اخبارجدیدترین

امروزه سوالات  و شایعات زیادی درباره تکنولوژی 5g و کارایی آن وجود دارد. در این مقاله اشاره شده است که 5g چگونه کار می‌کند، چرا مهم است و چگونه نحوه ارتباط جهان را تغییر می‌دهد. با دانشجو اینترنشنال همراه باشید.

تکنولوژی 5g چیست؟

5g اینترنت موبایل نسل پنجم است. این یک استاندارد جدید اینترنت بی‌سیم جهانی  پس از شبکه های 1g,2g,3gو 4gاست. 5g نوع جدیدی از اتصال اینترنتی را به وجود می‌آورد که برای اتصال مجازی همه چیز با هم از جمله ماشین‌ها، اشیا و دستگاه‌ها طراحی شده‌است.

تکنولوژی 5g، قادر به ارائه سرعت‌ بالاتر GPS، تاخیر بسیار پایین، اطمینان بیشتر، ظرفیت عظیم شبکه، افزایش در دسترس بودن و تجربه کاربری یکنواخت به کاربران است. عملکرد بالاتر و کارایی بهبود یافته تجارب جدید کاربران را تقویت می‌کند و صنایع جدید را نیز به یکدیگر متصل می‌کند.

چه کسی 5g را اختراع کرد؟

هر آنچه که نیاز دارید در مورد تکنولوژی 5g بدانید

هیچ شرکت یا فردی صاحب تکنولوژی 5g نیست، اما شرکت‌های متعددی در اکوسیستم تلفن همراه وجود دارند که به ساختن 5g کمک می‌کنند. برای مثال شرکت کوالکامم نقش مهمی در اختراع بسیاری از تکنولوژی‌های اساسی که این صنعت را به جلو رانده است و 5g که اتصال اینترنتی نسل بعد تلفن همراه محسوب میشود، ایفا کرده‌است. ولی صاحب این تکنولوژی محسوب نمیشود.

تفاوت‌ها بین نسل‌های قبلی شبکه‌های موبایل و تکنولوژی 5g چیست؟

نسل‌های قبلی شبکه‌های تلفن همراه 4g, 3g, 2g,1gهستند.

نسل اول 1g: در دهه ۱۹۸۰، صدای آنالوگ ارائه داد.

نسل دوم 2g : در اوایل دهه ۱۹۹۰: 2g  صدای دیجیتال را معرفی کرد (‏برای مثال دسترسی چندگانه تقسیم کد CDMAX)‏.

نسل سوم 3g: اوایل دهه ۲۰۰۰، 3g اینترنت موبایل( داده ها) را به ارمغان آورد (‏برای مثال CDMA۲۰۰۰)‏.

نسل چهارم 4g LTE: در دهه ۲۰۱۰، عصر پهنای باند تلفن همراه را به وجود آورد.

هر آنچه که نیاز دارید در مورد تکنولوژی 5g بدانید

شبکه 5g یک رابط هوایی یکپارچه و توانمندتر است. این سیستم با یک ظرفیت گسترده برای فعال کردن تجربیات کاربران نسل آینده، قدرتمند کردن مدل‌های استقرار جدید و ارائه خدمات جدید طراحی شده‌است.

 با سرعت بالا، قابلیت اطمینان بیشتر و تاخیر ناچیز، 5g اکوسیستم موبایل ها را  گسترش خواهد داد . این تکنولوژی بر هر صنعتی تاثیر خواهد گذاشت، حمل و نقل امن‌تر، مراقبت‌های بهداشتی از راه دور، کشاورزی دقیق، لجستیک دیجیتال وغیره.

چرا تکنولوژی 5g بهتر از 4g است؟

دلایل متعددی مبنی بر بهتر بودن 5g از4g  وجود دارد از جمله:

تکنولوژی 5g به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از 4g است.

 5g می‌تواند به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از  4g باشد، که تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (‏Gbps)‏حداکثر نرخ داده و ۱۰۰ + مگابیت بر ثانیه (‏Mbps)‏میانگین نرخ داده را ارائه می‌دهد.

 5g ظرفیت بیشتری نسبت به 4g دارد.

این تکنولوژی برای پشتیبانی از افزایش ۱۰۰ برابری در ظرفیت ترافیک و کارایی شبکه طراحی شده‌است.

تاخیر 5g بسیار کم‌تر از 4g است.

تکنولوژی 5g به طور قابل‌توجهی تاخیر کمتری برای دسترسی لحظه‌ای و بلادرنگ دارد: یک کاهش ۱۰  برابریدر تاخیر دو طرفه تا ۱ ms.

