یکی از مشاغل سود دهی که میتوانید روی درآمد بالای آن حساب کنید، فروش لوازم یدکی خودرو است. لوازم یدکی از جمله محصولاتی است که هر خودرویی به آن احتیاج پیدا میکند و میتوان گفت بازاری است که همیشه داغ بوده و مشتریان خود را دارد. برای کسانی که قصد دارند وارد این شغل شده و مغازه لوام یدکی برپا کنند این سوال مطرح است که میزان سرمایه لازم برای راه اندازی مغازه فروش لوازم یدکی چقدر است. در این مقاله قصد داریم به این سوال و مسائل پیرامون آن بپردازیم. با ما همراه باشید.
سرمایه لازم برای فروش لوازم یدکی
برای این مشخص کنید چقدر سرمایه برای شروع کار نیاز دارید، ابتدا باید اطلاعات کافی راجع به این بازار داشته باشید. مواردی چون انتخاب نوع محصولات، برند، موقعیت مکانی مغازه، وسعت کار و… از جمله مواردی است که باید به آن فکر کنید.
بسیاری از افراد که سرمایه فوق العاده زیادی در اختیار دارند نیز به عنوان بازرگان و وارد کننده لوازم یدکی خودرو و عمده فروش مشغول به کار میشوند.
در واقع وسعت کار شما تعیین میکند که به چه اندازه سرمایه نیاز خواهید داشت. در کنار عواملی که از آنها یاد کردیم موارد دیگری چون استخدام نیروی کار نیز میتواند از جمله هزینههایی باشد که باید به آن فکر کنید.
برای کسانی که سرمایه کافی در اختیار ندارند نیز راهی برای وارد شدن به حوزه فروش لوازم یدکی وجود دارد، این افراد میتوانند نمایندگی لوازم یدکی خودروهای داخلی یا خارجی را دریافت کنند و تنها با اجاره کردن یا خرید یک مغازه در موقعیتی مناسب با فروش لوازم یدکی خودروهای مختلف درصد قابل توجهی سود کسب کنند.
مهمترین هزینههای فروش لوازم یدکی خودرو
برای کسانی که قصد دارند وارد بازار قطعات یدکی خودرو شوند، مهمترین بخش کار و سرمایهای که نیاز دارند مربوط به خرید لوازم و قطعات یدکی خودرو است، بعد از این هزینهها بیشترین سهم به اجاره یا خرید مغازه، استخدام نیروی کار و هزینههای دیگری چون قبوض برق، آب، گاز، تلفن و… است. این دست از هزینه ها، هزینههای ثابت هستند که میتوانید با یک مدیریت درست برای آن برنامه ریزی داشته باشید.
نکته دیگری که میزان سرمایهگذاری در فروش لوازم یدکی خودرو به آن بستگی خواهد داشت، نوع قطعات یدکی و برندی است که قصد فروش آن را دارید. مثلا قطعات یدکی تولید داخل ایران اگرچه فراوانی بیشتری دارند اما سود چندانی نخواهد داشت، لوازم یدکی خودروهای خارجی نیز عمدتا وارداتی است که قیمت بالایی دارد و اگر قصد داشته باشید به حوزه فروش آنها ورود کنید نیاز به سرمایه زیادی خواهید داشت.
حداقل سرمایه لازم برای فروش لوازم یدکی ماشین
نکته مهمی که در خصوص برآورد هزینههای سرمایهگذاری و شروع کار فروش لوازم یدکی خودرو باید بدانید این است که گامهای حساب شدهای بردارید و همه چیز را پیش بینی کرده باشید. این کار کمک میکند تا حدودی میزان سرمایه لازم برای این کار را محاسبه کنید.
اجاره مغازه
باید تصمیم بگیرید که وسعت کار شما چقدر باشد؟ مغازهای کوچک و محلی میخواهید یا قصد دارید مغازهای بزرگ در خیابان اصلی داشته باشید. هزینه اجاره یا خرید مغازه اصلیترین هزینه شما در کنار سرمایه لازم برای خرید لوازم یدکی و آغاز کار است. متراژ مغازه و موقعیت محلی آن تعیین کننده هزینه در این بخش خواهد بود.
