دانش جوین
دوشنبه, خرداد ۱۹, ۱۴۰۴
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
  • ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
دانش جوین
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
صفحه اصلی علمی

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: متولیان وزارت علوم جزئیات سند الگو را برای دانشجویان تبیین کنند

دانش جوین توسط دانش جوین
۰۹ آذر ۱۴۰۰
در علمی
زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
6
46
بازدیدها
اشتراک گذاری در تلگراماشتراک گذاری در توییتر
متولیان وزارت علوم جزئیات سند الگو را برای دانشجویان تبیین کنند

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، گفت: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال دکتر غلامعلی افروز ضمن تشریح عملکرد یک دهه گذشته مرکز الگو در بررسی جزییات سند الگو، درباره علت انتخاب نام اسلامی ایرانی برای سند الگو آن هم در شرایطی که رهبر فقید انقلاب اسلامی در سخنانشان همواره بر جمهوری اسلامی تاکید داشتند و این که این نام‌گذاری چه پیامی در بردارد، اظهار کرد: یکی از دلایل تقدم واژه اسلامی بر کلمه ایرانی در نام‌گذاری مرکز الگو، فراگیرتر بودن اسلام در جهان است. اسلام به دلیل تکیه بر فطرت، معنویت و منطق، دینی جهان‌شمول است. پیامبر اسلام هم رحمت‌العالمین است، به همین دلیل است که وقتی در نام‌گذاری مرکز الگو گفته می‌شود «اسلامی» به مفهوم جهانی و جهان‌شمولیت اندیشه و راهی است که قرار است طی ۵۰ ساله آینده کشور طی شود.

وی ادامه داد: خاتم پیامبران الهی فردی بسیار اخلاقی، معنوی، منطقی و عقلانی بودند، به عبارت دیگر ایشان اسوه‌ای بی‌نظیر برای بشریت در طول تاریخ هستند و این یعنی اندیشه ایشان فرازمانی، فراسرزمینی و جهان‌شمول است. بنا به فرمایش پیامبر (ص) «دیانت همان عقلانیت است» به عبارت دیگر هر کس دیانت داشته، می‌تواند ادعا کند که صاحب خرد و عقلانیت است و  هر کس عاقل است می‌تواند ادعا کند که متدین و دیندار واقعی است. پس دین و عقل لازم و ملزوم و درهم تنیده هستند. هوش، ابزار و عقل حکمت، درایت و بصیرت است.

افروز یادآور شد: به دلیل جهان‌شمول بودن اسلام، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌تواند به نسخه‌ای برای استفاده همه جهانیان تبدیل شود. وقتی این سند چنین کشش و سطحی دارد، طبیعتا می‌تواند برای کشورهای اسلامی و عربی هم الگو و مبنا باشد. علت به کار رفتن واژه «ایرانی» در نام‌گذاری مرکز الگو این است که گفته شود این سند مختص سرزمینی نوشته شده است که دارای ویژگی‌ها و مقتضیات منحصر به فرد، زیستی، فرهنگی و بومی در جغرافیای سرزمینی ایران است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای اجرای سند الگو در کشورهای اسلامی چه تغییراتی در این سند باید اعمال شود، گفت: اگر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بخواهد در کشورهای اسلامی یا سایر کشورهای جهان پیاده شود، قابلیت تغییر، اصلاح و تبدیل در چارچوب فرهنگ، زیست‌بوم و محدوه جغرافیایی و تمدنی کشورهای هدف را دارد و مثلا می‌تواند به سند الگوی اسلامی عراقی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی مالزی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی کنیایی پیشرفت تغییر نام پیدا کند.

وی درباره این که آیا سند الگو یک کلان نظریه یا سندی راهبردی است یا نوعی گفتمان اجتماعی، تصریح کرد: سند الگو از دیدگاه‌ها، تجارب جهانی و سایر اسناد ملی و جهانی استفاده کرده است. همچنین متخصصان آینده‌پژوه و صاحب‌نظران علوم مختلف به خصوص علوم اجتماعی و خانواده با توجه به وضعیت موجود، وضعیت مطلوب را در قالب تحقیقات آینده‌پژوهانه پیش‌بینی می‌کنند.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در طراحی و پردازش سند الگو نظریه‌های مختلفی مبنای تحقیق و بررسی‌های عمیق کارشناسی قرار گرفت و حالا که این سند در آستانه ابلاغ قرار دارد، باید سراغ گفتمان‌سازی و بسترسازی برای اجرای جدی سند هم در بخش دستگاه‌های متولی و هم در سطح جامعه برویم.

