گوشبری ماشین کرایه ای های اینترنتی با چاقوی کثیف به COVID-19
آژانسهای اینترنتی در کشور ایران مثل سایر کسب و شغل های نو پا، شروع کارشان بسیار مشتریمدار و مخلص و چاکر عموم بودند البته به ندرت که جا افتادند، این عموم بیچاره که بایستی با هر تصمیم آنان کنار بیایند و صدایشان هم درنیاید.
حال دادن اول کاری، ادای آخر کاری
ماشین کرایه ای های اینترنتی اوایل حضور و ظهورشان بشدت به مشتریان و مسافران حال میدادند و رانندگانشان هم به صغیر و کبیر و مسن و جوان چنان احترامی میگذاشتند که تمامی حس کردند استاندارد رانندگی در حالا تغییر تحول میباشد. از این واقعه خوب، حتی افسانههایی تشکیلشده بود که فلان ماشین کرایه ای اینترنتی در فصل گرما آبمیوه خنک به مسافر می دهد و … البته کم کمک حقیقتها پدیدار شد و همین کمپانیها بواسطه بعض رفتارهایشان لبهدار شدند؛ تا آنجا که تنی چند از مدیرانشان نیز برای آنکه ظواهر را لااقل مراقبت نمایند، بدون چاره شدند بیایند در قالب کلیپ یا این که توییت، از جمله به عموم توضیح بدهند یا این که معذرت خواهی نمایند تا تمامی بگویند بهبه چه سیستم فرنگی و پاسخگویی!
اما که پوزش طلبی و پاسخگویی، فعالیت خیلی خیر میباشد و خیرصرفا وظیفه آنهاست بلکه وظیفه هر نهاد محرمانه و دولتی میباشد که وظیفهاش ارائه جنس یا این که سرویس ها به عموم میباشد البته اینکه یک دستگاه شیک و مجلسی از یک طرف فاز پاسخگویی و مشتریمداری بردارد و از طرف دیگر، به طور به طور کامل قابل انعطاف و نازک و چست و چابک، جوری به عموم فشار وارد نماید که از هر فشار مشقت دشوارخیس میباشد، مقداری افراد را نسبت به نیت گردانندگان آن دستگاه یا این که بنگاه اقتصادی، بدبین مینماید و نهایتا نصیب متعددی از مشتریان بدین عدهبندی میرسند که تمامی این رفتارهای شیک، اداهایی بوده برای جلب مشتری و اعتیاد عموم به خدماتشان و اینها هم مثل سایر صرفا دنبال خالیکردن جیب عموم بیچارهاند.
نرخ تعیین کردن و شاخ و شونه کشیدن
بارزترین رخ چنین رفتاری، انتخاب نرخ آژانسهای اینترنتی در هوای ابری، ترافیک سنگین و روز ها خاص در قبل بود که نزدیک به یکسال اخیر، مکان خویش را به بهاهای نجومی بعداز سرایت بیماری کرونا و یه خرده بعدتر، نرخهای به طور کامل غیرمنطقی بعداز اعمال محدودیتهای تردد شبانه و بامدادی بخشید.
