پاسخ به پیام تبریک همکاران یکی از مهمترین کارهایی است که باید در محیط کار صورت بگیرد. در واقع، این اقدام باعث میشود که صمیمیت، دوستی و نزدیکی بیشتری بین کسانی که در یک محیط، فعالیت میکنند ایجاد شود. پس همانطور که قابل پیشبینی است، محیطی برای کار توصیه میشود که در آن، انسانها روحیه کمککردن و همدردی دارند و با رعایت چهارچوبها، حامی هم هستند.
در واقع وجود چنین فضایی باعث میشود تا کارمندان اوقات خوشی را تجربه کنند و از کار فراری نباشند. اما سوال اینجاست که چگونه باید یک پیام تبریک را پاسخ داد؟ اصلا چطور میتوان یک پیغام تبریک همراه با خلوص نیت و حس دوستی برای همکار نوشت؟ در این مقاله از دانش جوین با ما همراه باشید تا شما را با اهمیت این موضوع و نحوه اجرای آن آشنا کنیم.
شما دوست دارید محیط کارتان چگونه باشد؟
اگر در محیط صمیمی کار میکنید و اختلاف زیادی با همکاران خود ندارید، حتما با خود میگویید که پاسخ به پیام تبریک همکاران کار سختی نیست و نیاز به آموزش ندارد! اما فرض کنید که در یک فضای سمی مشغول به کار هستید که همه افراد با یکدیگر دشمنی دارند و مدام پشت سر هم بدگویی میکنند! آیا میتوانید در چنین شرکتی تاب بیاورید و به کار کردن ادامه بدهید؟ قطعا نه!
پس اینکه شما دوست دارید در چه محیطی کار کنید، اهمیت زیادی خواهد داشت. ازاینرو پیشنهاد ما این است که قبلاز ارسال درخواست استخدام به شرکتهای مختلف، ابتدا کمی درباره محیط کاری آنجا تحقیق کنید. بررسی کنید که آیا مبنای کار دوستی است یا همه چیز رسمی پیش میرود؟ آیا کارکنان آنجا با هم صمیمی هستند یا نه؟ اصلا آیا صمیمت با همکاران جزء اولولیتهای شما قرار دارد یا خیر؟
پاسخ به این سوالات باعث میشود که در ابتدای راه، بتوانید انتخاب هوشمندانهتری برای ساعات کاری خود داشته باشید. حال بیاید فرض کنیم که شما در جاهایی مثل بانک، مدرسه و بیمارستان استخدام رسمی شدهاید و حق انتخاب برای محیطی که در آن فعالیت میکنید را نداشتید! در این صورت چه؟ اجازه دهید در ادامه مقاله به این پرسش پاسخ دهیم.
برای پاسخ به پیام تبریک همکاران ابتدا میزان صمیمیت را بسنجید!
صمیمت اولین مشخصهای است که در بین انسانها شکل میگیرد و باعث میشود که افراد در مراسمهای مختلف، شادی خود را با هم به اشتراک بگذارند و آن روز را به هم تبریک بگویند. بنابراین، نکته مهم هنگام نوشتن این پیغامها، سنجش میزان صمیمیت است. برخی به اشتباه، هنگام ورود به یک شغل، بهدلیل نداشتن تجربه و پیشینه کافی در آن محیط، خیلی زود با افراد صمیمی میشوند و اطلاعات مهمی از خود را با دیگری به اشتراک میگذارند. اما این موضوع چه ایرادی در محیط کار دارد؟
دقت داشته باشید که برخی از کسبوکارها، فضایی را در اختیار کارکنان خود قرار میدهند که امکان شوخی، خنده و کمککردن به یکدیگر وجود داشته باشد. به همین دلیل، وقتی صاحب یک بیزینس این بستر را در اختیار افراد آن مجموعه قرار میدهد، میزان دوستی برقرارشده بین کارکنان، به عهده خود آنها است. برای مثال، خود من در محیط کار سعی میکنم که با سرعت پایینی به انسانها نزدیک شوم. چون عقیده دارم که انسانها با همان سرعتی که صمیمی میشوند، با همان سرعت هم میتوانند با هم دشمنی کنند!
