اسپانسرینگ در لغت به معنای حمایت و واژه اسپانسر به معنی حامی می باشد. اسپانسرینگ کاری است که توسط اسپانسر در جهت حمایت از فرد یا موسسه یا شرکتی انجام می شود. این کار با تبلیغات متفاوت است و ممکن است اشتباه گرفته شود. اسپانسرینگ نوعی بازاریابی می باشد.
اسپانسرینگ اقدام یا عملی کیفی (مربوط به کیفیت) می باشد. این بهبود کیفیت می تواند برای ارتباطات، تمایز نسبت به رقبا، تصویر برند و یا افزایش محبوبیت و شهرت باشد.
وقتی یک حامی، برنامه اسپانسرینگ را برای مکانی برگزار می کند یعنی دارد بین خود یا شرکت خود و آن مکان ایجاد ارتباط می کند.
یک برنامه اسپانسرینگ خوب برای شما یک تیر و چند نشان را ایجاد می کند.
شما بوسیله آن به چند هدف دست پیدا می کنید.
این اهداف شامل موارد زیر است:
۱_ بهبود تصویر برند
بهبود تصویر برند در ذهن مشتریان همیشه جزء اهداف بزرگ شرکت ها بوده است.
اگر تصویر برند در ذهن مخاطب ارتقا پیدا کند به استراتژی های برند شرکت کمک می کند.
بهبود تصویر برند با استفاده از اسپانسرینگ می تواند باعث ایجاد یک حس خوب نسبت به برند شود.
باید بدانید که تا شرکت در ذهن مخاطبان دارای ارزش نباشد هیچ اتفاقی برای آن نخواهد افتاد.
۲_ بالا رفتن فروش
شما به عنوان یک شرکت بهتر است بدانید که اسپانسرینگ باعث فروش نمی شود.اما فروش را راحت تر می کند .
باید دیده شوید تا وقتی مخاطب اول از همه به یاد شما بیفتد یا جزو اولین ها باشید.
این موضوع مخصوصا برای شرکت های تازه تاسیس بسیار مهم است.نمایشگاه ها جای بسیار مناسبی برای ارائه محصول یا خدمات شما می باشد.
در نمایشگاه ها از نزدیک می توانید محصول یا خدمات خود را به مخاطبان نشان دهید.
این موضوع مخصوصا برای صنایعی که به خوردنی ها و نوشیدنی ها مربوط می شوند بسیار حیاتی و تاثیرگذار است.
۳_ افزایش آگاهی عمومی
هر چه آگاهی مخاطبان نسبت به شما و برندتان بیشتر باشد شما به اهداف خود نزدیک تر می شوید.
این آگاهی حتما باید مثبت باشد. زیاد شدن آگاهی، باید هم از طریق رسانه های چاپی و هم دیجیتال انجام شود.
۴_ متمایز شدن از رقیبان
هرچه قدرت خود را در اسپانسرینگ بیشتر نشان دهید سطح اعتماد مخاطبان خود را بصورت غیرمستقیم بیشتر جلب کرده اید.
ترکیب منتخب تاریخ فوتبال از نگاه فرانس فوتبال
۵_ بوجود آوردن ارتباط با افراد مناسب
منظور از افراد مهم ، کسانی می باشند که برای بهبود کسب و کار ما مناسب هستند.این افراد کانال های خیلی خوبی محسوب می شوند. سعی کنید با آن ها ارتباط موثر برقرار کنید.
هر چه تعداد کانال های شما بیشتر باشد یعنی راه های رسیدن به اهداف خود را بیشتر کرده اید.
از این افراد می توانید به افراد دیگری برسید که باز هم برای کسب و کار شما بهتر می باشد.با ارتباطات مفید می توانید تمام کسب و کار خود را متحول کنید.
اسپانسرینگ در فوتبال
فوتبال، محبوب ترین ورزش در جهان است، پس مخاطبین بسیار زیادی دارد. صد ها میلیون نفر از سراسر دنیا، عاشق و دلباخته فوتبال هستند. از این تعداد زیاد، می توان استفاده کرد و خود را از طریق برنامه اسپانسرینگ نشان داد.
وقتی بتوانید از طریق اسپانسرینگ، خود را فقط به حامیان فوتبال نشان دهید یعنی به قشر بزرگی از جامعه، خود را نشان داده اید. برای همین است که بسیاری از شرکت های بزرگ و قدرتمند برای اسپانسری در فوتبال، هزینه های گزافی می کنند. اسپانسرینگ در فوتبال می تواند از طریق چاپ نام برند، بر روی لباس بازیکنان صورت گیرد. این یکی از مواردی است که با استفاده از اسپانسرینگ در فوتبال استفاده می شود.
