهند. به آژانس های تبلیغاتی آژانس خلاقیت نیز گفته میشود.
وظایف شرکت های تبلیغاتی چیست؟
کارمندان آژانسها با تخصصهای مختلف در کنار یکدیگر جمع شده و تشکیل یک شرکت تبلیغاتی توانمند را دادهاند که میتوانند برنامههای تبلیغاتی را برای مشتریان خود به درستی برنامه ریزی کرده و آن را به اجرا در آورند. در مرحله برنامه ریزی اول بودجه در نظر گرفته شده شرکت مشتری ترسیم میشود و پس از تعیین هدف و تحقیقات لازم در خصوص مخاطبین، مراحل اولیه برنامه ریزی انجام میشود.پس از انجام برنامه ریزی اولیه، حال انجام هر کار به کارشناسان متخصص در آن حوزه واگذار میشود. پس از آن کارشناسان میتوانند مدیریت انجام کار بر روی پروژه را آغاز کرده و خدمات خلاقانه خود را انجام دهند. گرافیست، کپی رایتر، کارشناس سئو، طراحان وب، فیلمسازان و عکاسان حرفهای، افرادی هستند که در یک تیم میتوانند کارهای مختلف پروژه را انجام دهند.
آژانس های تبلیغاتی چه خدماتی ارائه میدهند؟
خدمات این شرکت میتواند بسته به هدف شما متفاوت باشد. برخی از آنها تبلیغات ویدیویی را پیشنهاد میدهند. برخی به بازاریابی اینترنتی را برای شما موثر تر میدانند. برخی روش های میدانی را برای شما مناسب تر میدانند. همانطور گفته شد همه چیز کاملا بستگی به این دارد که شما چه هدفی دارید. صد البته که هدف همه از تبلیغات جذب مشتری و به بدنبال آن افزایش درآمد است. اما در آژانس های تبلیغات آنها بسیار ریز تر با مسئله برخورد میکنند. آنها حتی بستر تبلیغاتی را مورد ارزیابی قرار میدهند. برای مثال اینکه برای شما بهتر است برای تبلیغات ویدئویی از تبلیغات در فیلیمو استفاده کنید یا آپارات.
از ویژگی های کار در آژانس تبلیغاتی
محیط شرکت تبلیغاتی بسیار پویا و خلاق است. کار در این فضا فرصتهای مفرح بسیاری مانند سفرکردن یا ملاقات با افراد مشهور را ممکن میسازد. قسمت جالب دیگرِ این شغل انعطافپذیری آن از لحاظ قوانین و مقررات است. با کار در شرکت تبلیغاتی نیازی نیست مانند کارمندی شسته و رفته رفتار کنید. درست زمانی که دراز کشیدهاید و مشغول استراحتید، میتوانید به ایدهای خلاقانه برای پروژهای جدید فکر کنید. بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی محیطهایی سرگرم کننده و مفرح برای استراحت و تجدید قوای نیروهای خود فراهم میکنند. مثلا قراردادن بازی دارت در گوشهای از فضای کار، صندلیهای نرم و جالب برای استراحت و حتی امکان چرتزدن برای کارکنان ازجمله قسمتهای مفرح کار در شرکتهای تبلیغاتی است.
آینده شرکت های تبلیغاتی
شرکت های تبلیغاتی از آینده درخشانی برخوردار هستند. با توجه به این امروزه تبلیغات سنتی تقریبا در معرض انقراض قرار دارند، بازاریابی اینترنتی به شدت محبوب شده و آژانس های تبلیغاتی سعی میکنند که فضای کار خود را معطوف به فضای اینترنت کنند. بنابراین میتوان گفت که آینده این شرکت ها به اینترنت گره خورده است. اما به طور کلی در هر کاری اگر افراد با تغییرات محیط همگام نشوند نابود خواهند شد. در فضاهای تبلیغاتی نیز همینطور است. اما به توجه به تمام نکات گفته شده تبلیغات عمری طولانی خواهند داشت.
سخن پایانی
آژانس های تبلیغات از سال 1700 میلادی وجود دارند و قرار هم نیست نابود شوند. با توجه به ماهیت آنها تا زمانی که تبلیغ وجود دارد آنان نیز پایدار خواهند ماند. مگر اینکه شرکت های بزرگ دنیا تبلیغات را انحصاری کنند که همچنین چیزی بسیاری بعید است و تنها امکان اتفاق افتادن آن در داستان های سایبرپانکی است. شرکت های تبلیغاتی بر خلاف شرکت های سنتی محیطی پویا دارند و کارمندان با شرکت احساس راحتی بیشتری میکنند.
ارتباط با ما
شناسه (آیدی) تلگرام p_daneshjoin@
ایمیل daneshjoin@gmail.com