آمریکن ایرلاینز روی آینده ای شرط بندی میکند که در آن جت های مافوق صوت، امکان بازگشت به آسمان هارا دارد و مسافران خود را با سرعتی تقریبا دو برابر سرعت هواپیماهای تجاری فعلی جا به جا کنند. اما با این حال، اینکه این شرط چقدر بزرگ است هنوز معلوم نیست. آمریکن که گفته بود برای بیست جت مافوق صوت و با گزینه ی خرید بیست فروند بیشتر سپرده گذاشته است، روز سه شنبه در حین خبرگذاری از به اشتراک گذاشتن اطلاعات و شرایط مالی بیشتر خودداری کرد.
هرچند، همه چیز به این بستگی داره که آیا شرکتی که قصد ساخت جت هارا دارد، یعنی “بوم سوپرسونیک”، میتواند به وعده های خود عمل کند یا نه. کارشناسان این سوال رو مطرح کردند که آیا جت های مافوق صوت بازگشتی دارند یا خیر.
بوم در حال ساخت و توسعه ی جتی به نام Overtrue است که به گفته ی این شرکت میتواند شصت و پنج تا هشتاد مسافر رو با سرعت تقریبی دو برابر سرعت صوت حمل کند. اما این جت هنوز در مراحل اولیه توسعه است. بوم اخیرا از نسخه ی ابتدایی این هواپیما پرده برداری کرده است که به گفته وی، آزمایش های الولیه تونل باد را تکمیل کرده است. بر اساس یه بیانیه ی مطبوعاتی، این هواپینا هنوز یک پرواز آزمایشی هم انجام نداده و انتظار نمیره ساخته های فعلی این شرکت تا سال ۲۰۲۵ از خط تولید خارج شوند.
Overtrue یادآور کنکورد است، جت فوق سریع و بسیار گران قیمت، که مزدم رو با قیمتی نزدیک به ۱۰۰۰۰ دلار برای هر صندلی، در بالای اقیانوس جا به جا میکرد. کنکورد، در سال ۲۰۰۳ از خدمت خارج شد، چون اقتصاد اون زمان با مشکلات زیادی مواجه بود. این جت برای پرواز در بالای خشکی خیلی پر سر و صدا بود، چون سرعت فوق العاده بالای اون باعث ایجاد امواج صوتی کر کننده میشه ، برای همین فقط به درد سفر های آن سوی اقیانوسی مثل مسیر محبوب نیویورک به لندن میخورد.
متخصصان گفته اند که جت هایی مانند کنکورد احتمالا بازگشتی ندارند، تا حدی به این دلیل که این جت ها باید مشتری های کافی رو پیدا کنند که مایل به پرداخت هزینه های گران این جت ها باشند. اما این باعث نشد که بوم، آمریکن و یونایتد ایرلاینز – که سال گذشته اعلام آمادگی کرده بودند تا ۱۵ فروند از جت های بوم را خریداری کنند – از قرار دادن پول نقد و قدرت بازاریابی برای احیای سفرهای هوایی مافوق صوت، جلوگیری نمیکنند.
بوم میگوید جت هایش میتوانند تا سال ۲۰۲۹ وارد خدمت شوند و اگرچه نمیتوانند از روی زمین به حداکثر سرعت برسند، اما همچنان میتوانند بیست درصد از بقیه جت های تجاری، سریع تر حرکت کنند. همچنین بوم ادعا میکند که پرواز از میامی به لندن در کمتر از پنج ساعت و لس آنجلس به هونولولو در سه ساعت در میان احتمالات هست.
اما تنظیم کننده های خارجی و اداره هوانوردی فدرال ایالت متحده که خطوط هوایی تجاری رو تنظیم میکنند، ابتدا باید جت هارا تایید کنند و معلوم نیست این اتفاق کی ممکن است رخ بدهد. پس از شکست اقتصادی کنکورد، هم خطوط هوایی و هم سازندگان هواپیما به طور کلی یر کارایی بیشتر تمرکز کرده اند، نه سرعت بیشتر.
به عنوان مثال، بوئینگ در اوایل دهه سال ۲۰۰۰ از برنامه های خود برای یک جت مافوق صوت نزدیک به “سونیک کروزر” صرف نظر کرد و تمرکز خود رو به توسعه یک جمبو جت سبک وزن و کارامد به نام دریم لاینر ۷۸۷ تغییر داد. با این حال، دولت ایالات متحده به اخیای جت های مافوق صوت علاقه نشون داده است.
FFA در وبسایت خود بیان کرد که در حال حاضر درحال کار برای ایجاد قوانین حدید جاده ای برای چنین هواپیماهایی، از جمله سطوح مجاز سر و صدای روی زمین است. و ناسا برای توسعه یک جت مافوق صوت آرام به نام ایکس ۵۹ سرمایه گذاری کرده است، به این امید که این فناوری رو به بخش تجاری منتقل کند. اما حتی نمونه های اولیه ی این مدل به پرواز در نیامده اند، و انتظاری هم نمیرود که تا آخر امسال این اتفاق بیوفتد.