وی یادآور شد: البته سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صرفا محدود به نظریات محض دانشمندان تدوین نشده است که مورد خدشه آراء و نظریات سایر اندیشمندان قرار بگیرد، بلکه فوندانسیون محکمی دارد که متکی بر ارکان و اصول محکمی چون مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر تدوین شد که اصول جهان‌شمولی است. در تدوین و نگارش مفاد مربوط به بخش مبانی صدها نفر ساعت زمان اختصاص یافت تا مبانی محکم و جهان‌شمول مبتنی بر واقعیات جاری کشور نوشته شود. نیاز امروز کشور و خانواده‌ها، اجرای تدابیر متعدد سند الگوست.

افروز خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی درباره جزییات سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نباید صرفا به رادیو و تلویزیون یا رسانه‌ها محدود شود، چون مشخص نیست که عموم مردم چقدر تلویزیون می‌بینند یا چند دقیقه رادیو گوش می‌کنند یا چقدر روزنامه می‌خوانند. باید به نحوی تدبیر شود تا جزییات سند الگو از طریق حدود ۷۵۰ هزار معلم و حدود ۲۵۰ هزار مشاور مدرسه در ۱۰۸ هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان سراسر کشور به نحوی تبیین شود که این سند به گفتمان ملی تبدیل شود.

به نقل از دفتر ارتباطات و گفتمان‌سازی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

انتهای پیام

متولیان وزارت علوم جزئیات سند الگو را برای دانشجویان تبیین کنند

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، گفت: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال دکتر غلامعلی افروز ضمن تشریح عملکرد یک دهه گذشته مرکز الگو در بررسی جزییات سند الگو، درباره علت انتخاب نام اسلامی ایرانی برای سند الگو آن هم در شرایطی که رهبر فقید انقلاب اسلامی در سخنانشان همواره بر جمهوری اسلامی تاکید داشتند و این که این نام‌گذاری چه پیامی در بردارد، اظهار کرد: یکی از دلایل تقدم واژه اسلامی بر کلمه ایرانی در نام‌گذاری مرکز الگو، فراگیرتر بودن اسلام در جهان است. اسلام به دلیل تکیه بر فطرت، معنویت و منطق، دینی جهان‌شمول است. پیامبر اسلام هم رحمت‌العالمین است، به همین دلیل است که وقتی در نام‌گذاری مرکز الگو گفته می‌شود «اسلامی» به مفهوم جهانی و جهان‌شمولیت اندیشه و راهی است که قرار است طی ۵۰ ساله آینده کشور طی شود.

وی ادامه داد: خاتم پیامبران الهی فردی بسیار اخلاقی، معنوی، منطقی و عقلانی بودند، به عبارت دیگر ایشان اسوه‌ای بی‌نظیر برای بشریت در طول تاریخ هستند و این یعنی اندیشه ایشان فرازمانی، فراسرزمینی و جهان‌شمول است. بنا به فرمایش پیامبر (ص) «دیانت همان عقلانیت است» به عبارت دیگر هر کس دیانت داشته، می‌تواند ادعا کند که صاحب خرد و عقلانیت است و  هر کس عاقل است می‌تواند ادعا کند که متدین و دیندار واقعی است. پس دین و عقل لازم و ملزوم و درهم تنیده هستند. هوش، ابزار و عقل حکمت، درایت و بصیرت است.

افروز یادآور شد: به دلیل جهان‌شمول بودن اسلام، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌تواند به نسخه‌ای برای استفاده همه جهانیان تبدیل شود. وقتی این سند چنین کشش و سطحی دارد، طبیعتا می‌تواند برای کشورهای اسلامی و عربی هم الگو و مبنا باشد. علت به کار رفتن واژه «ایرانی» در نام‌گذاری مرکز الگو این است که گفته شود این سند مختص سرزمینی نوشته شده است که دارای ویژگی‌ها و مقتضیات منحصر به فرد، زیستی، فرهنگی و بومی در جغرافیای سرزمینی ایران است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای اجرای سند الگو در کشورهای اسلامی چه تغییراتی در این سند باید اعمال شود، گفت: اگر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بخواهد در کشورهای اسلامی یا سایر کشورهای جهان پیاده شود، قابلیت تغییر، اصلاح و تبدیل در چارچوب فرهنگ، زیست‌بوم و محدوه جغرافیایی و تمدنی کشورهای هدف را دارد و مثلا می‌تواند به سند الگوی اسلامی عراقی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی مالزی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی کنیایی پیشرفت تغییر نام پیدا کند.