پس این شما هستید که هنگام نوشتن یک پیغام و حتی پاسخ به پیام تبریک همکاران، تعیین میکنید که لحن و ادبیاتتان چه میزان صمیمیت داشته باشد. آیا دوست دارید که در یک قالب رسمی و ادبی تبریک بگویید یا الفاظ صمیمانه را ترجیح میدهید؟ کسی چه میداند! شاید هم مثل من بین همکاران خود فرق بگذارید و برای هریک از آنها، با توجه به رابطهای که با شما دارد، یک پیام اختصاصی بنویسید!
نکاتی که باید هنگام پاسخ به پیام تبریک همکاران رعایت کنید!
برای اینکه یک پیغام تبریک جذاب، دوستداشتنی و مورد قبول برای همکاران خود بنویسید، باید به نکات فهرست پایین توجه کنید:
- لحن خود را با توجه به میزان صمیمتی که دارید انتخاب کنید.
- سعی کنید که چهارچوب محل کار خود را در نظر بگیرید.
- مراقب کلماتی که انتخاب میکنید باشید!
- استفاده از ایموجی را فراموش نکنید.
- از کپیکردن متنهای تکراری موجود در وب و شبکههای اجتماعی خودداری کنید.
بیشتر بخوانید:
لحن خود را با توجه به میزان صمیمتی که دارید انتخاب کنید!
لحن شما نوع رابطهای که با همکار خود دارید را مشخص میکند. چند نوع لحن برای نوشتن پیغام تبریک و پاسخ به آن وجود دارد که از میان آنها، رسمی و دوستانه مهمترین نمونهها هستند.
سعی کنید که چهارچوب محل کار خود را در نظر بگیرید!
هیچوقت بدون درنظرگرفتن چهارچوب کلی محل کار، برای پاسخ به پیام تبریک همکاران اقدام نکنید. چون موظف هستید که پیشاز رفاقت، محل کار را به محیطی سالم برای خود و دیگران تبدیل کنید.
مراقب کلماتی که انتخاب میکنید باشید!
هر کلمه با خود بار مثبت و منفی و قدرتی خاص را حمل میکند. به همین دلیل هنگام نوشتن تبریک، کلماتی را بهکار ببرید که احساسات شما را به همان اندازهای که هست، منتقل میکند. برای مثال، استفاده از صفت «بهترینم» برای همکاران، بیش از اندازه صمیمی و عاشقانه است و استفاده از آقا و خانم خشکوخالی نتیجه کار را خشک و جدی میکند. به همین دلیل ترجیح من این است که کلمه «جان» یا «عزیز» را هنگام خطاب همکارم استفاده کنم.
استفاده از ایموجی را فراموش نکنید!
ایموجی یک راهکار کاربردی هنگام پاسخ به پیام تبریک همکاران است. چون وجودش میتواند به بهترین شکل ممکن، احساسات و حسوحال شما را به دریافتکننده پیغام منتقل کند.
متن کپیشده استفاده نکنید!
پیشنهاد ما این است که حتی اگر پیغام تبریک آماده دریافت کردید، از ارسال مجدد یک پیام با همین قالب و چهارچوب بهشدت خودداری کنید! شما را نمیدانم، اما من این کار را نوعی بیادبی از جانب همکار، فامیل و دوستان خود میبینم! چراکه شخص مذکور، هیچ زمانی را برای تبریک به من صرف نکرده و پیامی که توسط او برایم ارسال شده، خالی از هرگونه احساس است!
جمعبندی
برای پاسخ به پیام تبریک همکاران شیوههای زیادی وجود دارد که اکثر مردم ترجیح میدهند تا از فرمتهای آماده برای این موضوع استفاده کنند. در این راستا پیشنهاد ما این است که بهجای این کار، از پیغامهای موجود در بستر اینترنت ایده بگیرید و آنها را با لحن، کلمات و احساسات خود بیان کنید. نتیجه این کار، بسیار جذابتر از نمونههای بیروح و ماشینی خواهد شد.