شنیده ها حاکی از آن است که اولین خودروی برقی شیائومی در دست ساخت است. در این مطلب، ما بررسی کاملی در مورد چگونگی رخداد این قضیه در خدمت شما انجام دادیم. پس با دانشجو اینترنشنال همراه شوید.
شیائومی، سازنده تلفن های هوشمند چینی، به دلیل سیلی زدن برند خود بر روی انواع محصولات مختلف شناخته شده است. این شامل مواردی مانند لامپ های هوشمند، اسکوترها و حتی چمدان ها است. اما اکنون این شرکت اعلام کرده است که یک قدم جلوتر است، با این قول که اولین خودروی برقی شیائومی در نیمه اول سال 2024 راه اندازی می شود.
شیائومی به تدریج اندازه تیم خود را که در پروژه خودروی برقی شیائومی کار می کند، افزایش می دهد. این شرکت گزارش مالی خود را منتشر کرده است که جزئیات 13919 خدمه کار در بخش تحقیق و توسعه را نشان می دهد. از این تعداد، تولید کننده چینی 500 عضو را برای توسعه اولین اتومبیل برقی خود اختصاص داده است. قرار است خودروی برقی شیائومی تا نیمه اول سال 2024 وارد فضای (Electric Vehicle) EV شود.
با این حال، این شرکت هنوز فاش نکرده است که قصد دارد وسیله نقلیه ای در اولین حرکت راه اندازی شود یا خیر. در همین حال، مقالات مالی منتشر شده مطمئناً به ما می گویند که این شرکت به آرامی در جهت اهداف EV خود اقدام می کند. در اوت 2021، شیائومی استارتاپ رانندگی مستقل مبتنی در پکن را برای تقویت پروژه الکتریکی خود به دست آورد. جدول زمانی نشان می دهد که تولید انبوه خودروی برقی شیائومی در ماههای اولیه سال 2023 آغاز می شود و این شرکت می تواند ورود رسمی را بعداً در سال 2024 اعلام کند.
هند، بهترین بازار فروش خودروی برقی شیائومی
اتومبیل های برقی در هند بسیار فروخته می شوند و در زمان های آینده سیل اتومبیل های برقی ایجاد می شود. در حقیقت، به همراه تسلا، شرکت های فناوری در سراسر جهان در تلاشند تا وارد بخش وسایل نقلیه برقی شوند و به زودی شرکت های دیگر از جمله شیائومی ،OnePlus ،Apple ،Vivo ،Oppo و Sony می توانند دوچرخه ی الکتریکی یا اتومبیل برقی را راه اندازی کنند. در سال گذشته، شرکت چینی شیائومی برای یک ساخت یک شرکت جدید اتومبیل برقی به نام “Xiaomi EV” در هند ثبت نام کرده است.
در واقع، مدتهاست که شنیده می شود که یک خودروی برقی شیائومی در چین و سایر کشورها از جمله هند راه اندازی می شود که از نظر ظاهری و ویژگی ها بسیار عالی خواهد بود. شیائومی، سازنده تلفن هوشمند شماره 1 در هند، قصد دارد بیش از 10 میلیارد دلار برای برنامه ریزی، تولید و توسعه عملیات وسایل نقلیه برقی در طی 10 سال آینده هزینه کند. اعتقاد بر این است که اولین خودروی برقی شیائومی در بخش سدان یا SUV قرار خواهد گرفت. به تازگی، مدیرعامل شیائومی و بنیانگذار لی جون مدتی پیش اعلام کردند که شرکت وی برای یک شرکت تابعه جدید به نام شیائومی EV ( خودروی برقی شیائومی ) ثبت نام کرده است. در چنین شرایطی، انتظار می رود که اولین خودروی برقی شیائومی به زودی در جاده ها ظاهر شود و مردم گزینه های ارزان قیمت دریافت کنند.
بگذارید به شما بگوییم که زمان رسیدن به سراسر جهان از جمله هند فقط برای تحرک برقی است. خودرو الکتریکی تسلا به زودی در هند راه اندازی می شود. در کنار این، شرکت های داخلی و خارجی، بیشتر اتومبیل های برقی خود را، در بازار هند ارائه می دهند. شرکت های داخلی مانند Mahindra و Tata در تلاشند تا با تهاجمی بودن ، موقعیت خود را در بخش اتومبیل برقی تقویت کنند. در کشوری مانند هند، جایی که قیمت بنزین و دیزل و همچنین CNG به سرعت در حال افزایش یافتن است، تعداد زیادی از مردم در حال تغییر به سمت اتومبیل های برقی هستند. به همین دلیل است که کشور هند میتواند مقصد خوبی برای اولین خودروی شیائومی باشد.
