محتوای سئو شده هیچ وقت مانند این زمان، مورد تاکید و توجه گوگل نبوده است؛ در حال حاضر گوگل قدرتمندترین موتور جستجو است که می تواند روزانه به 3.5 میلیارد درخواست، پاسخ دهد. صاحبان کسب و کارها بشدت تلاش می کنند تا مورد توجه این موتور جستجو قرار گیرند که فقط جایی در لیست پیشنهادهای او داشته باشند و حتی حاضرند گاها هزینه های گزافی بپردازند.
سئو و ارتباط آن با محتوا
این اتفاق به تدریج و طبق اصولی بر پایه ساختار، اعتبار و میزان کیفیت محتوای وبسایت اتفاق می افتد که این فعالیت ها تحت عنوان سئوی سایت انجام می شود.
سئو با بهینه کردن بخش های مختلف وبسایت باعث می شود اعتماد گوگل جلب شود تا آن سایت را به عنوان یک سایت کارآمد و مفید برای رفع نیاز کاربر، بشناسد و آن را در نتایج جستجو به کاربر نشان دهد که این کار منجر به افزایش ترافیک سایت، بالا رفتن رتبه در موتورهای جستجو و حتی بازدید و فروش بیشتر می شود.
حالت های مختلف سئو
این فرایند را می توان به سه حالت کلی، به صورت سئوی فنی، سئوی خارجی و سئوی داخلی انجام داد.
سئوی فنی با طراحی یک قالب تخصصی و متعهد به قوانین سئو اتفاق می افتد.
سئوی خارجی به میزان تعامل مجاز سایت با خارج از محیط خود و بقیه وبسایت ها (بک لینک ها، رپورتاژ، پست های مهمان و..) مربوط می شود.
سئوی داخلی با تمرکز بر روی محتوای سئو شده، به متمایز بودن و ارزشمند بودن محتوا، ارتباط منطقی و معقول صفحات سایت به یکدیگر، انتخاب عنوان مناسب برای هر صفحه، استفاده صحیح از کلمات کلیدی و… بستگی دارد.
محتوا قلب تپنده ی هر وبسایت است. هر آنچه که در سایت وجود دارد از متن و و تصویر گرفته تا صدا و هر المان گرافیکی، محتوای آن سایت محسوب می شوند و بدون اینها عملا کاربردی ندارد.
بنا به ادعای گوگل، محتوا یکی از 3 عامل مهم در رتبه بندی سایت است اما این به این معنا نیست هر محتوایی که منتشر می شود، می تواند جایی در صف پیشنهادهای این موتور جستجوی سخت گیر داشته باشد!
محتوای سئو شده چیست ؟
درهمین زمان است که حرف از یک محتوای سئو شده و اختصاصی به میان می آید که بتواند توجه گوگل را به دست آورد تا او را در صفحه نتایج جستجو قرار بدهد.
وقتی متن محتوا شامل کلماتی باشد که کاربر به دنبال آنهاست، همچنین علائم نگارشی در آن به درستی به کار رفته باشد، از لحاظ خوانایی، مفهوم و چشم نواز باشد و در نتیجه یک محتوای یونیک و دست اول تولید شود، می توان گفت در آن محتوا سئو به خوبی رعایت شده و گوگل متوجه می شود نویسنده برای خواسته کاربر اهمیت و احترام قائل شده است.
انواع محتوا
محتوای هر سایت را می توان در 4 حالت رایج دسته بندی کنیم:
پست های بخش وبلاگ (معمول ترین شکل محتواست که در انواع موضوعات اعم از اخبار، آموزش، اطلاعات و… کاربرد دارد و می توان تولید محتوا کرد.)
صفحات محصول (شامل توضیحاتی راجع به محصول و معرفی آن)
صفحات ثابت (درج اطلاعات در صفحه های ثابت وبسایت نظیر صفحه تماس با ما یا درباره ما)
Landing Page یا صفحات فرود (اطلاعات صفحه ای که کاربر هنگام وارد شدن به سایت، به آن بر می خورد.)
البته نوع محتوا در نحوه سئو شدن آن، تاثیر چندانی ندارد و کافیست نکات و روش های تولید محتوای سئو شده، رعایت شود.
یک محتوای سئو شده چگونه تولید می شود؟
قدم اول در بهینه کردن محتوا، جستجوی کلمه کلیدی هدفمند است.
قبل از هر کاری، باید کلید واژه ای که قرار است با سرچ آن، سایت در نتایج نمایش داده شود را پیدا کرد. انجام این کار نیازمند تجربه و تحقیق و بررسی های متخصصانه است.
جستجوی این کلمات باعث می شود نوع نیاز کاربر از آنها، مشخص شود و نشان می دهد چه نوع محتوایی در الویت قرار دارد.
علاوه بر آن، مجموعه ای از کلیدواژه های بلند و مربوط به کلمه اصلی به دست می آید که بشدت در سئوی محتوا موثر هستند.
کلمات کلیدی در عنوان صفحه، هدینگ و بدنه متن قرار می گیرند
کلمه کلیدی اصلی باید در بخش های اولیه متن مورد استفاده قرار گیرد.
همانطور که کلمه کلیدی اصلی باید در عنوان و هدینگ H1 به کار رود، استفاده حداقل یکبار از همان کلیدواژه در بندهای ابتدایی متن نیز اهمیت دارد.