تکنولوژی 5g یک پلتفرم یکپارچه است که قابلیت بیشتری نسبت به 4g دارد.

در حالی که 4g برای ارائه خدمات پهنای باند تلفن همراه بسیار سریع‌تر از 3g  است، 5g به صورت یک پلتفرم یکپارچه و تواناتر طراحی شده‌است که نه تنها تجارب پهنای باند تلفن همراه را ارتقا می‌دهد، بلکه از خدمات جدید مانند ارتباطات حیاتی در ماموریت ها و IoT گسترده نیز پشتیبانی می‌کند. این تکنولوژی همچنین می‌تواند انواع اسپکتروم ها (‏دارای مجوز، مشترک، بدون مجوز)‏و باندها (‏کم، متوسط، زیاد)‏، طیف گسترده‌ای از مدل‌های استقرار (‏از ماکروسلهای سنتی گرفته تا هات اسپات)، و روش‌های جدید برای اتصال (‏مانند دستگاه به دستگاه و مش چند هاپ)‏را پشتیبانی کند.

هر آنچه که نیاز دارید در مورد تکنولوژی 5g بدانید

  تکنولوژی 5g چگونه و چه زمانی بر اقتصاد جهانی تاثیر خواهد گذاشت؟

این تکنولوژی محرک رشد جهانی است.

مقدار 13.1 تیرلیون دلار از خروجی اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

ما از طریق یک مطالعه برجسته در زمینه اقتصاد 5g متوجه شدیم که اثر اقتصادی کامل 5g تا سال ۲۰۳۵ در سراسر جهان محقق خواهد شد – که از طیف گسترده‌ای از صنایع حمایت می‌کند و به طور بالقوه قادر به وجود آوردن ۱۳.۱ تیرلیون دلار درآمد و خدمات است.

این تاثیر بسیار بیشتر از نسل‌های قبلی اینترنت است. الزامات توسعه شبکه 5g   فراتر از سازندگان شبکه تلفن همراه سنتی به صنایعی مانند صنعت خودرو  نیز گسترش می‌یابد.

 

22.8 میلیون  شغل در جهان ایجاد می‌کند.

این مطالعه همچنین نشان داد که زنجیره ارزش 5g (‏شامل OEMs، اپراتورها، سازندگان محتوا، توسعه دهندگان برنامه کاربردی، و مصرف کنندگان)‏به تنهایی می‌تواند تا ۲۲.۸ میلیون شغل را به وجود آورد و پشتیبانی کند. کاربردهای جدید و در حال ظهور زیادی وجود دارند که درآینده تعریف خواهند شد. تنها زمان مشخص خواهد کرد که اثر کامل 5g بر اقتصاد چه خواهد بود.

 از تکنولوژی 5g در کجاها استفاده می‌شود؟

  به طور کلی، 5g در سه نوع اصلی از سرویس‌های متصل، از جمله پهنای باند تلفن همراه ارتقا یافته، ارتباطات بحرانی ماموریت، و IoT گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیت 5g این است که برای سازگاری در آینده طراحی شده‌است و توانایی پشتیبانی از خدمات آینده که امروزه ناشناخته هستند را نیز خواهد داشت.

پهنای باند پیشرفته تلفن همراه

علاوه بر بهتر کردن گوشی‌های هوشمند ما، تکنولوژی تلفن همراه  5g می‌تواند منجر به تجربیات همه‌جانبه جدیدی مانند VR و AR با نرخ داده سریع‌تر، یکنواخت‌تر، تاخیر کم‌تر و هزینه کم‌تر به نسبت هر بیت شود.

ارتباطات حیاتی ماموریت

این تکنولوژی می‌تواند خدمات جدیدی را فراهم کند که می‌تواند صنایع را به وسیله یک لینک قابل‌اطمینان و در دسترس،با تاخیر کم تغییر دهد. مانند کنترل از راه دور زیرساخت‌های حیاتی، وسایل نقلیه، و  عمل های پزشکی.

 تاثیر تکنولوژی 5g بر زندگی من چگونه خواهد بود؟

این تکنولوژی برای انجام کاره‌ای مختلفی طراحی شده‌است که می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد، از جمله سرعت دانلود سریع‌تر، تاخیر کم، و ظرفیت و اتصال بیشتر برای میلیاردها دستگاه – به خصوص در زمینه‌های واقعیت مجازی (‏VR)‏ و هوش مصنوعی (‏AI)‏.

