هدف از ثبت برند چیست؟ میتوان گفت هر برند یا علامت تجاری برای یک فعالیت اقتصادی مشخص، از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب آن فعالیت را محافظت میکند.
حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای سودجو، مثل متقلبان، برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت میشوند. سیستم ثبت برندهای تجاری، آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانهترین شرایط ممکن به مردم میدهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل میکند.
ثبت کدام برندها ممنوع میباشد؟
اما پس پیبردن به اهمیت ثبت برند، باید بدانیم که ثبت کدام برندها ممنوع است؟ برندهای انتخاب شده نباید مخالف با موازین اسلامی و اجتماعی باشند. این نکته را هرگز فراموش نکنید که نام و علامت برند شما باید نشان دهنده فعالیت و کالای شما باشد، پس در تحقق این مهم بسیار تلاش کنید.
- نمادهای دولتی، هلال احمر و … .
- نماد پرچم ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران.
- پرچمهایی که به دولت و کشور ایران از گذشته مربوط است و هر آنچه توسط دولت منع شده باشد.
- علامت تجاری موسسات رسمی که میتوان به صلیب سرخ، هلال احمر و … اشاره کرد.
- کلماتی که برند را به ایران مرتبط کنند مانند دولتی، ایران و … نباید در نام برند باشد.
- علامتهایی که خلاف عفت عمومی باشد و یا نظم عمومی را مختل کند.
- علائمی که انتخاب میشود نباید گمراه کننده باشد. به عنوان مثال قرار دادن تصویر اتومبیل بر روی لبنیات گمراه کننده و بی ربط است.
- کلیه علامتهایی که مخالف موازین اخلاقی باشد ممنوع است.
- تشابه زیاد دو برند و نام به طوری که تشخیص کالا و خدمات آنها از هم ممکن نباشد.
- علامت یا نام تجاری که به شکل گمراه کننده شبیه یک نام و یا علامت تجاری متعلق به موسسه دیگر باشد.
مدارک مورد نیاز ثبت برند
مدارک لازم جهت ثبت برند در صورتی که به نام شخص حقیقی باشد یا به نام اشخاص حقوقی و شرکتها متفاوت است.
مدارک لازم برای اشخاص حقیقی متقاضی ثبت برند:
- تصویر شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی
- تصویر کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
- تصویر مجوز فعالیت ( یک نوبت باید در دفاتر اسناد رسمی تایید شود )
- اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی
مدارک لازم برای اشخاص حقوقی متقاضی ثبت برند:
- تصویر شناسنامه و کارت ملی تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
- تصویر مجوز فعالیت
- کپی روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات
- تصویر کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
ثبت برند تجاری چه مراحلی دارد؟
متقاضیان جهت ثبت اظهارنامهی برند میبایست با ورود به سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما میتوانید بدون مراجعهی حضوری به ادارهی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.
۱.انتخاب نام برند:
این نام نباید توسط تولید کننده محصول یا شرکتی ثبت باشد. قابلیت ثبت داشته باشد. یعنی جزو نامهایی که قابلیت ثبت ندارند، نباشد. شرایط انتخاب نام برند را در این متن توضیح دادهایم.
۲. استعلام نام قبل از ثبت:
اگر قبل از اقدام در سامانه، از نام انتخابی خود استعلام نگیرید ممکن است پس از صرف زمان و هزینهای که برای انجام مراحل بعدی میکنید با اخطار رد برند متوجه مشابهت در آن شوید که در این صورت هم وقت و هم انرژی و هزینه خود را به هدر دادهاید.
۳. آماده کردن مدارک مورد نیاز:
تنها بعد از تایید اولیه برند در سایت، باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید و تا قبل از آن نیاز نمیباشد.
۴. ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت:
پروسه ثبت برند تجاری در اصل از اینجا شروع میشود. شما پس از آماده سازی مدارک لازم در وب سایت مالکیت معنوی کشور، با ورود به بخش ثبت نام باید اقدام به ثبت نام با وارد کردن مشخصات اولیه کنید.
