GPU چیست؟ واحد پردازش گرافیکی( Graphics processing unit)، در اصل یک پردازنده تخصصی است که برای سرعت بخشیدن به رندر های گرافیکی طراحی شدهاست. GPU ها میتوانند بسیاری از دادهها را به طور همزمان پردازش کنند و آنها را برای یادگیری ماشینی، ویرایش ویدئو و اپلکیشن های گیمینگ مفید سازند. GPU ها ممکن است با CPU در کامپیوتر ادغام شوند یا به عنوان یک واحد سختافزار جدا ارائه داده شوند.
یک GPU چه کاری میکند؟ واحد پردازش گرافیکی، یا GPU، هم برای محاسبات شخصی و هم محاسبات تجاری، به یکی از مهمترین انواع فنآوری محاسباتی تبدیل شدهاست. GPU هایی که برای پردازش موازی طراحی شدهاست، در طیف گستردهای از صنایع کاربرد دارند از جمله گرافیک و تصویرسازی ویدیویی که نقش بسیار اگرچه که آن ها به خاطر تواناییهای خود در اجرای بازی های ویدئویی معروف هستند، اما GPU ها برای استفاده در ساخت و ارتقا هوش مصنوعی (AI) نیز روز به روز، محبوبتر میشوند.
قطعات GPU در اصل برای شتاب بخشیدن به رندر های سه بعدی گرافیکی طراحی شده بودند. با گذشت زمان، آنها انعطافپذیرتر و قابلبرنامهریزی تر شدند و تواناییهای خود را افزایش دادند. این کار به برنامه نویسان گرافیکی اجازه داد تا جلوههای بصری جالبتر و صحنههای واقعی تری را با استفاده از تکنیکهای نورپردازی و سایه پردازی پیشرفته ایجاد کنند. توسعه دهندگان دیگر نیز شروع به استفاده از قدرت پردازندههای گرافیکی برای شتاب بخشیدن به سرعت محاسبات داده های سنگی با کارایی بالا، یادگیری عمیق یا(Deep learning) و غیره کردند.
تفاوت GPU و کارت گرافیک چیست؟
اگرچه اصطلاحات GPU و کارت گرافیکی (یا کارت ویدیویی)اغلب به جای یکدیگر به کار میروند، اما تمایز ظریفی بین این اصطلاحات وجود دارد. مانند مادربورد که شامل یک CPU است، به کارت گرافیک نیز یک برد اضافه میشود که GPU را در خود جای میدهد و با آن ادغام میشود. این برد همچنین شامل دستهای از اجزا مورد نیاز برای قادر ساختن GPU برای عملکرد بهتر و اتصال به بقیه سیستم میباشد.
در اصل GPU ها دو نوع اصلی دارند: یکپارچه و گسسته.یک GPU یکپارچه به هیچ وجه بر روی کارت جداگانه خود قرار نمیگیرد و در عوض در کنار CPU قرار میگیرد. GPU گسسته یک تراشه مجزا است که بر روی صفحه مدار خود نصب میشود و معمولا به یک اسلات اکسپرس PCI متصل میشود.
قطعات GPU برای چه کاری استفاده میشوند؟ دو دهه پیش، آنها ها در درجه اول برای شتاب بخشیدن به برنامههای گرافیکی سهبعدی ، مانند بازیهای ویدئویی مورد استفاده قرار میگرفتند. با این حال، همانطور که قرن بیست و یکم آغاز شد، دانشمندان کامپیوتر متوجه شدند که GPU ها این پتانسیل را دارند که برخی از دشوارترین مشکلات محاسباتی جهان را حل کنند.
این درک موجب افزایش هدف کلی عصر GPU شد. در حال حاضر، تکنولوژی گرافیک به طور گسترده تری برای مجموعه گستردهای از مشکلات به کار گرفته میشود. GPU های امروزی قابلبرنامهریزی تر از قبل هستند، و به آنها این انعطافپذیری را میدهد تا دامنه وسیعی از برنامههای کاربردی را سرعت بخشند که فراتر از رندر گرافیکی ای است که در گذشته انجام میدادند.