وی درباره این که آیا سند الگو یک کلان نظریه یا سندی راهبردی است یا نوعی گفتمان اجتماعی، تصریح کرد: سند الگو از دیدگاه‌ها، تجارب جهانی و سایر اسناد ملی و جهانی استفاده کرده است. همچنین متخصصان آینده‌پژوه و صاحب‌نظران علوم مختلف به خصوص علوم اجتماعی و خانواده با توجه به وضعیت موجود، وضعیت مطلوب را در قالب تحقیقات آینده‌پژوهانه پیش‌بینی می‌کنند.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در طراحی و پردازش سند الگو نظریه‌های مختلفی مبنای تحقیق و بررسی‌های عمیق کارشناسی قرار گرفت و حالا که این سند در آستانه ابلاغ قرار دارد، باید سراغ گفتمان‌سازی و بسترسازی برای اجرای جدی سند هم در بخش دستگاه‌های متولی و هم در سطح جامعه برویم.

وی یادآور شد: البته سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صرفا محدود به نظریات محض دانشمندان تدوین نشده است که مورد خدشه آراء و نظریات سایر اندیشمندان قرار بگیرد، بلکه فوندانسیون محکمی دارد که متکی بر ارکان و اصول محکمی چون مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر تدوین شد که اصول جهان‌شمولی است. در تدوین و نگارش مفاد مربوط به بخش مبانی صدها نفر ساعت زمان اختصاص یافت تا مبانی محکم و جهان‌شمول مبتنی بر واقعیات جاری کشور نوشته شود. نیاز امروز کشور و خانواده‌ها، اجرای تدابیر متعدد سند الگوست.

افروز خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی درباره جزییات سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نباید صرفا به رادیو و تلویزیون یا رسانه‌ها محدود شود، چون مشخص نیست که عموم مردم چقدر تلویزیون می‌بینند یا چند دقیقه رادیو گوش می‌کنند یا چقدر روزنامه می‌خوانند. باید به نحوی تدبیر شود تا جزییات سند الگو از طریق حدود ۷۵۰ هزار معلم و حدود ۲۵۰ هزار مشاور مدرسه در ۱۰۸ هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان سراسر کشور به نحوی تبیین شود که این سند به گفتمان ملی تبدیل شود.

به نقل از دفتر ارتباطات و گفتمان‌سازی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

انتهای پیام

اخبارجدیدترین

شغل مناسب برای کسانی که اهل شور و هیجان زیادی نیستند!

راهنمای جامع نگارش رزومه حرفه‌ای برای اپلای

چگونه از فناوری برای افزایش خلاقیت و نوآوری در محیط آموزشی استفاده کنیم؟

متولیان وزارت علوم جزئیات سند الگو را برای دانشجویان تبیین کنند

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، گفت: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال دکتر غلامعلی افروز ضمن تشریح عملکرد یک دهه گذشته مرکز الگو در بررسی جزییات سند الگو، درباره علت انتخاب نام اسلامی ایرانی برای سند الگو آن هم در شرایطی که رهبر فقید انقلاب اسلامی در سخنانشان همواره بر جمهوری اسلامی تاکید داشتند و این که این نام‌گذاری چه پیامی در بردارد، اظهار کرد: یکی از دلایل تقدم واژه اسلامی بر کلمه ایرانی در نام‌گذاری مرکز الگو، فراگیرتر بودن اسلام در جهان است. اسلام به دلیل تکیه بر فطرت، معنویت و منطق، دینی جهان‌شمول است. پیامبر اسلام هم رحمت‌العالمین است، به همین دلیل است که وقتی در نام‌گذاری مرکز الگو گفته می‌شود «اسلامی» به مفهوم جهانی و جهان‌شمولیت اندیشه و راهی است که قرار است طی ۵۰ ساله آینده کشور طی شود.

وی ادامه داد: خاتم پیامبران الهی فردی بسیار اخلاقی، معنوی، منطقی و عقلانی بودند، به عبارت دیگر ایشان اسوه‌ای بی‌نظیر برای بشریت در طول تاریخ هستند و این یعنی اندیشه ایشان فرازمانی، فراسرزمینی و جهان‌شمول است. بنا به فرمایش پیامبر (ص) «دیانت همان عقلانیت است» به عبارت دیگر هر کس دیانت داشته، می‌تواند ادعا کند که صاحب خرد و عقلانیت است و  هر کس عاقل است می‌تواند ادعا کند که متدین و دیندار واقعی است. پس دین و عقل لازم و ملزوم و درهم تنیده هستند. هوش، ابزار و عقل حکمت، درایت و بصیرت است.

