انتخاب تامین کننده مناسب که بتواند نیازهای تجاری منحصر به فرد و نیازهای کاربردی را برآورده کند، یک فرآیند حیاتی برای هر شرکتی است. هر قطعهای از تجهیزات با قطعات متحرک نیاز به روغن کاری دارد، اما با در نظر گرفتن فاکتورهای بسیار زیاد، برای جلوگیری از فرسایش و از کار افتادگی زودرس ماشین آلات صنعتی و همچنین دسترسی به بیشترین بازده مکانیکی در حداقل زمان، جزء مهمترین شرایط مورد نیاز برای انتخاب تامین کننده روانکار خواهد بود. اگر شما هم قصد خرید روانکار صنعتی را دارید، اما از میان گزینههای موجود تامین کنندگان گیج شدهاید، با ما همراه باشید تا معیارهای ارزشمندی با یکدیگر بررسی کنیم.
معیارهای اصلی برای انتخاب تامین کننده
متن فوق برای ماموران خریدی است که به منظور تصمیم گیری برای خرید انواع روانکار صنعتی، در حال گزینش و بررسی خدمات شرکتهای روانکار هستند. باید بیش هر چیز دیگری به عواملی مانند قیمت، فضای رقابتی، قابلیت اطمینان، کیفیت، مظروف و هزینه باربری توجه داشته باشید.
در واقع عوامل گفته شده باید به تناسب نیازهای کسب و کار اولویت بندی شوند. در حالی که معیارهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد، برای مشاهده اوستا صنعت بهترین تامین کنندهی گریس و روغن صنعتی به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید. در اینجا به 6 نکته مهم اشاره میکنیم :
1. قیمت
یکی از اصلی ترین چالشهای صنعت روانکار، نوسان قیمت ارز برای تولید کننده روانکارهای صنعتی ایرانی است. امروزه شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از تامین کنندگانی به فروش اینترنتی مشغولاند و قیمت روانکارها را در سایت خود درج میکنند. براساس تجربه ثابت شده است که عموما این قیمتها به روز نیستند بنابراین برای اطمینان خاطر در خصوص قیمت اصلی و آپدیت شده حتما با شرکتها تماس حاصل فرمایید. همانطور که میدانید با توجه به نوسانات قیمت ارز و دلار، و وابستگی قیمت محصولات برند خارجی با این نوسانات، کار درست این است که قیمتها را روزانه و لحظهای دریافت کنید.
قیمت محصولات داخلی نیز دستخوش این تغییرات است چرا که روانکارهای تولید داخل از درصدی روغن پایه و ادتیو(مواد افزودنی) تشکیل میشوند و چون ادتیوها وارداتی هستند و کشور در حال حاضر فقط توانایی تامین و تولید روغن پایه را دارد، تولیدکنندگان ایرانی نیز هنگام ترکیب این دو با یکدیگر، قیمتهای متغیری را میپردازند. بنابراین بهتر است قیمت را به صورت آنلاین از مشاورین شرکتهای روانکار دریافت نمایید.
2. فضای رقابتی
سعی کنید با تامینکنندهها ارتباط بگیرید تا بتوانید نحوه برخورد آنها را بررسی کنید. از این طریق میتوانید میزان مسئولیتپذیری شرکت فوق را بسنجید. البته سنجش از این روش بسیار مشکل خواهد بود اما با ذکر نکاتی در این قسمت سعی در دستیابی شما به نتیجه مطلوب داریم. کاربردی ترین گزینه در این سنجش، میزان مسئولیت پذیری تامین کننده است. زیرا از این طریق میتوانید دریابید تامین کننده به چه میزان برای شما ارزش قائل است. همچنین از این موضوع مطمئن شوید که قیمت اعلامی را با احتساب 9% ارزش افزوده محاسبه نموده یا خیر؟
با توجه به اینکه همیشه تامین کننده به تولید کننده، این مالیات را میپردازد، کاملا منطقی است که باید آن را از مشتریان خود دریافت نمایند.
بنابراین هنگام تماس با شرکتهای تامین کننده، حتما از آنها بپرسید که قیمت اعلام شده، بعد از محاسبه 9 درصد مالیات بوده یا قبل از آن. بعضی از تامین کنندگان برای برتری در رقابت، قیمت تمام شده را در بدون احتساب مالیات اعلام میکنند. اما پس از صدور فاکتور نهایی، متوجه خواهید شد که قیمت بالاتر از دیگر رقباست.
3. لیست قیمت تولید کننده
همه تولیدکنندگان داخلی از بهران و ایرانول گرفته تا پارس و سپاهان و … دارای یک لیست قیمت واحد مختص به خود هستند و همه تامین کنندگان باید طبق لیست، به مشتری قیمت اعلام کنند. چنانچه تامین کنندهای، قیمت محصولی را به طرز عجیبی پایینتر از لیست اعلام کند، به تقلبی بودن آن شک کنید. منظور از تقلبی بودن نیز این است که یا با روغن سوخته قاطی است یا با گازوئیل و به راحتی قابل تشخیص نیست. در واقع در مورد این صحبت میکنیم که هیچ تامینکنندهای آتش به مال خود نمیزند حتی اگر محصول را از قبل انبار کرده باشد. در نظر داشته باشید که تفاوت قیمتی 2 تا 3 درصدی منطقی است اما بیش از آن شک برانگیز بوده و نشان غیر اصل بودن کالا فوق است.همچنین میتوانید طیف کاملی از گریسهای روان کننده در زمینههای کاربردی را تنها با یک کلیک مشاهده نمایید .