رقابت با بزرگانی همچون اپل
همه ما در مورد اینکه اپل چگونه شرکت دیگری که امیدوار است راه خود را برای تجارت اتومبیل برقی ببرد، شنیده ایم. با این حال، بنا بر گزارش ها، خودرو افسانه ای اپل از سال 2014 در حال توسعه است، و طبق گزارش ها، اپل در تلاش برای تحقق این پروژه مشکلی داشته است. چه این دلیل بخاطر از دست دادن مدیران کلیدی باشد یا نه، مسائل مربوط به پیدا کردن یک شریک خودرو برای کمک به تولید یا مشکلات واقعی در تغییر تلفن و رایانه به یک خودرو متحرک، ممکن است کاملاً مستقل باشد – مشخص است که اپل با برخی موانع اساسی روبرو است.
با توجه به این نکته و با توجه به صنعت خودرو که در حال حاضر بسیار رقابتی است، به نظر می رسد پریدن از تلفن ها به اتومبیل ها یک ایده بسیار دیوانه وار خواهد بود. به خصوص با توجه به وعده ها، در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. رئیس گروه شیائومی، لی جون، که این اعلامیه را در رویداد سرمایه گذاران این شرکت اعلام کرد، مطمئناً چنین فکر نمی کند. در حقیقت، لی ادعا کرد که اگر شیائومی در انتقال خودروی برقی شیائومی شرکت نکند، همه ‘از بین می رود’ زیرا ‘خودرو های برقی اکنون از صنعت مکانیکی به صنعت اطلاعات تبدیل شده اند.’
و به نظر نمی رسد این موردی باشد که باعث شود شیائومی برچسب خود را بر روی محصولات ساخته شده توسط شرکت های دیگر سیلی بزند، همانطور که قبلا با بسیاری از محصولات دیگر انجام داده است. این شرکت اعلام کرد که در حال راه اندازی یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به تجارت EV خود است و سرمایه گذاری اولیه 1.54 میلیارد دلار را که انجام می دهد، نشان می دهد که این معامله واقعی است. پیش بینی می شود که سرمایه گذاری برای خودروی شیائومی طی یک دهه آینده نیز به 10 میلیارد دلار برسد، که پول کمی نیست.
خودرو ها دستگاه های متصل هستند ، چه آن را دوست داشته باشیم یا نه
البته لی، با در نظر گرفتن خودروی برقی شیائومی، اشتباه نمی کند وقتی که می گوید صنعت خودرو اکنون بیشتر یک صنعت اطلاعات است تا یک صنعت مکانیکی. اتومبیل ها پیشرفته تر و پیشرفته تر و HI Tech می شوند و به طور فزاینده ای به داده ها و اتصال به کار متکی هستند.
این امر به ویژه در مورد اتومبیل های خودمختار صادق است، زیرا صنعت فناوری مردم را به این ایده واداشته است که خودروهای رانندگی از طریق شبکه های اتصال پیشرفته به هم وصل می شوند. این امر به نوبه خود باعث می شود که آنها از حضور سایر اتومبیل ها آگاه تر شوند و بتوانند سرعت، مسیر و موقعیت خود را بر این اساس تغییر دهند.
براساس وب سایت مقایسه قیمت Uswitch، اتومبیل های برقی آینده فقط می توانند از تخصص و تجربه ای که توسط غول های فنی مانند شیائومی، اپل یا گوگل فراهم می شود، بهره مند شوند. Uswitch در بیانیه ای به راهنمای تام گفت: ‘نزدیک شدن به ساخت خودرو از یک POV فنی، به این بخش اجازه می دهد تا در دنیای متصل که پیشرفت های جدیدی در فناوری را در بر می گیرد، رشد کند.’