افروز یادآور شد: به دلیل جهان‌شمول بودن اسلام، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌تواند به نسخه‌ای برای استفاده همه جهانیان تبدیل شود. وقتی این سند چنین کشش و سطحی دارد، طبیعتا می‌تواند برای کشورهای اسلامی و عربی هم الگو و مبنا باشد. علت به کار رفتن واژه «ایرانی» در نام‌گذاری مرکز الگو این است که گفته شود این سند مختص سرزمینی نوشته شده است که دارای ویژگی‌ها و مقتضیات منحصر به فرد، زیستی، فرهنگی و بومی در جغرافیای سرزمینی ایران است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای اجرای سند الگو در کشورهای اسلامی چه تغییراتی در این سند باید اعمال شود، گفت: اگر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بخواهد در کشورهای اسلامی یا سایر کشورهای جهان پیاده شود، قابلیت تغییر، اصلاح و تبدیل در چارچوب فرهنگ، زیست‌بوم و محدوه جغرافیایی و تمدنی کشورهای هدف را دارد و مثلا می‌تواند به سند الگوی اسلامی عراقی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی مالزی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی کنیایی پیشرفت تغییر نام پیدا کند.

وی درباره این که آیا سند الگو یک کلان نظریه یا سندی راهبردی است یا نوعی گفتمان اجتماعی، تصریح کرد: سند الگو از دیدگاه‌ها، تجارب جهانی و سایر اسناد ملی و جهانی استفاده کرده است. همچنین متخصصان آینده‌پژوه و صاحب‌نظران علوم مختلف به خصوص علوم اجتماعی و خانواده با توجه به وضعیت موجود، وضعیت مطلوب را در قالب تحقیقات آینده‌پژوهانه پیش‌بینی می‌کنند.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در طراحی و پردازش سند الگو نظریه‌های مختلفی مبنای تحقیق و بررسی‌های عمیق کارشناسی قرار گرفت و حالا که این سند در آستانه ابلاغ قرار دارد، باید سراغ گفتمان‌سازی و بسترسازی برای اجرای جدی سند هم در بخش دستگاه‌های متولی و هم در سطح جامعه برویم.

وی یادآور شد: البته سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صرفا محدود به نظریات محض دانشمندان تدوین نشده است که مورد خدشه آراء و نظریات سایر اندیشمندان قرار بگیرد، بلکه فوندانسیون محکمی دارد که متکی بر ارکان و اصول محکمی چون مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر تدوین شد که اصول جهان‌شمولی است. در تدوین و نگارش مفاد مربوط به بخش مبانی صدها نفر ساعت زمان اختصاص یافت تا مبانی محکم و جهان‌شمول مبتنی بر واقعیات جاری کشور نوشته شود. نیاز امروز کشور و خانواده‌ها، اجرای تدابیر متعدد سند الگوست.

افروز خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی درباره جزییات سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نباید صرفا به رادیو و تلویزیون یا رسانه‌ها محدود شود، چون مشخص نیست که عموم مردم چقدر تلویزیون می‌بینند یا چند دقیقه رادیو گوش می‌کنند یا چقدر روزنامه می‌خوانند. باید به نحوی تدبیر شود تا جزییات سند الگو از طریق حدود ۷۵۰ هزار معلم و حدود ۲۵۰ هزار مشاور مدرسه در ۱۰۸ هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان سراسر کشور به نحوی تبیین شود که این سند به گفتمان ملی تبدیل شود.

به نقل از دفتر ارتباطات و گفتمان‌سازی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

انتهای پیام

متولیان وزارت علوم جزئیات سند الگو را برای دانشجویان تبیین کنند

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، گفت: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

به گزارش دانشجو اینترنشنال دکتر غلامعلی افروز ضمن تشریح عملکرد یک دهه گذشته مرکز الگو در بررسی جزییات سند الگو، درباره علت انتخاب نام اسلامی ایرانی برای سند الگو آن هم در شرایطی که رهبر فقید انقلاب اسلامی در سخنانشان همواره بر جمهوری اسلامی تاکید داشتند و این که این نام‌گذاری چه پیامی در بردارد، اظهار کرد: یکی از دلایل تقدم واژه اسلامی بر کلمه ایرانی در نام‌گذاری مرکز الگو، فراگیرتر بودن اسلام در جهان است. اسلام به دلیل تکیه بر فطرت، معنویت و منطق، دینی جهان‌شمول است. پیامبر اسلام هم رحمت‌العالمین است، به همین دلیل است که وقتی در نام‌گذاری مرکز الگو گفته می‌شود «اسلامی» به مفهوم جهانی و جهان‌شمولیت اندیشه و راهی است که قرار است طی ۵۰ ساله آینده کشور طی شود.