4. تشخیص اصل یا تقلبی بودن
باید توجه کنید که روغن تقلبی و ارزان در طولانی مدت 3 آسیب جدی وارد میکند :
- دستگاه یا ماشینی که روغن و گریس در آن استفاده میشود : در صورت خراب شدن هزینه سرسام آوری از نظر مالی به شرکت وارد خواهد کرد.
- خرابی دستگاه : توقف تولید برای ساعتها، روزها و یا هفتهها میتواند دارایی شرکت را در هر حرکت عقربه ساعت دود کرده و به هوا بفرستد.
- اعتبار شما به عنوان مسئول خرید : ارزیابی تامین کنندگان، ارائه گزارش به مدیریت و پیگیری وضعیت خرید از وظایف محوله مامور خرید بوده و قصور در هریک، موقعیت فعلی را در شرکت دچار تزلزل خواهد کرد.
برای اطمینان از اینکه بتوانید روغن تقلبی را از روغن اصل تشخیص دهید، باید از مسئول فوق بخواهید به شما حواله بهران دهد. به این معنی که بارگیری از خود پالایشگاه یا انبار تهران اتفاق میافتد که در این صورت خودتان باید نام راننده، نوع و پلاک خودرو را معرفی کنید تا مطمئن شوید بارگیری از پالایشگاه یا انبار بهران انجام میشود.
اگر تامین کننده اصرار داشت جنس را از انبار خودش برای شما ارسال میکند و اعلام کرد که پالایشگاه محصول را دیگر تولید نمیکند، باید حتما از این موضوع مطمئن شوید که بهران تولید آن محصول را متوقف کرده است یا نه. با این حال سوال اینجاست که چطور تولید کننده، تولید را متوقف کرده اما همچنان تامین کننده آن را در انبار موجود دارد. البته این اتفاق گاهی پیش میآید اما نکته گفته شده را همیشه گوشه ذهن خود داشته باشید.
اگر مجبور به ترخیص محصول از انبار تامین کننده شدید، یک راهکار دیگر نیز برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن محصول دارید. اینکه بعد از تحویل محصولات، از هر ظرف یک و نیم لیتر خارج کنید و به شرکتهای تست و آنالیز ارسال کنید. شرکتهای تست و آنالیز را میتوانید در وبسایت اوستا صنعت مشاهده کنید.
همچنین اگر روغن و گریس شما خارجی است 2 گزینه را حتما در نظر داشته باشید.
- آیا مدارک لازم مبنی بر وارداتی بودن محصولات وجود دارد؟
- اگر جواب بله بود، مستندات شرکت را مطالعه کنید و مطمئن شوید روغن یا گریس وارداتی است.
- اگر جواب خیر بود، باز هم قابل قبول است. چرا که گاهی محصولات خارجی به صورت قاچاق وارد ایران میشوند.
- بعد از تحویل روغن (خارجی یا ایرانی)، حتما برای تست و آنالیز اقدام کنید.
5. هزینه باربری
ارسال محصولات از طریق باربری انجام میشود و هزینه آن بر عهده مشتری است. دو راه برای هماهنگی و بارگیری محصولات وجود دارد: یا اینکه خودتان اقدام به بارگیری و ترخیص کالا از انبار شرکت تامین کننده نمایید یا اینکه این مسئولیت را تماما به شرکت تامین کننده بسپارید. اما در هر حال، هزینه به عهده مشتری است.
6. مظروف
به میزان نیاز خود محصول خریداری نمایید. در صورتی که نیاز به مظروف 20 لیتری دارید و نه بیشتر، بهتر است همان را سفارش دهید. گفتنی است اگر به شما پیشنهاد مظروف 208 لیتری یا به طور کلی بشکه یک محصول شد، اما نیاز شما 20 لیتر بیشتر نبود، آن را نپذیرید. شاید در ابتدا با خود فکر کنید خرید بشکه از لحاظ قیمتی به صرفه تر است. بله این تصور درست است. اما حمل و نقل آن سخت تر خواهد بود.
این نکته را هرگز فراموش نکنید که اگر فقط به 100 لیتر روغن نیاز دارید، از تامین کننده درخواست ارسال نصف بشکه را نکنید. به صورت کلی همیشه این را به خاطر داشته باشید که از خرید مظروفهای باز شده خودداری کنید.
کلام آخر
امروزه، صنعت روانکار تبدیل به یک بخش مهم از توسعهی صنایع ماشینی و صنایع مربوط به آن شده است. نکات قابل توجهی در انتخاب یک روانکار اعم از قابلیت اطمینان، عمر تجهیزات، هزینههای نگهداری و تعمیرات متعاقب آن و همچنین شاخص آماده به کاری تجهیزات را نام بردیم. سعی کردیم تمامی نکات لازم در انتخاب این فرآیند را برای شما بازگو کنیم. با توجه به آنکه کلیه تجهیزات تولید برای ادامه کار به روان کنندهها نیاز دارند، شعار شرکتهای بزرگ تولید کننده روانکار، انتخاب بهترین به جای ارزان ترین است. خرید یک روانکار ارزان قیمت بدون در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در بالا، میتواند یک اشتباه جدی باشد