لوگو متحرک یا لوگو موشن شما را به یاد ویدئوهای انیمیشنی میاندازد که با افکتهای جالب توجهها را به سمت خود جلب میکند. این شباهت بین لوگوهای متحرک با انیمیشنها کاملا درست است و البته از تاثیرگذاری و پیچیدگی یک تکنیک جدید در طراحی لوگو خبر میدهد. حالا برندها به فکر طراحی لوگوهای متفاوت هستند تا مخاطبان بیشتری داشته باشند و در برندسازی موفقتر عمل کنند. اما چرا لوگو موشن میتواند برای آنها انتخاب بهتری باشد؟ چه دلیل دارد که کسب و کارها به فکر استفاده از این تکنیک جدید طراحی لوگو افتادهاند؟ با ما همراه باشید تا به شما پاسخ دهیم.
انتخاب چندین نوع لوگو موشن
در طراحی لوگوهای ثابت، شما فقط میتوانید آن را از نظر متنی، تصویری و یا تلفیقی بودن، انتخاب کنید. اما در لوگو موشن دست طراح برای ساخت یک تصویر برند جدید باز است. به طوری که میتوانید با توجه به جایگاه و شخصیت برند، اهداف کسب و کار و محل قرار دادن لوگو، طرح خود را انتخاب کنید. اگر قرار است از این تصویر برند در جاهای مختلف استفاده کنید، بهترین ایده اینست که چندین لوگو موشن بسازید.
تاثیرگذاری بیشتر لوگوهای متحرک
در سال 2019 مطالعاتی در زمینه تاثیر انواع لوگو بر روی مخاطبان انجام شد که نشان میداد محتوای متحرک نسبت به محتوای ایستا درصد موفقیت بیشتری دارد. آیکونها و اشیاء متحرک همیشه مخاطب را مجبور میکنند چند ثانیه بیشتر روی آن متمرکز شوند. توجه اولین عنصر ارزشی است که میتوانید از پایگاه مشتری بدست آورید.
افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر بدون جلب توجه آنها (قبل از تصمیمگیری برای خرید) ممکن نیست. حرکت در طراحی لوگو موشن همان اثر حفظ تمرکز و جلب توجه را دارد.
تاثیر این نوع لوگو در افزایش فروش به این صورت که میتوانید به محض قرار گرفتن در مرکز دیدگاه مشتری، فرصت را غنیمت بشمارید و اولین تاثیر فوقالعاده را با موشن گرافی بدست آورید. در مقایسه با لوگوهای ایستا، یک لوگوی متحرک میتواند با نمایش واضحتر پرسونای برند، اطلاعات بیشتری را در مدت زمان (حداکثر 10 ثانیه) به مشتری ارائه دهد. در نتیجه در افزایش میل مشتری برای خرید کردن، تاثیر بیشتری دارد.
داستان سرایی از طریق لوگو متحرک
اکنون محتواهای متحرک در حال تبدیل شدن به یک استراتژی موفق در روند برندسازی هستند. از ویدئوهایی توضیحی گرفته تا ویدئوهای کوتاه بدون صدا، همه میتوانند با استقبال مخاطبان روبرو هستند. به پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام خوب دقت کنید که چطور از طریق این ویدئوها توانسته است میلیونها کاربر در سراسر دنیا را به خود جلب کند.
لوگو متحرک نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه فایلهای ویدئویی است که فرصت بیشتری برای دیده شدن در اختیار شما قرار میدهد. از سوی دیگر شما میتوانید از طریق لوگوی متحرک داستان برند را برای مخاطبان خود ارائه دهید. اما این قابلیت در لوگوهای ایستا وجود ندارد و نمیتوانید عمق مطلب و پیام برند را برای مخاطب بیان کنید. از همه مهمتر، میتوانید به مخاطبان خود بفهمانید که با تبدیل شدن به مصرفکننده محصولات یا خدمات شما، چه چیزی را بدست میآورند. لوگوی استاتیک در رقابت با لوگو موشن قادر به بیان این پیام نیست. طراحی لوگو با حرکات حرفهای و تاثیرگذار یک تغییر کلی برای اجرای برند است و میتوانید خط داستانی را به روشی ساده، گویا و کوتاه بیان کنید.