برای مثال، با 5g، شما می‌توانید به تجربیات جدید و بهبود یافته‌ای از جمله دسترسی لحظه ای به خدمات ابری، بازی های ابری چند نفره، خرید با واقعیت افزوده، و ترجمه ویدئویی در لحظه و غیره دسترسی داشته باشید.

مصرف کنندگان چگونه از 5g استفاده می‌کنند؟

انتظار می‌رود مصرف‌کننده متوسط از نزدیک به ۱۱ گیگابایت داده در هر ماه بر روی گوشی هوشمند خود در سال ۲۰۲۲ استفاده کند.  این امر از رشد انفجاری ترافیک ویدئویی ناشی می‌شود زیرا تلفن همراه به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به منبع رسانه و سرگرمی و همچنین رشد عظیم در محاسبات ابری پیوسته و تجربیات است.

فن آوری 4g نحوه استفاده  از اطلاعات را به طور کامل تغییر داد. در دهه گذشته ما شاهد فراز و نشیب‌هایی در صنعت نرم‌افزارهای کاربردی تلفن همراه در سراسر خدمات مانند استریم ویدئو، تحویل مواد غذایی و غیره بوده‌ایم.

تکنولوژی 5g اکوسیستم تلفن همراه را به صنایع جدید گسترش خواهد داد. این امر به افزایش  کیفیت تجربه کاربران از (‏XR)‏، قابلیت‌های IoT یکپارچه، برنامه‌های کاربردی سرمایه‌گذاری جدید، محتوای تعاملی محلی و دسترسی فوری به خدمات ابری کمک خواهد کرد.

چگونه کسب و کارها از 5g استفاده می‌کنند؟

 با سرعت بالای داده و قابلیت اطمینان بالاتر شبکه، 5g تاثیر زیادی بر کسب و کارها خواهد داشت.  مزایای 5g کارایی کسب و کارها را افزایش خواهد داد در حالی که به کاربران دسترسی سریع‌تر به اطلاعات بیشتر را می‌دهد.

بسته به صنعت، برخی از کسب و کارها می‌توانند از قابلیت‌های  5g استفاده کامل کنند، به خصوص آن‌هایی که به سرعت بالا، تاخیر کم، و ظرفیت شبکه‌ای که 5g برای فراهم کردن آن طراحی شده‌است، نیاز دارند.

به عنوان مثال، کارخانه‌های هوشمند می‌توانند از 5g برای اجرای اترنت صنعتی استفاده کنند تا به آن‌ها در افزایش بهره‌وری و دقت عملیاتی کمک کنند.

شهرها چگونه از تکنولوژی 5g استفاده می‌کنند؟

 شهرهای هوشمند می‌توانند از 5g به روش‌های مختلف برای تغییر زندگی افرادی که در آن‌ها زندگی می‌کنند، استفاده کنند – در درجه اول بازده بیشتری مانند ارتباط بیشتر بین مردم و چیزها، سرعت داده‌های بالاتر، و تاخیر کم‌تر نسبت به قبل در حوزه‌هایی مانند ایمنی خودرو، زیرساخت ها ، واقعیت مجازی، و سرگرمی فراهم می‌کنند.

آیا 5g، اکنون در دسترس است؟

بله، این تکنولوژی در حال حاضر در دسترس است، و اپراتورهای جهانی شروع به راه‌اندازی شبکه‌های جدید 5g در اوایل سال ۲۰۱۹ کردند. همچنین، تمام سازندگان اصلی تلفن های همراه، ساخت تلفن های 5g را شروع کرده‌اند و بزودی، حتی افراد بیشتری می‌توانند به 5g دسترسی داشته باشند.

 5g در بیش از ۶۰ کشور  مستقر شده و این تعداد رو به افزایش است.

 آیا برای استفاده از این تکنولوژی، به یک تلفن جدید نیاز دارم؟

پاسخ: بله، شما باید یک گوشی هوشمند جدید خریداری کنید که ازتکنولوژی 5g پشتیبانی کند.  به عنوان مثال، گوشی‌های هوشمندی جدیدی که از تراشه های جدید و میان رده و بالا رده شرکت کوالکامم استفاده می‌کنند، از 5g پشتیبانی میکنند. نسل جدیدی از تلفن‌های در دسترس هستند که ازاین تکنولوژی پشتیبانی میکنند مانند گوشی های جدید ایفون ( سری 12و 13) و چندین اپراتور نیز در سراسر جهان از شبکه بی‌سیم 5g پشتیبانی می‌کنند.

همانطور که جدول زمانی  جهانی کردن 5g پیشرفت می‌کند، تلفن‌های هوشمند و اپراتور های بیشتری از این تکنولوژی پشتیبانی خواهند کرد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.