مجسمه یادآوری حق انجام خروج از دروازه نمایش نمای قدرت های اقتصاد ملی قرار گرفته است ؛ نمایشگاهی که برای نمایش علم و فناوری دوران اتحاد جماهیر شوروی برپا شده است. مجسمه ی تیتانیومی بلند به طول ۱۰۷ متر از راکت در پارک نمایشگاه قرار دارد. طول این مجسمه دو برابر موشکهای وستوک است که با الهام از ساخت ساخته شده است. مجسمه گرانیتی با پوشش تیتانیوم خریدقدری بزرگ است که چگونه ساخته شده است کل موزه این یادبود کیهاننوردان را در خود جای داده است. رهبران شوروی ازجمله لنین روی آوردند که نمادی از علم و صنعت و مقامات فضایی اتحاد جماهیر شوروی بودند. پیشتازی اول شوروی در مسابقه فضایی ، دستاورد دانش آموزان دریافت کردند چه شد آلمانی و نبوغ طراحانی مثل سرجی کورلف بود که الهام بخش هنرمندان و مجسمه سسانان و طراحان محصول شورویان بودند؛ اما در حال بارگیری الکساندرا سانکوا ، مدیر موزه طراحی مسکوه ریشه هنر هنر از این ابعاد است. او مثلگوید:
علاقه به فضا قبل از قدرت قدرتمند شوروی باز فروگرد ؛ به دوران سیولکفسکی ، پیشتاز موشکی روس در قرن نوزدهم. همه تصورات شدید شده او دیوانه است ؛ اما روسن های پس از انقلاب او را به بخشی از ایدئولوژی دائمی وشان تغییر دادند.
مجسمه یاد یادواره فاتحان فضایی با طول بیش از ۱۰۰ متر
خریدگفته سانکوا ، نمادگرایی فضایی اتحاد جماهیر شوروی در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به اوج شکوفایی رسید و به خوراکی برای تصویرسازی های مجلات علمی از آینده تبدیل شد ؛ اما محبوبیت نمادگرایی فضایی با شکلگیری از قابلیت های فضایی به اوج رسید. برنامه فضایی شوروی مدتهای محرمانه بود و به ابزاری قوی برای پروپاگاندا تبدیل شد. سانکوا احساسگوید:
در دهه ۱۹۶۰ ، ناگهان همه به ایده حضور در فضا مورد توجه قرار گرفتند. طراحان نهتننها هنگام استقرار جمعی ، بسیار سریع حسل غرور و افتخاری که به دستاوردهای فضایی گرفتند ، تصاویر را با این موضوع خلق کردندندند. فضا موضوع مهمی برای سیستم همکاری اتحاد جماهیر شوروی در حال مبارزه با مذهب بود. از دیدگاه فضا و فناوری درست در مقابله با مذهب قرار گرفته است.
یکی از خروجی های مورد نظر برای هنر فضایی شوروی ، مجله تکنیک مولدژی (فناوری جوان) تأثیر می گیرد که مجله علم علمی بود و تخیل را با مهندسی واقعی درهم آمیخته بود. این مجله که در حال حاضر منتشر شده است و تبلیغات برای جایگاه شوروی در عصر روز رضا به دست آمده است ، به منبعی الهامبخش برای هنرمندان و طراحان تبدیل شد. سانکوا در مقدمه کتاب «گرافیک فضایی شوروی» (مجموعه ای از هنر و طرح های موجود در موزه) ابرنویسد:
در کل آن دوره ، شهروندان شوروی در تصاویر مصرفی زندگی احساسکردند. برای افراد این تنها راه تجربه اکتشاف بدون مرز بود و از سطح علم برای ارتقای یک ملت فراتر از سال های جنگ و نبرد استفاده می کنند.
از هنر فضایی در مجله ی Tekhnika Molodezhi برای تقویت بر نسل جدید مهندسان و کیهاننوردان استفاده شدید
هنر فقط به پوسترها و تصاویر موجود در کتاب افزایش یافته و نماهای فضایی و کیهانی را همه همه یجا پیدا کردند. سانکوا معتقد است:
طراحان پارچه نیز از کاربرد نمادهای فضایی بسیار خرسند بودند. حتی طراحان صنعتی و تولیدکنندگان هنر یادواره در مجسمه های و موزاییک هنرها و معماری از نماهای فضایی استفاده میکردند. اختصاص داد که اتحاد جماهیر شوروی را به اَبَرقدرت فضایی تبدیل کرد. در این نمایشگاه ، ماکت موشک ووستوک خریدنمایش درآمد. حتی شهروندانی از شوروی هم که به خوشگذرانی مشغول بودند ، با نمادهایی از قدرت صنعتی شوروی احاطه شده بودند.