ولی اینکه می گوییم «غیرمنطقی»، از نظر مسافران میباشد وگرنه احتمالا رانندههای ماشین کرایه ای های اینترنتی خیلی هم راضیاند و راضیخیس از مسافر و راننده، به طبع کمپانیهایی میباشند که با راه اندازی و اداره این موسسهها به پولهای خیر و خوبی رسیدهاند. گشوده رانندهها یک کلاچ و ترمزی میگیرند و دندهای عوض مینمایند و در سوزوسرما و گرما دارا هستند زحمت می کشند و بخشی از توشه حمل و نقل مسافر را در سطح شهرها به طور بدون واسطه به دوش میکشند و روزی حلال میخورند. بعید میباشد که عموم از کسب درآمد این قشر اندوهگین باشند. ضمن اینکه شرایط کنونی قسمت متعددی از عموم تحت عنوان راننده در این موسسهها درگیر به کارند البته درآمد نجومی دارندگان این مجموعهها که نهایتا چندین کارمند تحت عنوان قسمت پشتیبانی به عمل گرفتهاند و یک اجاره ساختمان و پول تلفن و وب میدهند و به طور تماما اتومات، کمیسیونشان از زحمت یک راننده – که راهحل دیگری جز این فعالیت ندارد – به اکانتهای بانکیشان جاری میشود، چندان به مذاق مسافران و حتی خویش رانندهها خوش نمیآید. جدید ما تنها به حمل مسافر با خودرو اشاره می کنیم و به حمل مسافر با موتور و پیک موتوری و خدمت ارائه طعام و … کاری نداریم که آنها هم خوبدرآمدهایی برای این موسسهها از عرق کم آبگردیده بر پشت بلوز رانندههای موتور و قدمت یکسری برنا داراست که کف خیابانها از دل صدها خطر روزمره مثل مرگ و تصادف و صدمه دیدن و از کارافتادگی، دنبال یک لقمه نان میگردند.
قیمت های سربه فلک کشیده
تمامی اینها به کنار، به هیچ عنوان می گوییم طبق یک قراردادی دو طرف پذیرفتهاند که با این سیستم و این حالت فعالیت نمایند و آن راننده هم بایستی معبود را شاکر باشد که دراین وانفسا میتواند یک لقمه نان دربیاورد. این میانه تکلیف مردمی که سرویس ها میخواهند چه چیزی است؟ از دیماه پارسال تا دیماه همین سال دقیقا چه اتفاقی افتاده و چه کنفیکونی گردیده که از جمله کرایه آژانس اینترنتی از خیابان فلسطین تا خیابان فردوسی، از ۹۰۰۰ تومان رسیده به ۲۵ هزار تومان یا این که از خیابان فلسطین تا ورزشگاه آزادی از ۱۳ هزار تومان رسیده به ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان؟ صرفا اتفاقی که افتاده این بوده که عموم نگوناقبال کرونازده، از خوف جانشان بدون چاره گردیدهاند به مکان به کار گیری از اتوبوس و آژانس و مترو، از آژانسهای اینترنتی به کارگیری نمایند و این موسسهها هم خیلی منصفانه و انسانی و مشتریمدار از این جانترسی عموم غایت فایده را بردهاند و نرخ کرایهها را دولا عرض احتساب مینمایند تا خدای ناکرده زیاد هم به عموم رحم نشود. برخی وقتها هم علنا اعلام مینمایند که بها را دو برابر میکنیم و این یعنی همینی میباشد که است و چشمتان کور که مجبورید از ما سرویس ها بگیرید.
ولی خطا نشود! این اخلاق و رفتار، کردار ناآشنایی برای عموم وجود ندارد. از یک مغازه زنجیرهای بی آلایش بگیرید تا خودروسازهای این مرزو بوم، هر جا ذرهای حس گردیده که عموم راه حل دیگری جز استعمال از مال و خدماتشان ندارند، همین بلا را رمز عموم آوردهاند و خیر آب از آب حرکت خورده و خیر وجدانی به درد آمده میباشد. آنچه لرزیده و به درد آمده، دست و دل آن کارگر و کارمند و حقوق و دستمزدبگیر روزمزد و ساعتی و فلان بوده که نمیمی داند می بایست از کجا بیاورد پول بدهد یک ماشین عادی بخرد یا این که فلان وسیله را برای نوپااش تنظیم نماید یا این که مثل این ایام دستکم آنقدر زورش رسد که زن و فرزندش را با یک ماشین کرایه ای اینور آنور بفرستد که خیر خودش از خوف ابتلای آنها به COVID-19 جانبهلب گردد و خیر آنها از COVID-19 بمیرند!