جعبه سیاه بوئینگ اندونزیایی متعلق به خطوط هوایی “سیرویجی” پیدا شد.
به گزارش دانشجو اینترنشنال به گفته ی مقامات رسمی، جعبه سیاه هواپیمای مسافربری ای که بلافاصله پس از بلند شدن از فرودگاه جاکارتا در دریا سقوط کرد، روز شنبه موقعیت یابی شد
آن ها افزودند ناوگان کوچکی از کشتی ها در حال تجسس منطقه هستند و انتظار می رود غواصان نیروی دریایی بتوانند دو جعبه ی سیاه را به دست بیاورند. تکه هایی از هواپیما و بقایای برخی اجساد پیدا شده اند.
هواپیمای بویینگ سیرویجی که حامل 63 نفر بود، هنگام حال پرواز به بورنئو از صفحه رادار محو شد.
چند ساعت قبل به نقل از خبرگزاری فرانسه، سورناتو جاجونو، رییس کمیته ایمنی حمل و نقل هوایی، اعلام کرد: “ما مکان هر دو جعبه سیاه بوئینگ اندونزیایی را شناسایی کردیم. غواصان الان شروع به جستجو خواهند کرد و خوشبختانه زمان زیادی تا رسیدن به آن ها وجود ندارد.”
محققان در حال بررسی اشیایی می باشند که به اعتقاد آن ها، چرخ و قسمتی از بدنه ی هواپیما هستند.
به گزارش جاناتان هد، این بخش از دریا در اندونزی نسبتا کم عمق است و شرایط بد آب و هوایی که مانع عملیات نجات شده بود اکنون بهبود یافته و به همین دلیل احتمال بازیابی بخش های مهم آن وجود دارد. اگرچه، از روند جستجوها به نظر می رسد امیدی به یافتن بازمانده ای وجود ندارد.
یوسری یونس، سخنگوی پلیس جاکارتا، اظهار داشته که دو کیسه ی بزرگ از آژانس جستجو و نجات دریافت شده است.
وی به خبرنگاران گفت : “اولین کیسه حاوی اموال مسافران است، وکیسه دوم حاوی بقایای اجساد”. و اضافه کرد :” ما همچنان در حال شناسایی این یافته ها هستیم”.
پلیس از خانواده قربانیان درخواست کرده تا با دادن تست “دی ان ای” به روند شناسایی بقایای اجساد کمک کنند.
از ساعات آغازین روز یکشنبه، تلاش ها برای جستجو و نجات در حال جریان است. همچنین 4 هواپیما برای کمک به عملیات جستجو اعزام شده اند.
به گفته ی خبرگزاری رویتر، این عملیات به وسیله قایق های مجهز به اسکن سونار تا یکشنبه شب ادامه خواهد داشت.
هواپیمای مفقود شده از مدل 737 مکس نیست، همان مدلی که از مارس 2019 تا دسامبر گذشته به دلیل دو سانحه ی مرگبار زمینگیر شده بود.
چه اتفاقی برای هواپیما افتاد؟
طبق اعلام وزارت حمل و نقل، هواپیمای مسافربری سیرویجی در روز شنبه ساعت 14:36 به وقت محلی فرودگاه جاکارتا را ترک کرد. دقایقی بعد، در ساعت 14:40 آخرین تماس با هواپیما ضبط شد.
زمان معمول پرواز به پونتیاناک، که در استان کالیمانتان غربی در غرب جزیره بورنئو واقع شده، 90 دقیقه می باشد.
طبق گفته ی رئیس آژانس ملی جستجو و نجات هوایی، هواپیما هیچ سیگنال اضطراری ارسال نکرد.
گمان می شود که در کمتر از یک دقیقه بیش از 3000 متر (10000فوت) افت کرده باشد.
شاهدان اظهار می کنند حداقل یک انفجار را دیده و شنیده اند.
چه کسانی در هواپیما بوده اند؟
به گفته ی مقامات رسمی، 50 مسافر در هواپیما حضور داشته اند- شامل 7 کودک و 3 نوزاد- و 12 خدمه پرواز. اگرچه ظرفیت هواپیما 130 نفر بوده است. تمام افراد حاضر در هواپیما، اندونزیایی بوده اند.
اقوام مسافران با نگرانی در فرودگاه پونتیاناک و فرودگاه سوکارنوی جاکارتا منتظر آن ها بوده اند.
یامان زای، با چشمانی اشکبار به خبرنگاران گفت:” 4 نفر از اعضای خانواده ی من در این پرواز بودند- همسر و سه فرزندم. همسرم امروز یک عکس از فرزند نوزادم برایم فرستاد. چگونه ممکن است قلب من تکه تکه نشود؟”
از هواپیما چه می دانیم؟
طبق اطلاعات ثبت شده، هواپیما یک بوئینگ 26 ساله ی مدل 500-737 بود. جفرسون ایروین جاوینا، مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی سیرویجی، به خبرنگاران گفت هواپیما شرایط خوبی داشت. هواپیما به دلیل باران شدید، با 30 دقیقه تاخیر از زمین بلند شد.
سیرویجی ایر، که در سال 2003 تاسیس شد، یک شرکت هواپیمایی محلی است که به اندونزی و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا پرواز می کند.
هواپیما در فاصله ی 12 مایلی (20 کیلومتری) شمال جاکارتا، پایتخت اندونزی، مفقود شد. در واقع نزدیک به محلی که پرواز دیگری در اکتبر 2018 سقوط کرد.
زمانی که پرواز لاین ایر اندونزی 12 دقیقه بعد از بلند شدن در آب فرو رفت، مجموعا 189 نفر کشته شدند.
مجموعه ای از نقص ها در طراحی هواپیما و خطای خلبان و شرکت هواپیمایی، علت آن حادثه اعلام شد.
آن اتفاق، یکی از دو حادثه ای بود که رگولاتورها را مجبور کرد تا بوئینگ737 مکس را از سرویس خارج کنند. این مدل پس از تعمیرات اساسی، در دسامبر پروازهای مسافربری را از سر گرفت.
به گزارش دانشجو اینترنشنال، اتفاقات اخیر احساسات و افکار عمومی و سوال هایی دشوار را در اندونزی بر می انگیزاند، کشوری که صنعت هوایی آن از زمان حادثه ی لاین ایر، با تحقیقات موشکافانه ی شدیدی روبه رو شده است.