بهتر است برای این کار محلی را انتخاب کنید که بهترین موقعیت را دارد. مثلا خرید یا اجاره مغازه در بورس فروش لوازم یدکی خودرو و یا در خیابان اصلی در مجاورت تعمیرگاه ها، مکانیکی ها، جلوبندی سازها و… بهترین انتخاب خواهد بود. خیابان امیرکبیر در حال حاضر بورس فروش لوازم یدکی خودرو است. همچنین بخش زیادی از فروشندههای لوازم یدکی خودرو در خیابان قزوین تهران مشغول به کار هستند. خیابان اکباتان نیز بورس فروش لوازم یدکی خودروهای خارجی و وارداتی لوکس است. برای دسترسی به لیست فروشندگان لوازم یدکی خودرو در تهران روی لینک کلیک کنید.
خرده فروش، عمده فروش یا نمایندگی
نکته مهم بعدی تعیین کردن نوع کارتان است، میخواهید خرده فروش باشید یا عمده فروش؟ قرار است لوازم یدکی برندهای داخلی را بفروشید و یا میخواهید خودتان لوازم یدکی خودرو وارد کنید؟ قصد دارید عمده فروشی کنید و با شرکتهای بزرگ وارد کننده مستقیما وارد معامله شوید؟ حتی میتوانید به جای این که سرمایه زیادی را صرف خرید لوازم یدکی کنید، نمایندگی یکی از تولیدکنندگان داخلی یا خارجی لوازم یدکی خودرو بوده و با فروش محصولات آنها درآمد کسب کنید.
شناخت بازار و مخاطبان
این که وارد چه بازاری شوید و چه جایگاهی داشته باشید مخاطبان شما تعیین میکنند. معمولا مخاطبان شما یکی از سه گروه زیر خواهند بود:
صاحبان خودروهای خارجی
این دسته از دارندگان خودرو، دارای یکی از برندهای خارجی خودرو هستند که ممکن است خودروی لوکس و یا خودروهای معمولی خارجی ( نظیر لوازم یدکی هیوندای و … ) باشد. بیشترین سود بازار فروش لوازم یدکی در این حوزه است.
صاحبان خودروهای داخلی
خودروهای تولید ایران نیز نیازمند قطعات یدکی هستند و دارندگان آن به دلایل مختلف نیاز دارند تا این لوازم را تهیه کنند. از آنجایی که قدرت مالی خرید خودرو تعیین کننده نوع خودروهای موجود در بازار است، بازار فروش لوازم یدکی خودروهای ایرانی نیز از جمله بازارهای پر رونق است که میتوانید روی آن حساب کنید.
تعمیرکاران
گاهی اوقات نیز تعمیرکاران مشتریان اصلی شما هستند و قطعات یدکی مورد نیاز مشتریان خود را از مغازه فروش لوازم یدکی تأمین میکنند.
برآورد هزینهها با مشخص کردن هریک از بخشهایی که به آن اشاره کردیم کار سادهتری خواهد بود. با این حال باید بدانید که بازار فروش لوازم یدکی یک بازار تخصصی و نیازمند سرمایه زیاد است. به ویژه این که امروز هزینه راه اندازی یک مغازه تخصصی مطمئنا بالای ۱ میلیارد تومان خواهد بود.
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم در صورتی که هنوز سرمایه کافی ندارید میتوانید به مرور کار خود را گسترش دهید و یا کار فروش لوازم یدکی خودرو را با اخذ نمایندگی تولید کنندگان داخلی آغاز کنید.
جمعبندی
بازار فروش لوازم یدکی بازاری پرسود اما تخصصی است که ورود به آن نیاز به سرمایه و هزینه زیادی دارد. برای این که بتوانید در این بازار موفق عمل کنید نیاز است که در مورد آن اطلاعات دقیقی داشته باشید. تحقیق و بررسی این بازار به شما کمک میکند تا در آغاز راه فروش لوازم یدکی خودرو موفق عمل کنید.
اگر تصمیم به راه اندازی مغازه لوازم یدکی گرفتید، یکی از بهترین سایت ها برای ثبت اطلاعات فروشگاه خود و کسب مشتری از سراسر ایران، سایت اینفویدک WWW.INFOYADAK.IR می باشد. با مراجعه به این سایت می توانید اطلاعات فروشگاه لوازم یدکی خود را ثبت کرده و به خریداران بسیاری از سراسر ایران دسترسی پیدا نمایید.