پروفسور سرجیو ساوارسی، استاد کامل کنترل خودکار در Politecnico di Milano ، همچنین خاطرنشان کرد: ‘محتوای فناوری یک وسیله نقلیه خودمختار تا حد زیادی نسبت به فن آوری های دیجیتال مغرضانه است.’ در حالی که ما در جایی نیستیم که اتومبیل ها بتوانند به طور مستقل رانندگی کنند، صنعت خودرو برای تحقق این کار سخت تلاش می کند. این اتومبیل ها با تکیه بر سخت افزار الکترونیکی، سنسورها، ارتباطات از راه دور و همچنین الگوریتم ها و سایر نرم افزارها برای کار با آنها در نهایت خواهند بود.
به عبارت دیگر، دقیقاً نوع کارهایی که شرکتهای فنی از قبل برای اداره کردن مجهز شده اند. به گفته پروفسور ساوارسی، چشم انداز آینده رانندگی خودمختار، ‘فرصتی بسیار جذاب برای ورود غول های الکترونیک مصرفی برای ورود به بازار خودرو، با موقعیت پیشرو به لطف دانش فناوری پیشرفته آنها’ است.
توسعه خودرو، گران و سخت است
Matas Buzelis، رئیس ارتباطات شرکت داده های اتومبیل، خاطرنشان کرد: تفاوت بین اتومبیل های برقی و موتورهای احتراق داخلی نقش مهمی در اجازه ورود تازه واردان برای ورود به بازار دارد. او گفت: ‘شروع کار تولیدی خودرو که وسایل نقلیه بدون درایو معمولی، انتقال و یخ (موتورهای احتراق داخلی) ایجاد می کند، بسیار ساده تر است. با این حال، بلیط ورود به بازار خودرو بسیار گران است. ‘
به گفته Buzelis ، تولید یک بازار انبوه EV می تواند چند میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه ی تحقیق و توسعه هزینه کند، که ممکن است زمان زیادی برای بازده آن سرمایه گذاری داشته باشد. این در کنار ریسکی که توسعه خودروی شیائومی دارد، یک واقعیتی است که EV ها بسیاری از اجزای موجود برای یک اتومبیل گاز را از دست نمی دهند،حتی بلکه احتمالاً مزیتی نخواهد داشت زیرا کار با اجزای برقی در واقع ساده تر نیستند. مهمتر از همه، اتومبیل ها مشمول استانداردهای سختگیرانه ایمنی هستند که احتمالاً بزرگترین مسئله برای تازه واردان صنعت خودرو است.
همچنین این واقعیت وجود دارد که صنعت خودرو در حال حاضر بسیار جمع و جور شده است، و این افراد تازه وارد باید با رهبران صنعت خودرویی موجود رقابت کنند – بسیاری از آنها بیش از یک قرن در این کار بوده اند.
حرف آخر
هنوز مشخص نیست که خودروی برقی شیائومی در واقع تا چه اندازه در حال توسعه است. با این حال، به نظر می رسد که ایده یک شرکت فناوری که به صنعت خودرو پیوسته است، به همان اندازه که به نظر می رسد آسان نیست. این کار بسیار سخت است، نه فقط برای پرداخت و توسعه خودرو، بلکه برای رقابت با خودروسازانی که از چندین دهه شروع می کنند، رقابت می کند.
سپس دوباره، شرکتی مانند شیائومی از لحاظ تاریخی در جبهه ی نرم افزارها متمرکز شده است. این سخت افزار، با پذیرش خودش، وسیله ای برای ورود افراد به اکوسیستم خود بود که در آن می توان پول واقعی را تهیه کرد. به همین دلیل تلفن های آن در مقایسه با رقبا بسیار ارزان هستند.
این استدلال می کند که همین فلسفه نیز در مورد خودروی برقی شیائومی خود اعمال می شود، که می تواند دستگاه را در یک قیمت بسیار رقابتی نگه دارد – چیزی که EV به شدت فاقد آن است. 2024 هنوز هم به نظر می رسد یک هدف بسیار بلندپروازانه برای ساخت خودروی برقی شیائومی است، به خصوص هنگامی که شرکتی مانند اپل وجود دارد که روی یک محصول مشابه کار می کند و هیچ چیزی برای نمایش عمومی برای آن نشان نمی دهد.
بنابراین ما فقط باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی برای اولین خودروی برقی شیائومی، می افتد. و آیا سایر شرکت های بزرگ فناوری تصمیم می گیرند که در مورد EV نیز عملی انجام دهند یا خیر.