بعد از تایید حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه و در اینجا لازم است برخی مدارک از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶*۶ سانتی متر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود نمایید.
۵. پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت
۶. چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی:
پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت ۱۰ الی ۱۵ روز ، در صورتی که ثبت برند شما را بلامانع تشخیص دادهاند، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال میشود.
۷. مراجعه حضوری به اداره مالکیت:
در صورتی که شخصی نسبت به ثبت علائم تجاری شما اعتراض ندارد، بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبتی از طرف کارشناسان مورد تایید واقع میشود. اطلاعیه لازم به صورت پیامک به اطلاع شما خواهد رسید.
۸. پرداخت حق الثبت برند:
پس از تایید ثبت علامت تجاری و تحویل اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده میشود که حق الثبت را پرداخت کنید.
۹. پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم
۱۰. تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند
منطقی است که برای ثبت برند خود به دنبال سامانهای سریع، مطمعن و با پشتیبانی ۲۴ ساعته باشید تا در راه ثبت برند خود به مشکلی برنخورید. سامانه ثبت برند آسان ثبت با پشتیبانی تیم با تجربهای میتواند به شما کمک کند. به بیان دیگر تیم آسان ثبت به تغییرات فرآیندها آشنایی دارد و برای مشتری شفافسازی میکند چه اقدام و وظیفهای را در چه بازهزمانی باید انجام دهد.
هزینه ثبت برند چقدر است؟
باید توجه داشته باشید که هزینه ثبت برند متغیر میباشد و به هزینههای متفاوتی وابسته است که میتواند قیمت ثبت را در بازه قیمتی پر نوسانی قرار دارد.
یکی از این متغیرها تعداد طبقات برند و فعالیت اقتصادی است. برای ثبت علامت و برند ۴۵ طبقه متفاوت وجود دارد. یا یکی دیگر از متغیرها این است که هنگام ثبت برند، آرم و لوگو خود را ثبت میکنید یا نمیخواهید در این مرحله این کار را انجام دهید.
بو طور کلی هزینههای ثبت با توجه به مواردی مانند قیمت چند نوبت آگهی، هزینههای بررسی، هزینه وکیل و یا اختلاف هزینهها جهت ثبت در تمام یا بخشی از طبقات مختلف را شامل میشود. البته همه مورد ذکر شده بالا با فرض بر این است که شما کلیه مدارک لازم برای ثبت برند را نیز آماده داشته باشید.
در نهایت، از آنجائیکه با در نظر گرفتن موارد بالا، هزینههای ثبت برند برای هر شخص یا شرکت میتواند متفاوت باشد، شما میتوانید برای اطلاع از هزینه دقیق ثبت برندتان از طریق سامانه آسان ثبت و ارتباط با کارشناسان اقدام نمایید.
مدت زمان ثبت برند چقدر است؟
از زمانی که اظهارنامه به این مرکز ارسال میشود، ۳۰ تا ۴۵ روز کاری برای صدور آگهی تقاضا زمان لازم است. سپس آگهی اول در روزنامه رسمی کشور منتشر میشود و از عموم تقاضا میشود که در مهلتی یکماهه اگر با نام و نشان مورد نظر ارتباط یا تعارضی دارند، آن را اعلام نمایند. پس از این بازه زمانی، حدود چهار هفته دیگر زمان میبرد تا گواهی ثبت برند صادر شود و با آگهی دوم در روزنامه رسمی این پروسه به پایان برسد. بنابراین به طور کلی مدت زمان لازم برای ثبت برند در ایران نزدیک به ۳ ماه است.
مدت اعتبار برند و لوگو ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن میباشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ۱۰ ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی ۶ ماهه که از پایان دوره شروع خواهد شد. برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، در نظر گرفته میشود. که رقمی حدود یک دوم رقم ثبت برند میباشد.