ضمن اینکه در زمان طراحی لوگو متحرک میتوانید از نمادها، ایدههای تبلیغاتی، عناصر بصری و گرافیکی، رنگها، جلوههای ویژه و … استفاده کنید تا میزان اثرگذاری آن روی مخاطب را افزایش دهید.
برانگیختن احساسات مخاطبان
اگر از لوگو موشن و نقش آن در افزایش فروش و جذب مشتریان صحبت میکنیم یعنی شما میتوانید نمایش ترکیبی بسازید و روی رشتههای قلب بیننده اثر بگذارید. در سال 2022 برندهای زیادی برای همبستگی با اوکراین و شرایط جنگ با روسیه، لوگوهای قدیمی خود را علامتهای لوگوی آبی و زرد (پرچم این کشور) دوباره باز طراحی کرده و به صورت متحرک درآورند.
رونمایی LA28 از لوگوی رسمی بازیهای المپیک و پارالمپیک تابستانی 2028 نمونه عالی دیگری از طراحی لوگوی متحرک است که از تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب حکایت دارد. این لوگو موشن دارای 32 نسخه مختلف از علامت حرف A است که از داستان زندگی هنرمندان، ورزشکاران و حامیان فرهنگی الهام گرفته است.
به طور کلی این نوع لوگو میتواند با ورود به قلب و ذهن مخاطب، او را برای تصمیمگیری و خرید آماده کند. لوگو متحرک 10 ثانیه طول میکشد و زمان تصمیمگیری مخاطب نیز زیر 30 ثانیه است تا برای خرید اقدام کند.
تشویق مشارکت مصرفکننده
یکی از دلایل تاثیرگذاری لوگو موشن در افزایش خرید و مشتری، امکان ورود مخاطب در روایت این لوگو است. اگر شما یک داستان جذاب را برای مخاطب تعریف کنید، تمام توجه او به سمت شما جلب میشود. حتی زمانی که از او سوال میپرسید، آنقدر به داستان شما خوب گوش داده است که میتواند به آن پاسخ دهد.
لوگو موشن نیز مثل یک داستان است که با جلب توجه مصرفکننده، حس وفاداری را در او برمیانگیزد و باعث افزایش نرخ تعامل و مشارکت او میشود. وقتی در حال تماشای یک لوگوی متحرک 10 ثانیهای است، در همان 3 ثانیه اول با خودش در مورد حرکات بعدی لوگو فکر میکند و حدس میزند که در نهایت چه اتفاقی میافتد. گویا شما در حال سوال کردن از او هستید و حالا او ناخواسته در حال پاسخ دادن به شماست.
جلوههای انیمیشنی در لوگو باید با سبک و لحن صدای برند سازگاری داشته باشد تا بتواند به نرخ مشارکت و تعامل در مخاطب کمک کند.
نشان دادن اخلاقمدار برند
یکی از تاثیرات لوگو موشن در تبلیغات، امکان نشان دادن ماهیت برند به شکل مثبت و انسانمدارانه است. شما میتوانید با کمک حرکات این نوع لوگو به مخاطبان نشان دهید که در پشت لوگوی شما آرمانهای خیرخواهانهای وجود دارد. برندهایی که به دنبال جلب اعتماد مصرفکننده هستند و میخواهند چهره انسانیتری از برند را نشان دهند، به این نوع لوگو نیاز دارند.
تحرک و پویایی میتواند شفافیت بیشتری از برند را به نمایش بگذارد. به همین ترتیب، لوگو مارکهای متحرک دروازهای برای برندسازی معتبر و صمیمانه هستند.
متمایز بودن لوگو موشن
همیشه آژانسهای دیجیتال مارکتینگ مثل کارینو تاکید زیادی روی طراحی متمایز لوگو دارند. از سوی دیگر ایجاد تصویر لوگو بدون الهام گرفتن از سایر لوگوها تقریبا دشوار است. همین موضوع باعث تکراری و یکسان شدن بسیاری از لوگوها میشود. این در حالیست که لوگوهای متحرک با همین ویژگیمیتوانند هویت بصری جدیدی را به برند شما ببخشند.