حتی بسته شدن شکلات در حال فرایند بازنویسی محلی برای تبلیغات دستاوردهای فضایی شوروی هنگام کار میرفتند
سانکوا شافزاید:
فضا فرصتی برای تبلیغ کمونیسم و سیستم همکاری اتحاد جمادیر شوروی بود. بیان هنری در جامعه شوروی محدود بود و انجمن فنی هنری آثار هنری را باید تصور کرد. حتی حتی بر فرایند خلق هنر هم نظارت کرد و برای مثال شگفت زده شد این بخش باید تغییر کند ؛ در/فرایند خلق اثر هنری برای هنرمندان بسیار دشوار بود.
زمینه های فضایی تصویری از اثر چشمگیری بر هنر شوروی قرار گرفت و تا اندازه های مشابه اتفاقاتی که برای عکاسی شوروی در دهه ۱۹۲۰ رخ داد و باعث شکوفایی ایده های خاص شد جدیدتر زیر پرچم پروپاگاندای انقلابی شد. سانکوا بیان می کند:
در این زمان ، ایده های آوانگارد رونق گرفتند ؛ اما برای جذب جامعه از عوام هنر فضایی به شکل های سنتی هنر هنر روسی ، از عناصر مذهبی ارتدکس روسی روی آورد. واقعاً نمادهای متداول از هنر روسی را شگرگرفتند و آن را به عنصری از نوع شوروی تبدیل کردند. برای مثال ، بارگیری از مسیح در مرکز قرار گرفتن ، یکی از چهره های شوروی را در مرکز تصویر قرار داد. بدینترتیب ، طبقه عوام را به زبان خودشان جذب میکردند. بخشی از این آثار بسیار مشابه هنرهای نمادین سنتی هستند.
نقاشی های دیواری و پوسترها و مجسمه های فقط یک جنبه از هنر فضایی بودند و طراحان شوروی از نقش نمایندگان و اشیای فضایی در طراحی اشیای روزمره نیز استفاده کردند. به برای مثال ، برخی چراغ های رومیزی یاد یادواره فاتحان فضا طراحی یا جانگه داردارهای شیشه امور چای با موشک و ماهواره تزیین بسیارشدند. حتی کارهای روزمره هم فرصتی برای تبلیغ بود.
مقاله های مرتبط:
- پشت پرده شایعات عجیب در مورد پرواز تاریخی یوری گاگارین
- روسیه در سال ۲۰۲۳ گردشگری خصوصی را به پیادعروی فضایی خواهد برد
یکی از اشیای جالب در مجموعه موزه طراحی مسکو ، جاروبرقی که در حال کارکردن سیاره است دقیق است مشابه اشیای فرازمینی در مجموعه وانیمیشن های عصر فضا طراحی شده است. نوع دیگر جاروبرقی به کشتی فضایی قدیمی شباهت دارد یا ماشین لباسشویی دهه ۱۹۵۰ مشابه بخش احتراق موشک شوروی طراحی شده است. تبلیغات تا جایی پیش رفت که مرز کمی بین مصرف مصرفکننده و تولید صنعتی صنعتی بوجود آمد. سانکوا اعتقاد دارد: «کارخانه های تولیدکننده کشتی فضایی و جنگی نیز اسباببازی یا قوری تولید میکردند». حتی شهروندان جوان شوروی و کودکان هم از تبلیغات فضایی شوروی در امان نبودند و زمین های بازی بازی با عناصری تزیینی مثل موشک های احاطه شده بودند. تمام این عناصر از قدرت نرم شوروی برای نفوذ به ذهن جوانان هنگامشمار میرفتند. سانکوا درپایان شگگوید:
همه روی موشکس بازی بازیکردکرد. تمام کودکان شوروی دوست دارند فضانورد شوند. این امری طبیعی است ؛ چون همه در زمین های بازی مملو از نمادهای فضایی بزرگ شده بودند. نسل جدید روسیه تحت تحت تاثیر قرار هنرها و میراث فرهنگی عصر شوروی قرار گرفت و احساسات قوی به دست آورد ؛ اما مسنِترها قطعا خاطرات زیادی دارند.