چرا که محتوا باید در همان نگاه اول بتواند توجه کاربر را جلب کند و به او نشان دهد که می تواند پاسخ مناسبی به او بدهد همچنین این کار باعث می شود موتورهای جستجو به یک مفهوم کلی از موضوع محتوا برسند.
کلمات کلیدی بلند باید در عنوان زیرشاخه های متن قرار بگیرد
بجای تکرار کلید واژه اصلی در هر بخش از متن، می توان از کلماتی که برگرفته از آن است استفاده کرد.
هنگامی که کلمه ای در کادر جستجوی گوگل درج می شود، تعدادی کلمه دیگر که مرتبط با موضوع همان جستجو است، نمایش داده می شود که گزینه های خوبی برای عنوان زیر شاخه ها هستند.
کلمات کلیدی مشابه در متن به کار گرفته شود
برای یافتن این کلمات، مشاهده قسمت related searches صفحه نتایج جستجو، آسان ترین روش است.
کلمات کلیدی متشابه یا LSIها، کلماتی هستند که با مفهوم کلمه کلیدی اصلی ارتباط معنایی دارد و مشابه آن است.
از ابزار LSI Graph هم نباید غافل شد، این ابزار می تواند کلمات متشابه را پیشنهاد دهد و برخلاف ابزارهای دیگر، از کمات کلیدی فارسی نیز پشتیبانی می کند.
محتوای متنی الویت بیشتری دارد
از آنجایی که موتورهای جستجو، متن را بهتردرک می کنند، بهتر است در کنار انواع محتوا از آن استفاده شود.
اگر محتوای اصلی، یک پادکست است، می توان خلاصه ای از موضوع مطرح شده در آن را نوشت و به پست اضافه کرد.
یا اگر قرار است فقط یک اینفوگرافیک منتشر شود، حتما در کنارش توضیحاتی راجع به موضوع آن، درج شود و همین روند درسایر انواع محتوا نیز قابل تعمیم است.
محتوای بلند عملکرد بهتری دارد
طبق مشاهدات انجام شده، محتواهای بلند موثرتر واقع می شوند اما نباید صرف این دلیل، محتوایی تولید شود که متن ها بی معنی و اسپم نوشته شده باشد و مخاطب را از موضوع اصلی دور کند. کیفیت محتوا باید همیشه در نظر گرفته شود.
یکی از راه های سئو کردن محتوای بلند، استفاده از عناوین مرتبط است تا کاربر بتواند به سادگی به بخش های مختلف متن هدایت شود.
با این کار احتمال اینکه گوگل آن محتوا را به صورت سایت لینک در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد، بالا می رود.
به محتواهای دیگر مشابه با موضوع،لینک داخلی داده شود
یکی از بخش های محتوای سئو شده، لینک سازی داخلی است به این صورت که درنوشته، لینک هایی قرار داده شود تا کاربر را به سمت محتواهای مرتبط در بخش های دیگر سایت، راهنمایی کنند.
این کار باعث می شود موتورهای جستجو نیز به ایندکس و پایش بیشتر در سایت مشغول شوند.
خوانا بودن مطالب اهمیت بالایی دارد
خوانایی محتوای تولید شده بصورتی که کاربر هنگام مطالعه آن راحت باشد و با مفهوم مطلب به درستی ارتباط برقرار کند از مواردی ست که نکات آن باید مورد توجه قرار گیرد.
- پاراگراف ها ترجیحا کوتاه باشند.
- فونت محتوا خوانا و چشم نواز باشد.
- نوع فونت بخش های مهم از فونت سایر بخش ها متفاوت باشد (معمولا ضخیم و حالت دار)
- بین پاراگراف ها فضای خالی ایجاد شود.
- اصول و قواعد نگارشی بطور صحیح رعایت شود.
به محتواهای دیگر مشابه با موضوع، لینک خارجی داده شود
در کنار لینک های داخلی به مطالب دیگر سایت، خوب است سایر مطالب مفید مشابه در سایت های دیگر نیز لینک شوند.
این کار درصورتی مفید است که کاربر اطلاعات بیشتری کسب کند، سایت مرجع از اعتبار زیادی برخوردار باشد، ضمن اینکه در لینک سازی خارجی نباید افراط کرد!
محتوای غیر متنی نیز باید بهینه شوند
معمول ترین شکل محتوای غیر متنی، تصاویر هستند و نکات سئوی آنها باید رعایت شود.
نام تصویر باید شامل کلمه کلیدی باشد.
متن جایگزین حتما داشته باشد. (این متن بجای تصویر و زمانی نمایش داده می شود که تصویر لود نشود)
عنوان توصیف کننده تصویر، در زیر آن نوشته شود.
جمع بندی
مدیران کسب و کارها باید چیزی را عرضه کنند که کاربر به دنبال آن است. ابتدا باید نیاز کاربر تشخیص داده شود سپس محتوایی ارزشمند در راستای آن تولید شود. قبل از منتشر کردن محتوا باید از اینکه کلمه کلیدی اصلی در بخش های اول پست بکار رفته و در بدنه متن از کلمات کلیدی متشابه استفاده شده، اطمینان حاصل کرد. نوشتن محتوای سئو شده از مهم ترین بخش های سئوی داخلی محسوب می شود و تولید آن نیازمند دانش و تخصص در این زمینه است.