در واقع سرمایهگذاری روی طراحی لوگو موشن سفارشی یک حرکت استراتژیک عالی برای برندسازی است. بدون اینکه به اشباع شدن حوزه کاری خود توجه کنید، بهتر است به سراغ جلوههای انیمیشن خاص بروید تا از لوگوهای رقبا پیشی بگیرید. همچنین در طراحی این لوگو با پیروی از قواعد خاص میتوانید یک کار متفاوت بسازید.
افزایش آگاهی از برند
یکی دیگر از تاثیرات لوگوهای متحرک در افزایش فروش و جذب مشتری به بالا بردن آگاهی مخاطبان از برند تجاری مربوط میشود. اگرچه در این روش به اندازه روشهای که سایر KPI ارائه میدهند، آگاهی از برند اتفاق نمیافتد، اما میتواند تاثیر زیادی داشته باشید. استراتژیستهای برندسازی همیشه به لوگو موشن به عنوان راهی برای دیده شدن نام تجاری و افزایش شناخت مخاطبان از آن یاد میکنند و آن را راهی برای تعیین میزان موفقیت برندسازی میدانند.
بیشتر مزیتهای این نوع لوگو به حرفهای بودن طراحی و قدرت جلب توجه لوگو ارتباط دارد. همچنین نحوه استفاده شما از این لوگو در کانالهای ارتباطی میتواند راهی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب باشد و به افزایش آگاهی مخاطب از برند کمک زیادی کند.
مقرون به صرفه بودن لوگو
اکنون بسیاری از برندهای بزرگ به فکر اختصاص دادن بخش زیادی از بودجه بازاریابی خود برای تولید محتوای ویدئویی افتادهاند. نسخه متحرک لوگو نیز به عنوان یک محتوای ویدئویی کوتاه است که میتواند بیش از ویدئوهای طولانی در جذب مخاطب تاثیر داشته باشد.
بسیاری از برندها نیز از این نوع لوگو برای ایجاد یکپارچگی در تمامی محتواهای ارسال شده در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. به دلیل تاثیرگذاری و افزایش نرخ بازگشت سرمایه، حالا در یوتیوب، اینستاگرام، تیک تاک و … شاهد افزایش استفاده از لوگوهای متحرک هستیم.
ایجاد تعامل با مشتریان
اگر به دنبال افزایش ارتباط با مشتریان هستید، انیمیشنها راهی برای ارتباط سریع با آنهاست. وقتی لوگو از حالت ایستا به حالت متحرک تبدیل میشود، گویی در حال صحبت کردن با مشتریان هستید. اگرچه این تعامل ابتدا یک طرف اتفاق میافتد و این لوگو موشن است که صحبت میکند، اما وقتی میزان فروش و مشتریان افزایش پیدا میکند، واکنش آنها نسبت به لوگوموشن اتفاق میافتد. این کنش و واکنش نوعی تعامل در دنیای تجارت محسوب میشود.
تاثیر مثبت بر سئو
اگر به بهینهسازی سایت و افزایش ترافیک صفحات وب خود فکر میکنید، از تغییر لوگوی استاتیک به متحرک، میتوانید بخشی از این پروسه را طی کنید. برای الگوریتمهای گوگل، بیشتر ماندن کاربران در صفحه اهمیت زیادی دارد و لوگوهای انیمیشن میتوانند در این زمینه کمک زیادی به شما کنند.
در مقایسه با لوگوهای ایستا، لوگوی متحرک شانس بیشتری برای افزایش حضور کاربر در صفحه را ایجاد میکند. از سوی دیگر شما با ویدئوهای سنگین، سرعت لود شدن صفحه سایت را کمتر میکنید. اما لوگو موشن چنین خصوصیتی ندارد و نمیتواند باعث کند شدن سرعت لود شدن صفحه سایت شود.
حرف آخر
این روزها که متمایز بودن و ایجاد ایدههای نو در لوگو اهمیت زیادی پیدا کرده است، لوگو موشن این ویژگی را به همراه دارد. به طوری که میتوانید از آن برای برندسازی، افزایش آگاهی مشتریان و جلب نظر آنها در فروش استفاده کنید. امیدواریم آنچه در این مطلب گفته شد برایتان مفید بوده باشد.