البته حوزه اسپانسرینگ در فوتبال تنها به همین جا محدود نیست، بخش قابل توجهی از هواداران فوتبال بازی مورد علاقه خود را از طریق سیستم های همراه آنلاین و یا تلویزیون تماشا می کنند و اسپانسرینگ می تواند به این عرصه نیز ورود کرده و موجب منتقع شدن باشگاه ها و شرکت های حامی شود. اما این مسئله در فوتبال ایران دچار دگردیسی ها و ایرادات فراوان و عجیبی شده که گاها غیر قابل هضم هست، مسائلی که در بسیاری از کشور های توسعه نیافته دنیا نیز به آنها بر نخواهید خورد اما در ایران تا دلتان بخواهد ایراد و مشکل است که از سر و روی آن می بارد؛ در ادامه به برخی از اساسی ترین مشکلات آن می پردازیم.
۱_مزایده های رانتی و غیر شفاف:
در اینجا قصد نداریم به باشگاه های پرطرفداری که به دلیل سو مدیریت گرفتار این بحران شده اند بپردازیم و بحث بیشتر بیان حقایقی است که شاید کمتر به آن پرداخته شده است و این مزایده های غیر شفاف جزو اصلی ترین مشکلات گریبانگیر برخی باشگاه ها است.
شرکت هایی که با کمک افراد سیاسی و یا با رشوه های سنگین سعی می کنند تا با رقمی نا چیز همه امتیاز و حق اسپانسرینگ یک تیم را مال خود کنند، در چنین شرایطی قطعا به باشگاه کمک چندانی نمی شود و این منفعت تنها در جیب دو شخص حقیقی و حقوقی می رود، اول شرکت طرف قرارداد و دوم مدیری که زد و بند های پشت پرده داشته. در اصل این شرایط سبب می شود تا مزایده به کل زیر سوال برود و همه چیز تحت تاثیر همین زد و بند اا قرار بگیرد.
۲_ ایجاد آگاهی منفی نسبت به شرکت
یکی از اهداف اسپانسرینگ، جذب نظر مردم و ایجاد آگاهی مثبت برای انهاست اما انگار شرکت ها در ایران علاقه ای به ایجاد آگاهی مثبت ندارند، در ایران اغلب اسپانسر ها فقط به دنبال جلب نظر از طریق حاشیه هستند و این مورد در فوتبال نیز شکل افراطی تری به خود گرفته و انگار بخش جدا نشدنی از اخبار ورزشی ما مربوط به همین بخش است، اسپانسرینگ در ایران برای جلب نظر مردم نه تنها سعی در ایجاد حاشیه بلکه حتی در مواردی سعی در انتخاب سرمربی تیم ها می کند، به نوعی اسپانسر خود را مالک باشگاه می داند نه شریک تجاری.
اما مسئله دیگری نیز وجود دارد، فرض کنید که اسپانسر تیم بارسلونا به تیم رئال مادرید پول قرض بدهد، فکر می کند در چنین شرایطی چه اتفاقی خواهد افتاد؟
قطعا این رفتار به واکنش مسئولان بارسلونا منتج می شود، چرا که این رفتار خلاف اصول اسپانسرینگ است، فراموش نکنیم که در اسپانسرینگ تلاش بر این است که اعتماد مخاطب جلب شود، ولی وقتی شما به راحتی به تیم رقیب کمک مالی می کند، در حقیقت به مخاطب خود خیانت کرده و اصل اعتماد را زیر پا می گذارید، اما این مسئله هم در فوتبال ما رخ داد و متاسفانه هیچ نهادی نیز به آن نپرداخت.
۳_حق پخش تلویزیونی
مسئله بعدی که امروزه در بخش قابل توجهی از کشور ها حل شده است؛ مسئله حق پخش تلویزیونی است.
حق پخش نیز امروزه با حمایت های شرکت های صوت و تصویر به منبعی برای درآمد های باشگاه ها در دنیا تبدیل شده است، به طوری که پخش بازی ها از سرویس های مختلف استریم موجب بالا رفتن مخاطب آنها و سود دو طرفه شده است.
اما در ایران صدا و سیما هرگز زیر بار چنین مسئله ای نمی رود، امروزه یکی از جذاب ترین و پر مخاطب ترین برنامه های رسانه ملی همین رقابت های فوتبال است که صدا و سیما برای آن ریالی هزینه نمی کند.
طبق اخبار مختلف درآمد حاصله از تبلیغات بین بازی ها نیز نسبت به سایر برنامه های آن رقم قابل ملاحضه ای است که نشان از علاقه وافر مخاطبان به بازی های فوتبال دارد.