وی ادامه داد: خاتم پیامبران الهی فردی بسیار اخلاقی، معنوی، منطقی و عقلانی بودند، به عبارت دیگر ایشان اسوه‌ای بی‌نظیر برای بشریت در طول تاریخ هستند و این یعنی اندیشه ایشان فرازمانی، فراسرزمینی و جهان‌شمول است. بنا به فرمایش پیامبر (ص) «دیانت همان عقلانیت است» به عبارت دیگر هر کس دیانت داشته، می‌تواند ادعا کند که صاحب خرد و عقلانیت است و  هر کس عاقل است می‌تواند ادعا کند که متدین و دیندار واقعی است. پس دین و عقل لازم و ملزوم و درهم تنیده هستند. هوش، ابزار و عقل حکمت، درایت و بصیرت است.

افروز یادآور شد: به دلیل جهان‌شمول بودن اسلام، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌تواند به نسخه‌ای برای استفاده همه جهانیان تبدیل شود. وقتی این سند چنین کشش و سطحی دارد، طبیعتا می‌تواند برای کشورهای اسلامی و عربی هم الگو و مبنا باشد. علت به کار رفتن واژه «ایرانی» در نام‌گذاری مرکز الگو این است که گفته شود این سند مختص سرزمینی نوشته شده است که دارای ویژگی‌ها و مقتضیات منحصر به فرد، زیستی، فرهنگی و بومی در جغرافیای سرزمینی ایران است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای اجرای سند الگو در کشورهای اسلامی چه تغییراتی در این سند باید اعمال شود، گفت: اگر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بخواهد در کشورهای اسلامی یا سایر کشورهای جهان پیاده شود، قابلیت تغییر، اصلاح و تبدیل در چارچوب فرهنگ، زیست‌بوم و محدوه جغرافیایی و تمدنی کشورهای هدف را دارد و مثلا می‌تواند به سند الگوی اسلامی عراقی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی مالزی پیشرفت یا سند الگوی اسلامی کنیایی پیشرفت تغییر نام پیدا کند.

وی درباره این که آیا سند الگو یک کلان نظریه یا سندی راهبردی است یا نوعی گفتمان اجتماعی، تصریح کرد: سند الگو از دیدگاه‌ها، تجارب جهانی و سایر اسناد ملی و جهانی استفاده کرده است. همچنین متخصصان آینده‌پژوه و صاحب‌نظران علوم مختلف به خصوص علوم اجتماعی و خانواده با توجه به وضعیت موجود، وضعیت مطلوب را در قالب تحقیقات آینده‌پژوهانه پیش‌بینی می‌کنند.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در طراحی و پردازش سند الگو نظریه‌های مختلفی مبنای تحقیق و بررسی‌های عمیق کارشناسی قرار گرفت و حالا که این سند در آستانه ابلاغ قرار دارد، باید سراغ گفتمان‌سازی و بسترسازی برای اجرای جدی سند هم در بخش دستگاه‌های متولی و هم در سطح جامعه برویم.

وی یادآور شد: البته سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صرفا محدود به نظریات محض دانشمندان تدوین نشده است که مورد خدشه آراء و نظریات سایر اندیشمندان قرار بگیرد، بلکه فوندانسیون محکمی دارد که متکی بر ارکان و اصول محکمی چون مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر تدوین شد که اصول جهان‌شمولی است. در تدوین و نگارش مفاد مربوط به بخش مبانی صدها نفر ساعت زمان اختصاص یافت تا مبانی محکم و جهان‌شمول مبتنی بر واقعیات جاری کشور نوشته شود. نیاز امروز کشور و خانواده‌ها، اجرای تدابیر متعدد سند الگوست.

افروز خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی درباره جزییات سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نباید صرفا به رادیو و تلویزیون یا رسانه‌ها محدود شود، چون مشخص نیست که عموم مردم چقدر تلویزیون می‌بینند یا چند دقیقه رادیو گوش می‌کنند یا چقدر روزنامه می‌خوانند. باید به نحوی تدبیر شود تا جزییات سند الگو از طریق حدود ۷۵۰ هزار معلم و حدود ۲۵۰ هزار مشاور مدرسه در ۱۰۸ هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان سراسر کشور به نحوی تبیین شود که این سند به گفتمان ملی تبدیل شود.

به نقل از دفتر ارتباطات و گفتمان‌سازی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی با بیان این که کار سختی پیش‌روی متولیان حکومتی، دولتی و رسانه‌ای است تا گفتمان سند الگو به درستی بین آحاد جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور اطلاعی از کلیات و جزئیات سند الگو ندارند، بنابراین متولیان وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از طریق مشاوران و اساتیدشان باید ابعاد و جزییات سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت را برای میلیون‌ها دانشجو و طلاب سراسر کشور تبیین کنند.

انتهای پیام

برچسب ها: الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت
پست قبلی

ویدئو / بازار مسکن؛ رکود در خرید و فروش، صعود در اجاره‌بها

پست بعدی

درخواست نماینده نوشهر از وزیر بهداشت برای بررسی بودجه اختصاص یافته به افراد معلول

مربوطه پست ها

شغل مناسب من
علمی

شغل مناسب برای کسانی که اهل شور و هیجان زیادی نیستند!

۳۰ فروردین ۱۴۰۴
راهنمای جامع نگارش رزومه حرفه‌ای برای اپلای
علمی

راهنمای جامع نگارش رزومه حرفه‌ای برای اپلای

۲۵ اسفند ۱۴۰۳
چگونه از فناوری برای افزایش خلاقیت و نوآوری در محیط آموزشی استفاده کنیم؟
علمی

چگونه از فناوری برای افزایش خلاقیت و نوآوری در محیط آموزشی استفاده کنیم؟

۰۸ بهمن ۱۴۰۳
آموزش دیجیتال: آینده‌ای روشن برای یادگیری مادام‌العمر
علمی

آموزش دیجیتال: آینده‌ای روشن برای یادگیری مادام‌العمر

۰۷ بهمن ۱۴۰۳
چطور با استفاده از ابزارهای علمی، چالش‌های روزمره را حل کنیم؟
علمی

چطور با استفاده از ابزارهای علمی، چالش‌های روزمره را حل کنیم؟

۰۶ بهمن ۱۴۰۳
نقش تکنولوژی در تسهیل دسترسی به منابع آموزشی در سراسر جهان
علمی

نقش تکنولوژی در تسهیل دسترسی به منابع آموزشی در سراسر جهان

۰۵ بهمن ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دانلود اپلیکیشن دانش جوین

جدیدترین اخبار

  • TTR.ir بهترین سرویس کوتاه کننده لینک ایرانی
  • بهترین برند پودر کاکائو در ایران
  • یحیی گل‌محمدی از فولاد رفتنی شد؟
  • بازگشت اسطوره استقلال به خانه
  • قیمت رهن کامل آپارتمان در تهران ۱۴۰۴ /جدول نرخ‌ها در منطقه ۵ تا ۲ میلیارد
  • پاسینیک
  • خرید سرور hp
  • خرید سرور ایران و خارج
  • مانیتور ساینا کوییک
  • خرید یوسی
  • حوله استخری
  • خرید قهوه
  • تجارتخانه آراد برندینگ
  • ویرایش مقاله
  • تابلو لایت باکس
  • قیمت سرور استوک اچ پی hp
  • خرید سرور hp
  • کاغذ a4
  • قیمت هاست فروشگاهی
  • پرشین هتل
  • خرید لیفتراک دست دوم
  • آموزش علوم اول ابتدایی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

خوش آمدید!

ورود به حساب کاربری خود در زیر

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

ورود
بدون نتیجه
مشاهده همه نتیجه
  • نخست
  • علمی
  • تکنولوژی
    • آرشیو تکنولوژی
    • نرم افزار، اپلیکیشن، سیستم عامل
    • خودرو
    • آرشیو فین‌تک
      • IT
      • دوربین
    • لپتاپ و کامپیوتر و سخت افزار
    • موبایل
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پزشکی، سلامت، بهداشت
  • هنر و فرهنگ
  • مقالات
  • سایر پیوندها
    • همیار آی‌تی

تمام حقوق مادی و معنوی وب‌سایت دانش جوین محفوظ است و کپی بدون ذکر منبع قابل پیگرد قانونی خواهد بود.